Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Programmet mitt tar så lang tid, og jeg ønsker å få tips om det er noe som kan tas bort. Splittet opp programmet sist uke for å rekke gjennom. Kan jeg droppe hip thrust tro? Hvor lang pause skal jeg ha mellom settene? Varmer opp tøying i fem minutter, deretter har jeg oppvarming på nesten alle øvelser.

(Målet med treningen er å ned i fettprosent, og stramme opp. Jeg er jente 27 år, veier 61-62 kg og er 167 cm høy.)

Dag 1 bein, rumpe (mandag og torsdag)

Knebøy 6x4

Strake markløft 8x3

Hip thrust 10x3

Supersett ;

Quadtruped hip extension med strikk 30x2

Gående utfall, med manualer 20x2

Dag 2 overkropp (tirsdag og fredag)

Pull ups maksx3 (med hjelp av strikk)

Benkpress 10x3

Dips 7x3

Skulderpress 6x3

Ro, sittende 10x3

Nedtrekk 6x3

Crunch i slynge maksx3

Fortsetter under...

Du kan egentlig droppe alt fortsett fra knebøy, markløft, benkpress og skulderpress. De øvelsene dekker alt. Progressjon i de er alt du kan noengang oppnå. Ikke kutt ned på pause. 3-5 min er nødvendig hvis du vil bli sterkere.

Kor lang tid brukar du på kvar økt? Er du effektiv og ikkje rotar vekk 2-3 minutt mellom kvar øving?

I dag brukte jeg 1 time og 20 minutter på bein økt. Har begynt å ta tida i pausene, og da har jeg ligget mellom 1-2 minutter mellom settene. Som sagt så splittet jeg opp programmet, men ønsker mest å ha et fullkroppsprogram. Brukte rundt to timer når jeg trente hele kroppen. (hadde et litt annerledes program da.)

Du kan egentlig droppe alt fortsett fra knebøy, markløft, benkpress og skulderpress. De øvelsene dekker alt. Progressjon i de er alt du kan noengang oppnå. Ikke kutt ned på pause. 3-5 min er nødvendig hvis du vil bli sterkere.

Høres herlig ut med så få øvelser, men får jeg tatt ryggen skikkelig da? Jeg brakk den for to år siden, så den må trenes godt :) Og sete så den avlaster ryggen.

mark og bøy trener ryggen tilstrekkelig. hvis du liker ideen om får øvelser bør du sjekke ut "Starting strength" av Mark Rippetoe. Det beste programmet for nybegynner som finnes. De fleste på dette forumet vil være enig.

1 time og 20 minutt høyrest heilt normalt ut. Kor lang tid ser du for det å trene? Skal du trene kortare må du kutte ein plass. Då må du først sjå kva du vil med treninga. Kva er målet ditt?

Tyngre program med fokus på baseøvingar har færre øvingar og kan nok gjennomførast raskare, men der bør ein ha lengre pausar enn på isoøvingar.

Annonse

1 time og 20 minutt høyrest heilt normalt ut. Kor lang tid ser du for det å trene? Skal du trene kortare må du kutte ein plass. Då må du først sjå kva du vil med treninga. Kva er målet ditt?

Tyngre program med fokus på baseøvingar har færre øvingar og kan nok gjennomførast raskare, men der bør ein ha lengre pausar enn på isoøvingar.

Når jeg kjører splitt vil jeg helst være ferdig på en time:whistle: , men fullkroppsprogram tar jo selvfølgelig mer tid.

Målet er å bli sterkere (tåle mer i hverdagen) og se bra ut :) . Skal ned i fettprosent, men kommer til å gå mye turer i tillegg til styrke & løping, for å få det til. Endrer programmet litt, men tror jeg går for splitt framover også. Skal operere ryggen igjen om en måned, så vil bli sterkest mulig til da. Kanskje jeg ikke trenger å begynne helt på nytt igjen…

Takk for respons!

