Gå til innhold

Hvordan fungerer prosessen ved kalori-overskudd(ved styrketrening)?

Anbefalte innlegg

La meg stille spørsmålet igjen, litt mer utfyllende;

Hvordan fungerer denne prosessen som skjer i kroppen når vi spiser overskudd av kalorier?

Med dette "overskuddet" mener jeg de (500) kaloriene en skal spise over det kroppen normalt bruker, for å gå opp i vekt, IKKE de kaloriene som ikke blir brukt.

Det er jo alltid sagt at en skal spise 500 kcal over hva kroppen bruker, for å gå opp i vekt. Hva er det som skjer, når desse 500 kaloriene "lagres" i musklene?

Er egentlig bare av nysjerrighet jeg lurer på det her, liker å forstå hvordan kroppen fungerer. :)

Mvh,

Tony

Fortsetter under...

For å forklare det enkelt: Når du trener styrke, skader du/bryter ned muskelfibrene. Når kroppen i tillegg har energi/kcal til overs, vil energien bli brukt til å bygge opp/reparere muskelfibrene slik at de blir større aka hypertrofi.

http://no.wikipedia.org/wiki/Hypertrofi

Det finnes nok en del folk som kan forklare det litt dypere, men i grove trekk ^ ;)

Annonse

Du kan bygge muskler uten overskudd, men det vil neppe funke over tid da kroppen vil prioritere energien til de viktigste biologiske prosessene (som hjernefunksjon, immunforsvar o.l). Du trenger overskuddet ved styrketrening fordi kroppen hele tiden bruker energi på gjenoppbyggingsfasen. Det som skjer i musklene har ikke så mye med selve overskuddet å gjøre, men avhenger av hva slags næring man tar inn.

Så får Vegard ta det mer innvikla eventuelt. :)

- Først og fremst, hvordan "quoter" jeg andres kommentarer?

Myr: Ja, jeg er klar over denne prosessen. Det er litt komplisert å stille selve spørsmålet, men jeg prøver igjen.

At muskelfibrer blir nedbrutt, og kalorier(protein/carbs) trengs for å bygge de opp er en ting. I denne prosessen trenger ett visst antall kalorier(som en kan regne ut fra kalkulatorer/vekt/aktivitet), og så sies det at en skal legge seg 500 kalorier OVER hva man trenger(for å holde vekta). Hva er det som skjer med desse 'ekstra' kaloriene?

Om en f.eks trenger 2000 kalorier om en ikke er særlig aktiv, og 2500 kalorier om man driver med styrketrening. Det sies da igjen at en skal legge seg 500 over der igjen, altså 3000 kalorier, for å gå opp i vekt. De 500 over 2000 går jo til muskel-restitusjon, men de 500 ekstra?

Som sagt, går litt i ball for meg selv her.
:wtf:

- Først og fremst, hvordan "quoter" jeg andres kommentarer?

Myr: Ja, jeg er klar over denne prosessen. Det er litt komplisert å stille selve spørsmålet, men jeg prøver igjen.

At muskelfibrer blir nedbrutt, og kalorier(protein/carbs) trengs for å bygge de opp er en ting. I denne prosessen trenger ett visst antall kalorier(som en kan regne ut fra kalkulatorer/vekt/aktivitet), og så sies det at en skal legge seg 500 kalorier OVER hva man trenger(for å holde vekta). Hva er det som skjer med desse 'ekstra' kaloriene?

Om en f.eks trenger 2000 kalorier om en ikke er særlig aktiv, og 2500 kalorier om man driver med styrketrening. Det sies da igjen at en skal legge seg 500 over der igjen, altså 3000 kalorier, for å gå opp i vekt. De 500 over 2000 går jo til muskel-restitusjon, men de 500 ekstra?

Som sagt, går litt i ball for meg selv her.
:wtf:

Fant ut av quoting. :)

Det du skal legge deg 500 over (det er ikke et gitt tall det, altså) er vedlikeholdsvekta di. Hvis du holder vekta på 3000 kcal, så må du spise feks 500kcal over dette for å øke i vekt og muskelmasse.

Det er ikke noe sånn 500 går til muskelrestitusjon, 50 til fettlagring og 100 til muskelgains. Overskuddsenergi (kcal over vedlikehold) blir til muskel og fettmasse.

Altså, hvordan energimetabolismen arter seg i den forstand at muskelen vokser? Proteinene du spiser brytes ned til aminosyrer, som forsyner musklene med byggemateriale. Rett meg hvis du fortsatt ikke har fått svar på spørsmålet ditt.

Note: Som du da har forstått (i tidligere innlegg) støtter energioverskuddet denne prosessen til det optimale.

Annonse

Altså, hvordan energimetabolismen arter seg i den forstand at muskelen vokser?

