Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er helt ny her på forumet, og håper kanskje det er noen her inne som kan hjelpe meg bittelitt.

Skal prøve å gjøre en lang historie veldig kort :)

Jeg har over en +/- 3 årsperiode hatt et slags svikt i venstre kne, og gått rett i bakken en 3-4 ganger. Har hatt de normale smertene og hevelsene, som forsåvidt gått over etter en noen dager/uke. Jeg har i denne perioden kjent at det er noe som ikke helt stemmer. Ved f.eks spinning så må jeg konsentrere meg når jeg står oppreist og trår, og bruker mye krefter på å holde meg oppe, fordi jeg har en slags ekkel følelese at kneet ikke helt er der det burde være. Samme når jeg har vært med på Crossfit.

Så for 2 uker siden, på ferie, trår jeg over igjen, men denne gangen er det helt anderledes. Jeg hører et høyt smell, føler jeg hører det inne i hodet mitt, fulgt av enorme smerter og jeg går rett i bakken. Får hinket meg hjem og oppsøker lege dagen etterpå, da jeg kjenner at noe er alvorlig galt.

Lege mistenker raskt menisk og bestiller MR. 3 dager senere er jeg hos legen, og får konstatert avrevet korsbånd og skadet menisk. Han anbefaler operasjon straks. Jeg svarer som sant er, at jeg tviler på at reiseforsikringen min dekker dette.

Samme dag får jeg telefon fra sykehuset med svar at det dekkes ikke, og jeg blir sendt hjem til Norge.

Før jeg reiser hjem, oppsøker jeg spesialisten igjen, og spør han, med bakgrunn at jeg skal reise hjem og starte hele møllen, og forteller han at det er nesten 50% som ikke får noe operasjon, hvis det var du som var i min situasjon hva ville du ha gjort, han svarte meg klart og tydelig: Operasjon 100% sikkert

Det er historien så langt :)

Så jeg kom hjem til Norge i går, og oppsøkte min fastlege umiddelbart, og forteller historien min, har også med meg rapporter og MR bilder.

Han er ærlig og sier at han vet ikke så mye om dette, sjekker nettside for leger, og sier at han må sjekke hva han skal gjøre videre, han ringer til Sykehuset og ber om å få snakke med ortopedisk vakthavende. Han forteller om meg og min skade, spesielt korsbåndskaden. Etter noe mumling frem og tilbake så får jeg beksjed om at han fikk følgende beskjed:

Henvise meg til fysioterapaut, deretter ville Ortopedisk ved sykehuset innkallle meg til time etter en 6-8 uker.

Jeg ble litt fortvilet, jeg skal da altså gå på en slags opptrening i nesten 2 måneder, deretter skal spesialist se på dette og vurdere, og hvis jeg var så heldig å få operasjon, så ville jeg havne i ventekø i minimum 3 måneder, jeg tror det var et sykehus som hadde den minste ventetiden. Også vil en ha en opptreningsperiode på 4-8 måneder etter operasjon......

Er litt fortvilet om dagen ja. Så jeg har noen små spørsmål til dere som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

- Er det normalt å starte en opptrening med fysioterapaut når en har både avrevet korsbånd og meniskskade?

- Er det normalt at ingen leger faktisk sjekker hvor stort skadeomfanget er før de henviser til Fysio ? jeg tenker på MR osv..

- Hvorfor kommer jeg ikke inn til speialist først, også blir henvist til det ene eller det andre ?

Det mest frustrerende med dette, er at når jeg oppsøkte spesialisten på sykehuset i utlandet, så kunne de operere allerede neste uke, og med et treningsprogram som gjorde at jeg ville være friskmeldt etter en 2 måneders tid........

Ok, det ble litt lengre dette innlegget enn jeg hadde planlagt, men for å oppsummere :

Er det dette som er vanlig fremgangsmåte ved avrevet korsbånd og skadet menisk ?

