Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Siden du ikke skal operere så regner jeg med at det bare er delvis røket?

Ja, ved første tanke kommer jeg på back raises, som er bevist å ha en av de største innvirkningene på hamstring og rumpe med EMG -testing :) Bare husk at hofta skal være fri og at du stopper der du kjenner strekken i hamstringen.

Finnes det overhodet noen øvelser for bein/ræv som ikke belaster kne? Kjenner de store lårstykkene mine bare svinner hen... :(

Jeg er i startfase av rehabilitering, ingen operasjon.

Fått noe treningsopplegg/rehabiliteringsopplegg av din fysioterapeut? Er det fremre korsbånd det er snakk om regner jeg med?

Konservativ behandling er basert på samme metode som man gjør med operativ behandling, nå vet jeg ikke hvor lenge siden dette er skjedd men i startfasen vil fokus være å gjenvinne bevegeligheten i kneleddet og samtidig få ned hevelsen. Når det gjelder valg av øvelser så synes jeg strengt tatt du bør diskutere dette sammen med din fysioterapeut og bør ikke prøve å "behandle" eller "trene deg opp" på egenhånd. Det finnes standardprgrammer/protokoller for konservativ behandling av korsbåndskade.Opptreningsprosessen kan ta alt fra 3-6 måneder (avhengig av målsetninger og tidligere aktivitetsnivå) med både bevegelighets- sansemotorisk og progredierende styrketrening. Man kunne nevne flere øvelser som kan være skånsomme mot kneleddet men disse bør utføres i samråd med din fysioterapeut.

Annonse

Siden du ikke skal operere så regner jeg med at det bare er delvis røket?

Ja, ved første tanke kommer jeg på back raises, som er bevist å ha en av de største innvirkningene på hamstring og rumpe med EMG -testing :) Bare husk at hofta skal være fri og at du stopper der du kjenner strekken i hamstringen.

Nei, det bakre båndet er helt røket. De pleier visstnok å gro litt på egenhånd. Hjertelig takk for godt tips! :)

Fått noe treningsopplegg/rehabiliteringsopplegg av din fysioterapeut? Er det fremre korsbånd det er snakk om regner jeg med?

Bakre korsbånd. Glemte å nevne det, gitt. Ja, jeg har akkurat i dag fullført fase 1 med rehabiliteringsopplegg (kun sirkulasjonstrening (heter det det?)), og skal begynne med noe tyngre trening nå. Fremdeles ikke tungt nok til å bevare lårsteika.

Konservativ behandling er basert på samme metode som man gjør med operativ behandling, nå vet jeg ikke hvor lenge siden dette er skjedd men i startfasen vil fokus være å gjenvinne bevegeligheten i kneleddet og samtidig få ned hevelsen. Når det gjelder valg av øvelser så synes jeg strengt tatt du bør diskutere dette sammen med din fysioterapeut og bør ikke prøve å "behandle" eller "trene deg opp" på egenhånd. Det finnes standardprgrammer/protokoller for konservativ behandling av korsbåndskade.Opptreningsprosessen kan ta alt fra 3-6 måneder (avhengig av målsetninger og tidligere aktivitetsnivå) med både bevegelighets- sansemotorisk og progredierende styrketrening. Man kunne nevne flere øvelser som kan være skånsomme mot kneleddet men disse bør utføres i samråd med din fysioterapeut.

Prøver ikke å behandle eller trene meg opp på egenhånd, jeg er kun på utkikk etter noe å supplere med, som ikke involverer kneet på nevneverdig vis. Jeg har som sagt et program fra min fysio som endelig er noe tyngre enn det jeg har holdt på med et par måneder, men kunne godt tenkt meg et par øvelser for de områdene som ikke er berørt av skaden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...