Her datt jeg ut. Det er vell 3 forskjellige faktorer som spiller inn under "oppbyggingsfasen" av musklene, etter de er nedbrutt.

Faktor nr. 1: Kalorier som blir brukt for å utføre trening(ødelegge muskelfibrene).

Faktor nr. 2: Kalorier som blir brukt for å bygge opp igjen muskelfibrene som er brutt ned.

Faktor nr. 3(som jeg lurer på prosessen til): Kalorier som er i overskudd for å gå opp i vekt.

Om en bare spiser nok til faktor nummer 1 og 2, muskel massen vil da fortsatt brytes ned og bygges opp igjen litt sterkere. Når en spiser faktor nummer 3 også, vil en gå opp i vekt, men hva er det som skjer i denne prosessen? - Dette blir vell ett tillegg til normal oppbygging?

Når en spiser faktor nummer 3 også, vil en gå opp i vekt, men hva er det som skjer i denne prosessen? - Dette blir vell ett tillegg til normal oppbygging?

Faktor 3: Musklene (som består av fibre/celler) har energilagre. Disse kalles ATP (Adenosintrifosfat). Når du får i deg energi (overskudd som du sier) vil disse lagrene fylles opp. Hvis du ikke tilfører nok energi (kalorier), vil du føle deg slapp og energiløs. Merk: Disse lagrene blir aldri tomme, men det er gjerne på grunn av denne prosessen at man får beskjed om å spise karbohydrater etter trening og ligge i et overskudd, altså for å ikke gå med tomme lagre. Du kan se på det som et tillegg, som du sier. Det er en komplisert prosess, men forklart i korte trekk. Snakker vi samme språk nå?

Skjønner hva du sier nå, men ikke fått svar på hele spørsmålet.

Faktor nummer 1 vil jo være for å bryte ned musklene, så den faktoren kan vi se bort ifra.

Faktor nummer 2 og faktor nummer 3, hva er forskjellen på de to, i forhold til å bli lagra i muskelfibrene?

Er det slik at om en IKKE spiser faktor nummer 3, så vil lagrene bare fyllet halvt opp, eller noe? Og om en da spiser faktor nummer 3 også, så vil de fylles helt opp?

Proteinsyntese er prosessen der aminosyrer, som du enten har fått fra maten eller fra nedbrytning av egne proteiner, settes sammen til nye proteiner i kroppen. For eksempel er dette nødvendig for at musklene dine skal vokse.

Men selve prosessen med å lage proteiner trenger energi, og det er her overskuddsenergi kommer inn i bildet. Spiser du ikke nok så vil kroppen din heller ikke klare å lage tilstrekkelig med proteiner til at musklene dine kan vokse. Du kan tenke på det slik at uansett hvor mye byggesteiner du har (aminosyrer), så blir det ikke bygget noe biff om ikke arbeiderne (alt som bidrar til proteinsyntesen) ikke har energi til å orke å jobbe.

Ikke heng deg opp i et gitt tall. Om du går jevnt opp i vekt, f.eks. et kg i mnd, så kan du være trygg på at du spiser tilstrekkelig til at musklene får vokse. Står vekten i ro, kan du øke litt på matinntaket :)

Altså, jeg har gått opp 16kg på 2mnd, så det er ikke det at jeg er usikker på hvor mye kalori-overskudd jeg skal ligge på. Ligger på en 3500 kalorier dagen, og spiser for det meste havregryn i tillegg til andre måltider. Den biten er fin.

Grunnen til at jeg mekka denne tråden var vell egentlig bare fordi jeg er nysjerrig på hvordan energi-overskuddet kommer inn i proteinsyntesen. Det jeg lurer på, er hva forskjellen på prosessene ved vanlig oppbygging av musklene(akkurat nok kalorier) og ved vektoppgang(500 kalorier overskudd)?

Gitt at du spiser og hviler nok så vil du få en overkompensasjon i restitusjonsprosessen som gjør at du bygger deg opp litt sterkere enn du var før trening. Spiser du nok energi til dette så vil du bygge muskler.

Energi kommer inn i bildet fordi proteinsyntesen er energikrevende.

Du forklarer godt. Det er synd å si det, men du svarer fortsatt ikke på spørsmålet mitt. :confused:

Det du nå forklarte er vell om jeg spiser faktor 2(om du leser kommentarer tidligere har jeg tatt for meg fraktor 1, 2 og 3).

Om jeg da spiser faktor 3, som er de 500 kaloriene i overskudd, OVER det jeg hadde trengt for å trene normalt, hva skjer med de 500 kaloriene? Ville ikke musklene bli litt større enn ved forrige økt om jeg bare spiser faktor 2?

Er veldig nysjerrig, spesielt nå som det var veldig komplisert.

Beklager om jeg stjeler mye av tiden deres. :p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...