Har jeg glemt å nevne noe så bare spør, og håper det er noen av dere som har noen gode tips til meg :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29146-avrevet-korsb%C3%A5nd-og-rift-i-menisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Avrevet korsbånd og skadet menisk er et tveegget sverd ang operasjon eller ikke. Først og fremst - er du aktiv idrettutøver på elitenivå som lever og er økonomisk avhengig av idretten din?

Hvis ikke..

..anbefaler jeg på det sterkeste opptrening/rehab i minimum 3mnd før du vurderer operasjon igjen

Hvorfor?

Det viser seg at meniskoperasjon ikke har (ønsket) effekt http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1305189

Hvilket korsbånd er avrevet?

De aller aller fleste driver opptrening et par måneder før operasjon, mange kirurger vil heller ikke operere uten at pasienten har gjennomført et minimum av rehabilitering i forkant. Man vil ihvertfall ha hevelsen ned, få full bevegelighet og god quadricepskontakt, kommer man lengre i programmet, og det gjør man gjerne, gjør det bare at rehabiliteringen etter operasjonen går lettere.

Når det gjelder operasjon så kommer det litt an på hva slags aktivitet du skal tilbake til. Man kan fungere bra i det fleste aktiviteter uten fremre korsbånd, men skal du til ballidretter eller aktiviteter med mye retningsforandringer osv vil de aller fleste anbefale operasjon. Om man har sviktepisoder vil også dette tale for en operasjon. Likevel peker forskningen på at alt for mange korsbånd blir operert, så an kommer nok til å bli mer restriktive i fremtiden. Om meniskskaden er av en art som trenger operasjon vil dette ofte gjøres sammen med korsbåndoperasjonen om du skal lage nytt korsbånd, ellers kan man operere menisken alene, noe som er en betydelig mindre operasjon.

Prognosene er gode, og de fleste får et veldig bra kne igjen. Likevel er det en alvorlig og kjedelig skade, og du blir dessverre nødt til å innfinne deg med at det trolig tar et år før du er i full aktivitet om du skal operers i det offentlige helsevesenet. Toppidrettsutøvere kan ofte kutte denne tiden til rundt 9 mnd pga apparatet de har rundt seg. Om du ikke skal opereres kan du nok regne ca 6 mnd.

Bare å spørre om det er noe konkret du lurer på. God bedring og lykke til! :)

Takker for gode svar.

Jeg er ikke kjent med dette i det hele tatt, men det som forundrer meg litt er jo at jeg sendes til fysio uten at det er foretatt noe særlig kontroll eller sett på MR-bildene jeg hadde med meg. Fastlege leste litt av rapport fra den utenlandske legen, og fikk med seg at det var avrevet fremre korsbånd, og skadet menisk. Han tok selv en liten sjekk på kneet mitt og konstaterer moderat hydrops og framre skuffesymptom.

Jeg tenker bare høyt her nå, men ville det ikke vært en ide og fikset menisk først, og deretter startet opptrening. Den ortopediske vaktlegen som min fastlege ringte til, han var veldig rask med å bare henvise til Fysio, og etter en 6-8 uker skulle jeg få time hos dem for vurdere videre opplegg.

Det kan nok være jeg som er litt overnervøs, men jeg har jo hatt flere sviktepisoder, og er jo nå litt redd for at det skal gjøre mer skade.

Så et spørsmål, burde menisk sjekkes, MR osv før en starter en opptrening, eller har en meniskskade godt av trening uansett ?

Jeg husker legen i utlandet sa at jeg måtte være forsiktig med belastning av kneet fordi dette kunne gi ytterligere skader på menisk, og deretter selve beinet......

Det verste med dette er at jeg er ikke like aktiv med å trene, være med å aktiviteter som før, rett og slett fordi jeg nå begynner å bli redd for svikt igjen, spesielt etter den siste nå, hvor det smalt så kolosalt inne i hodet/kneet mitt etterfulgt av ekstreme smerter.....