Knebøy 6x4

Strake markløft 8x3

Supersett ;

Benkpress 8x3

Skulderpress 6x3

(Ro, sittende 10x3)

Hva hvis du trener hele kroppen hver gang, så får du en hel dag ekstra med fri :D

Hehe. Ja, sant det! I stedenfor å sitte her, kunne jeg heller trent meg ferdig i dag ;)

Får prøve litt splitt framover, så kan jeg heller variere litt. Er forferdelig dårlig til å følge et program for lenge…

Hehe. Ja, sant det! I stedenfor å sitte her, kunne jeg heller trent meg ferdig i dag ;)

Får prøve litt splitt framover, så kan jeg heller variere litt. Er forferdelig dårlig til å følge et program for lenge…

Wups, ja gitt :D

Har du faktisk dårlig tid eller er du bare utålmodig?

Programmet mitt tar så lang tid, og jeg ønsker å få tips om det er noe som kan tas bort. Splittet opp programmet sist uke for å rekke gjennom. Kan jeg droppe hip thrust tro? Hvor lang pause skal jeg ha mellom settene? Varmer opp tøying i fem minutter, deretter har jeg oppvarming på nesten alle øvelser.

(Målet med treningen er å ned i fettprosent, og stramme opp. Jeg er jente 27 år, veier 61-62 kg og er 167 cm høy.)

Knebøy 6x4

Strake markløft 8x3

Hip thrust 10x3

Supersett ;

Benkpress 10x3

Dips 7x3

Skulderpress 6x3

Ro, sittende 10x3

Nedtrekk 6x3

Crunch i slynge maksx3

Hvis varmer opp tøying betyr at du tøyer burde vell dette bli gjort etter den muskelgruppen(e) du trener er trent, for du mister visstnok litt muskelstyrke rett etterpå av tøying.

Les disse (y)

http://www.bakerstrengthcoaching.com/chronic-program-hopping-part-1/

http://www.bakerstrengthcoaching.com/chronic-program-hopping-part-2/

Annonse

Hvis varmer opp tøying betyr at du tøyer burde vell dette bli gjort etter den muskelgruppen(e) du trener er trent, for du mister visstnok litt muskelstyrke rett etterpå av tøying.

Jeg tøyer for å øke mobilitiet og fleksibilitet, og for å aktivere musklene (spesielt rumpa). + at jeg bruker foam roller av og til.

Wups, ja gitt :D

Har du faktisk dårlig tid eller er du bare utålmodig?

Skal nok innrømme at jeg er en smule utålmodig ja… :) og har litt dårlig tid, pga studier. Tar pausene her inne ;)

I bunn og grunn handler det om prioritering, og jeg er ikke alltid så strukturert…

http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

Kan utføres på 45 min ink oppvarming.

DAG A:

• 3×5 Knebøy
  • 3×5 Benkpress
  • 1×5 Markløft

DAG B:

• 3×5 Knebøy
  • 3×5 Skulderpress
  • 1×5 Markløft

Jeg prøvde dette for 1,5 år siden, men ut i fra definisjonen så er jeg ikke nybegynner. Har trent i mange år, og de to siste årene har jeg trent jevnlig mellom 3-4 styrkeøkter i uka. Har alltid hatt med knebøy, og mark på programmet. Styrken er ikke så høy, men har skruer og stag i ryggen som holder meg igjen. De skal ut om en måned, så håper at jeg får mer framgang til høsten (y)

Jeg tror alle blir truffet av et eller annet der, i alle fall før eller senere. Vi er bare mennesker :)

Om noe så tror jeg å innse at styrketrening er mer en prosess enn en masse treningsøkter, og at å trene konsekvent og å planlegge progresjon er kanskje de viktigste variablene for å gjøre god framgang over tid. Framgang er motiverende! Se bare hvor enkelt forfatteren trener, 2 økter á 1 time i uka:

Week 1

Tuesday: Max Effort Squat + Back off sets

Friday: Max Effort Bench + Back off sets

Week 2

Tuesday: Max Effort Deadlift + Back off sets

Friday: Max Effort Press + Back off sets

I add in assistance lifts and condition with the Prowler when I can, but this is the bare minimum that I have to do each week.

Og han er ingen pingle akkurat, han er ikke høye karen, men bøyer 225kg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...