Gå til innhold

Femoral anterior glide syndrome


Elliot

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Femur glir fremover når hamstring er overaktiv og gluteus er svak. Begge er hofteekstensorer, men gluteus har bedre kontroll over femur, grunnet kort vektarm (hamstrings fester seg jo nede på kneet, derfor mindre kontroll over femurhodet og derfor kan den gli fremover). Videre vil ofte tensor fascie latae og være overaktiv og stram (muskelen er en innoverrotator). Gluteus er en utoverrotator. Ser du hvordan det henger sammen?

Gjør øvelser der du må utoverrotere og/eller ekstendere hoften, med fokus på å bruke setet og ikke hamstrings.

Best-Hip-Exercises-to-maximize-glute-max-and-minimize-TFL.jpg

Ha fokus på å bruke gluteus og utoverrotere når du gjør øvelser som knebøy, markløft, osv. (stram alt du har og skyv hoften fram på slutten av markløft, knebøy, osv)

Synes utfall er en god øvelse, der man virkelig for brukt setet.

Tøy / rull tensor fascie latae / IT band hvis det er stramt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femur glir fremover når hamstring er overaktiv og gluteus er svak. Begge er hofteekstensorer, men gluteus har bedre kontroll over femur, grunnet kort vektarm (hamstrings fester seg jo nede på kneet, derfor mindre kontroll over femurhodet og derfor kan den gli fremover). Videre vil ofte tensor fascie latae og være overaktiv og stram (muskelen er en innoverrotator). Gluteus er en utoverrotator. Ser du hvordan det henger sammen?

Gjør øvelser der du må utoverrotere og/eller ekstendere hoften, med fokus på å bruke setet og ikke hamstrings.

Best-Hip-Exercises-to-maximize-glute-max-and-minimize-TFL.jpg

Ha fokus på å bruke gluteus og utoverrotere når du gjør øvelser som knebøy, markløft, osv. (stram alt du har og skyv hoften fram på slutten av markløft, knebøy, osv)

Synes utfall er en god øvelse, der man virkelig for brukt setet.

Tøy / rull tensor fascie latae / IT band hvis det er stramt.

Det her synes jeg var et bra svar. Jeg har slitt med dette i 2 år nå og det suger heftig. Ingen fysio visste om denne typen skade. Har måttet finne info på egenhånd og det har tatt 2 år å finne diagnose. Tipper dette er relativt sjeldent. Hvis det er noen her som har samme skade/problem og har noen tips hører jeg gjerne.

Videre vil ofte tensor fascie latae og være overaktiv og stram (muskelen er en innoverrotator). Gluteus er en utoverrotator. Ser du hvordan det henger sammen?

Kan du utdype litt? Hvorfor er tfl en innoverrotator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare sånn den er festet. :p Den er anatomisk plassert til å bøye og innoverrotere i hoften. Når den er stramm, så kan draget på muskelen dra deg inn i en innoverrotert stilling.

Makes sense?

Vet ikke om dette stemmer hos deg, det må nesten testes hos en fagperson (tøylighet og styrke i muskler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst så sliter jeg med samme elendigheten. Var hos fysio ifjor som mente jeg hadde stramme hofteleddsbøyere (noe hun ikke sjekket, og noe jeg virkelig ikke har. De er rimelig fleksible), og hun mente jeg måtte tøye, tøye og tøye enda litt mer, så ble det bra. Jeg hørte jo selvsagt på hva hun hadde å si siden hun er den faglærte av oss, og endte med å bruke et halvt års tid på å gjøre skaden enda verre. (Man skal jo absolutt IKKE tøye de ved denne skaden, noe jeg også merket da jeg tøyde. Det ble bare vondere og vondere for hver gang).

Jeg har ikke blitt kvitt elendigheten helt enda (vil tro det tar litt tid når jeg har brukt såpass lang tid på å forverre det), men har noen øvelser og slikt jeg gjør, flesteparten hentet herfra: http://www.proactivehealthgroup.ca/resources_handouts/Rehabilitation%20for%20Femoral%20Anterior%20Glide%20Syndrome.pdf

I tillegg masserer jeg og tøyer en del, samt at jeg prøver å være obs på sittestilling (ikke alltid like lett som student) og sovestilling. I perioder hvor jeg gjør dette regelmessig, 1-2 ganger om dagen, så er smertene mindre, men perioder hvor skole og alt annet i livet tar overhånd og man kanskje ikke fokuserer så mye på det, er det verre igjen.

Håper vi begge blir kvitt dette en vakker dag :p

Edit: Marker linken, kopier den og lim den inn. Så at det ikke funket å klikke direkte på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. Psoas og tfl er begge hofteleddsbøyere. Ut i fra det jeg har lest så er det vanlig at de med anterior femoral glide har stramm og overaktiv tfl.

I og med at begge er hofteleddsbøyere, blir tfl brukt mer enn det den skal, i forhold til psoas.

Så et mål bør være å få brukt psoas på en optimal måte ,slik at hoften havner i riktig stilling (ikke innoverrotert). Og da bør du ikke tøye og prøve å forlenge den. Du bør styrke den og faktisk forkorte den.

Det er tfl du bør tøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt poeng. Psoas og tfl er begge hofteleddsbøyere. Ut i fra det jeg har lest så er det vanlig at de med anterior femoral glide har stramm og overaktiv tfl.

I og med at begge er hofteleddsbøyere, blir tfl brukt mer enn det den skal, i forhold til psoas.

Så et mål bør være å få brukt psoas på en optimal måte ,slik at hoften havner i riktig stilling (ikke innoverrotert). Og da bør du ikke tøye og prøve å forlenge den. Du bør styrke den og faktisk forkorte den.

Det er tfl du bør tøye.