Kjenner jeg blir småuggen her jeg sitter for mitt kne er sånn som ditt var før det revnet til deg. Får håpe legen tar det alvorlig når jeg skal dit på fredag.

Har egentlig ikke så mye å si, men ønsker deg lykke til videre og god bedring. :)

Annonse

Takker for gode svar.

Jeg er ikke kjent med dette i det hele tatt, men det som forundrer meg litt er jo at jeg sendes til fysio uten at det er foretatt noe særlig kontroll eller sett på MR-bildene jeg hadde med meg. Fastlege leste litt av rapport fra den utenlandske legen, og fikk med seg at det var avrevet fremre korsbånd, og skadet menisk. Han tok selv en liten sjekk på kneet mitt og konstaterer moderat hydrops og framre skuffesymptom.

Jeg tenker bare høyt her nå, men ville det ikke vært en ide og fikset menisk først, og deretter startet opptrening. Den ortopediske vaktlegen som min fastlege ringte til, han var veldig rask med å bare henvise til Fysio, og etter en 6-8 uker skulle jeg få time hos dem for vurdere videre opplegg.

Det kan nok være jeg som er litt overnervøs, men jeg har jo hatt flere sviktepisoder, og er jo nå litt redd for at det skal gjøre mer skade.

Så et spørsmål, burde menisk sjekkes, MR osv før en starter en opptrening, eller har en meniskskade godt av trening uansett ?

Jeg husker legen i utlandet sa at jeg måtte være forsiktig med belastning av kneet fordi dette kunne gi ytterligere skader på menisk, og deretter selve beinet......

Det verste med dette er at jeg er ikke like aktiv med å trene, være med å aktiviteter som før, rett og slett fordi jeg nå begynner å bli redd for svikt igjen, spesielt etter den siste nå, hvor det smalt så kolosalt inne i hodet/kneet mitt etterfulgt av ekstreme smerter.....

Mr-undersøkelsen gir gode nok svar. Radiologene som tolker MR-bildene er mye bedre på dette enn fastlegen din, så er ikke særlig poeng i at han skal tolke dette videre.

Man vil ikke operere menisk først om man venter at du også trenger en korsbåndoperasjon, det vil bare gi deg mer smerte og lengre rehabilitering. Det er uansett litt ventetid i det offentlige helsevesenet, og i disse tilfellene er det ikke noe stort problem mtp forventet rehabiliteringstid.

Mer skade trenger du nok ikke være redd for. Korsbåndet er jo allerede røket, så det kan ikke skades mer. Når det gjelder menisken så tåler de fint å trenes, så lenge man tar de forhåndsregler man skal og individualiserer opptreninga etter hvor i menisken skaden sitter og hva ditt kne tåler. I en ideell verden hadde man vært hos fysio umiddelbart etter en slik skade og det er ting man kan begynne å gjøre med en eneste gang for at forløpet skal bli så bra som mulig.

Ole-Mats Moskvil

Jeg mente ikke at fastlegen min skulle tolke MR-bildene, for han sa tidlig at han ikke var i stand til å tyde disse.

De som har sjekket MR-bildene mine er Radiolog og Ortopedisk Spesialist ved det Utenlandske sykehuset, og de konkluderte med, og anbefalte operasjon med engang.

Det var dette jeg tenkte litt på, at ikke den norske vakthavende ved Ortopedisk avdeling ville se nærmere på MR-bildene, og gjerne se litt mer på hvilke skader som var oppstått, før han så bastant bare henviste til Fysio. Jeg mener ikke at han gjør feil, men jeg er bare litt urolig med tanke på, vet han hvilke skader jeg har, og vet han med sikkerhet at det ikke vil gjøre ting verre.

Grunnen til min urolighet er at, jeg ved flere anledninger har tatt opp dette med kneet mitt, og det har bare blitt avvist med følgende meldinger som, du får trene opp litt muskler, noe jeg forsåvidt har gjort, men som jeg føler ikke har hjulpet siden det egentlig bare har blitt verre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...