Gå til innhold

Mat og treningslogg - hva bruker du?


TinaFighter

Anbefalte innlegg

Litt nysgjerrig på hvordan folk "keep track" over deres egen progresjon, kontroll på kosthold og forbedring på treningsarenaen eller styrkerommet. Regner med dette er veldig individuelt - bruk av hjelpemidler og loggsider på nettet, kladdebøker på gymmet, kalenderføring og dagbøker eller rett og slett imponerende husk.

Selv har jeg som idrettsutøver tester innenfor maksstyrke og hurtighet annenhver måned. Og jeg loggfører daglig alt jeg spiser og trener, dette på websiden www.trainingpeaks.com.(kommer langt med gratis medlemskap)

Føler ikke det er tungvint for meg å telle kalorier og proteiner tilpasset målene mine. Har lettere kontroll om jeg ønsker vektnedgang/oppgant til turneringer, opprettholde vekt, og selvfølgelig se hvordan dette påvirker resultatene mine. Om jeg har en god periode på matta eller merker jeg har blitt enda sterkere kan jeg bare bla i loggboka og se hva jeg gjorde annerledes(trente og spiste) i den perioden som gjorde at jeg presterte såpass bra. Deretter justere. En liten ekstra hobby :p

Er mange online matlogger der ute, men føler denne siden er genial for den har statistikker og diagrammer som faktisk gir et lite perspektiv på resultatene dine. Er mest brukt av atleter innenfor triatlon, maraton, svømming osv. men jeg er overbevist om at den kan være nyttig for alle, idrettsutøveren til vektløfteren til mosjonisten. Kan loggføre både trening og mat, og også synkronisere statistikken fra hvilken som helst puls-klokke. Det er ganske morsomt.

Men hvordan har dere kontroll på det dere gjør for å nå målene deres eller se fremgang? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Notepad :thumbsup:, enklere blir det ikke.

Begynte å føre matdagbok for en måned siden hvor jeg teller kalorier og proteiner.

Har også begynt å føre en slags forenklet treningsdagbok.

Skriver ikke opp alt jeg gjør, men jeg liker å begynne treningsøkten med en eller annen baseøvelse hvor jeg yter maks i det første arbeidssettet. Så fører jeg opp hvor mange repetisjoner jeg klarte med en gitt vekt. Greit å kunne se tilbake på hva du gjorde for et par måneder siden og finne ut om du har hatt god progresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg logger her på fitnessbloggen, i tillegg loger jeg måltider på http://www.mylog.no/ og vekten logger jeg på http://trensmart.no/sec/weight/WeightStatistics.aspx :) Kan logge alt på mylog, men liker trensmart bedre pga diagrammene :) Mat logger jeg ikke lengre siden jeg spiser så og si det samme hver dag. Kan hende jeg begynner å logge på en annen måte når vekten er blitt lav nok og jeg skal virkelig begynne å bygge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg skriver ned resultater fra treninga i en skrive bok. da skriver jeg også opp på forhånd før treningsøkta hvor mange kg jeg skal ta i de forskjellige settene i enkelte øvelser som knebøy, benkpress og noen par øvelser til :) Skeriver resultatene mine hvor mange reps jeg klarte å ta etter hvert sett. Men har alltid satt opp øvelsene på forhånd :) Har hatt logg på treningsforum i 3 år før, men slettet den for 1 år siden. nå er jeg usikker på om jeg skal starte opp å logge her eller ikke, det er veldig gøy og spennende og få tilbake melding fra andre både positivt og negativt :) Kostholdet mitt logger jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...