TFL tøyes og rulles, men styrking av psoas har jeg ikke tenkt på. Får grave frem noen øvelser. Takk for tips! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst så sliter jeg med samme elendigheten. Var hos fysio ifjor som mente jeg hadde stramme hofteleddsbøyere (noe hun ikke sjekket, og noe jeg virkelig ikke har. De er rimelig fleksible), og hun mente jeg måtte tøye, tøye og tøye enda litt mer, så ble det bra. Jeg hørte jo selvsagt på hva hun hadde å si siden hun er den faglærte av oss, og endte med å bruke et halvt års tid på å gjøre skaden enda verre. (Man skal jo absolutt IKKE tøye de ved denne skaden, noe jeg også merket da jeg tøyde. Det ble bare vondere og vondere for hver gang).

Jeg har ikke blitt kvitt elendigheten helt enda (vil tro det tar litt tid når jeg har brukt såpass lang tid på å forverre det), men har noen øvelser og slikt jeg gjør, flesteparten hentet herfra: http://www.proactivehealthgroup.ca/resources_handouts/Rehabilitation%20for%20Femoral%20Anterior%20Glide%20Syndrome.pdf

I tillegg masserer jeg og tøyer en del, samt at jeg prøver å være obs på sittestilling (ikke alltid like lett som student) og sovestilling. I perioder hvor jeg gjør dette regelmessig, 1-2 ganger om dagen, så er smertene mindre, men perioder hvor skole og alt annet i livet tar overhånd og man kanskje ikke fokuserer så mye på det, er det verre igjen.

Håper vi begge blir kvitt dette en vakker dag :p

Edit: Marker linken, kopier den og lim den inn. Så at det ikke funket å klikke direkte på den.

Akkurat samme erfaring her. Trodde det var p.g.a stramme hofteleddsbøyere og tøyde livskiten ut av dem, og jeg ble etter en dag med veldig intens tøyning mye verre. Nå vet ikke jeg om jeg har stramme hofteleddsbøyere, men tøyning av dem blir jeg verre av per idag.

Når du sier du tøyer og masserer endel, hva tøyer og masserer du?

Jeg har en slik brennende/sviende følelse foran på hofta som kommer og går. Kjenner det mest når jeg sitter med flekterte hofter. Er det slike symptomer du også har?

Temmelig kjip skade dette her, å alltid ha denne brennende følelsen av og på hele tiden.

Det skal feires når denne skaden er borte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at begge er hofteleddsbøyere, blir tfl brukt mer enn det den skal, i forhold til psoas.

Så et mål bør være å få brukt psoas på en optimal måte ,slik at hoften havner i riktig stilling (ikke innoverrotert). Og da bør du ikke tøye og prøve å forlenge den. Du bør styrke den og faktisk forkorte den.

Det er tfl du bør tøye.

For meg så vil øvelser der jeg flekterer i hofta gjøre at smertene blir verre. Og for å styrke psoas så må vel man gjøre en hoftefleksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat samme erfaring her. Trodde det var p.g.a stramme hofteleddsbøyere og tøyde livskiten ut av dem, og jeg ble etter en dag med veldig intens tøyning mye verre. Nå vet ikke jeg om jeg har stramme hofteleddsbøyere, men tøyning av dem blir jeg verre av per idag.

Når du sier du tøyer og masserer endel, hva tøyer og masserer du?

Jeg har en slik brennende/sviende følelse foran på hofta som kommer og går. Kjenner det mest når jeg sitter med flekterte hofter. Er det slike symptomer du også har?

Temmelig kjip skade dette her, å alltid ha denne brennende følelsen av og på hele tiden.

Det skal feires når denne skaden er borte! :)

Nei, stakkar (n) Unner ingen å gjøre det verre enn det allerede er.

Generelt tøyer jeg og masserer hele kroppen, men tilknyttet til denne skaden blir det vel TFL, gluteus max, min og mid, piriformis og sikkert en del muskler i samme område jeg ikke kan navnet på. I tillegg til kun massasje av rectus femoris, vastus medialis og omegn. For min del får jeg en følelse av at jeg klarer å aktivere hele setet bedre når jeg masserer før trening. (Om muskelaktiveringen faktisk blir større/bedre kan jeg ikke uttale meg om).

Akkurat de samme symptomene! De gjør noe inni gamperæva vondt på fremsiden ved fleksjon. Jo nærmere knærne kommer brystet, om det måtte være stående eller liggende, jo vondere gjør det på fremsiden der.

Jeg har måtte kutte ut både knebøy og frontbøy pga dette. Det gjør altfor vondt. Gleder meg til dagen jeg kan bøye igjen uten smerter. Klarer du å kjøre bøy nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så vil øvelser der jeg flekterer i hofta gjøre at smertene blir verre. Og for å styrke psoas så må vel man gjøre en hoftefleksjon?

Hvis du prøver noen av de øvelsene i linken, så merker du at de kommer til å gjøre greit vondt, men det blir faktisk litt og litt bedre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, skal gi deg et par øvelser som er beskrevet:

1) Utgangsstilling: Ryggliggende

Passiv hoftefleksjon. Bruk håndkle eller henda for å føre benet opp mot brystet. Dette er for å bedre "tracking" av hofteleddet. Ikke styrkeøvelse altså. Men verdt et forsøk.

Det kan hende at du må utoverrotere / abdusere hoften under øvelsen

2)

Skjer en posterior glidning av hoften under øvelsen

3) Sittende hoftefleksjon

Hun viser 3) som den skal gjøres på slutten:

Har og noen gode tanker med bruk av håndkle og "dytte" hoften inn i en bakover glidning.

Den første øvelsen er fin og.

Stopp før du føler noe smerte i alle øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...