Gå til innhold

Øvelser som ikke belaster ankelen?


GonnaLoseIt

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått påvist senebetennelse i ankelen. Jeg har gått i ganske lang tid med dette før jeg tok turen til legen og har nå fått beskjed om å hvile ankelen til den har blitt helt bra. Jeg gikk på legende og lindrende tabletter i en uke, og har nå en uke uten før jeg mest sannsynlig skal på en uke med tabletter igjen da ankelen enda ikke er bra. Jeg har pga sakden i ankelen har treningsfri i 2-3 uker og jeg er rett og slett blitt luta lei treningsfri, jeg vil trene!

Derfor lurer jeg på om noen har noe tips til øvelser jeg kan gjøre som ikke belaster ankelen? Poenget med treningen er å gå ned i vekt :) Vil veldig gjerne trene, men vil absolutt ikke risikere at dette blir kronisk. Setter stor pris på alle tips og råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville absolutt tatt det litt med ro til det går helt over. Har gått på den smellen før, og nå har jeg noe i kneet som både jeg og fysio ikke finner ut av, og hver beinøkt må jeg ta hensyn til kneproblemet mitt. Det skal jeg love deg du ikke vil ha noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er absolutt å holde ankelen i ro, så ikke gjør trening som trigger mer.

Men trening som ikke trigger kan du absolutt gjøre. F.eks svømming! Det er veldig bra for alle ledd i kroppen da det er en annen form for motstand enn løping, styrketrening, osv.

Ellers så må det bli overkroppstrening.

Men hvis målet er å gå ned i vekt vil jeg absolutt anbefale deg å ta turen til svømmehallen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt tatt det litt med ro til det går helt over. Har gått på den smellen før, og nå har jeg noe i kneet som både jeg og fysio ikke finner ut av, og hver beinøkt må jeg ta hensyn til kneproblemet mitt. Det skal jeg love deg du ikke vil ha noe av.

Hmm... Gikk med denne smerten i ankelen over veldig lang tid (mellom et halvt år og et år) før jeg gikk til legen med det, så han sa derfor at jeg ikke skulle begynne og trene igjen med en gang det føltes bra fordi tabelettene er både lindrende og legende... Har are så UTROLIG lyst til å begynne å trene igjen :blush:

Beste er absolutt å holde ankelen i ro, så ikke gjør trening som trigger mer.

Men trening som ikke trigger kan du absolutt gjøre. F.eks svømming! Det er veldig bra for alle ledd i kroppen da det er en annen form for motstand enn løping, styrketrening, osv.

Ellers så må det bli overkroppstrening.

Men hvis målet er å gå ned i vekt vil jeg absolutt anbefale deg å ta turen til svømmehallen :)

Det kan være en ide å dra til svæmmehallen.... Greia er bare det at jeg ikke er komfortabel med kroppen min og da har jeg ikke lyst til å vise meg i bikini der... Jeg tenkte at spinning kan være et alternativ? Det belaster vel ikke ankelen så mye eller? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da. Kjenner igjen den frustrasjonen. Men tro meg, du vil angre senere om du ikke tar det med ro. Jeg selv dreit så langt i smertene i kneet, selv om det var tydelig noe gærent med det da det hovnet opp og blei rødt og varmt. Om jeg kunne gå tilbake i tid ville jeg tatt det med ro fra dag 1 og hørt på legen og fysio.

Hvem har sagt du må gå i bikini i svømmehall? Kjør på med badedrakt. Mye enklere, da du slipper å måtte tenke på om trusen sklir ned eller toppen sklir opp :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da. Kjenner igjen den frustrasjonen. Men tro meg, du vil angre senere om du ikke tar det med ro. Jeg selv dreit så langt i smertene i kneet, selv om det var tydelig noe gærent med det da det hovnet opp og blei rødt og varmt. Om jeg kunne gå tilbake i tid ville jeg tatt det med ro fra dag 1 og hørt på legen og fysio.

Hvem har sagt du må gå i bikini i svømmehall? Kjør på med badedrakt. Mye enklere, da du slipper å måtte tenke på om trusen sklir ned eller toppen sklir opp :p

Da får jeg ta det med ro en stund fremover og da...:)

Blir nok ikke å ta turen i svømmehallen, selv ikke med badedrakt, men tak for svar dere begge! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm... Gikk med denne smerten i ankelen over veldig lang tid (mellom et halvt år og et år) før jeg gikk til legen med det, så han sa derfor at jeg ikke skulle begynne og trene igjen med en gang det føltes bra fordi tabelettene er både lindrende og legende... Har are så UTROLIG lyst til å begynne å trene igjen :blush:

Det kan være en ide å dra til svæmmehallen.... Greia er bare det at jeg ikke er komfortabel med kroppen min og da har jeg ikke lyst til å vise meg i bikini der... Jeg tenkte at spinning kan være et alternativ? Det belaster vel ikke ankelen så mye eller? :rolleyes:

Jeg ser den at det kan være ukomfortabelt i forhold til kropp, men her er et par tips som kanskje vil få deg til å ta turen et par ganger:

- bruk badedrakt. Når man trener så er det beste å bruke badedrakt fordi man får mindre motstand i bassenget og da konsentrere man seg bare om svømmingen.

- når du er under vann så ser faktisk folk ikke kroppen din noe særlig. Du er tross alt under vann.

- velg tider å trene på når pensjonister eller veldig få mennesker er der (ikke i småbarnsrushet).

- prøv å få med deg noen du føler deg komfortabel med, også i forhold til kropp. Svømme er gøy med noen :)

Svømming er nemlig veldig bra for leddene hvis man trener for å gå ned i vekt da svømming ikke i det hele tatt tar noe på leddene på samme måte som løping og sykling.

Du kan absolutt prøve spinning, men det kan være belastende for ankelen. Eller så kan du prøver roing? Men mitt beste tips er faktisk at du tester ut svømming :)

Se om du klarer å vende deg til tanken? Og så kan du jo i tillegg prøve roing og spinning. Trigger f.eks spinning ankelen så skjønner du at du må kutte det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde som nevnt holde den i ro. Men du bør arbeide med årsaken til denne betennelsen.

Overbruk/for løs/for stram er grunnen. Hvis du har god ankelmobilitet så vil det hjelpe å faktisk trene opp leggene og denne senen. Dersom den er for stram er betennelsen kommet av nettopp den grunn, og du må regelmessig tøye ut både soleus og gastronemicus.

"Achilles Tendonitis Causes

Achilles tendonitis is a chronic injury that occurs primarily from overuse. It tends to come on gradually over time until pain is constant and exercise or activity too painful to continue. The biggest cause of chronic Achilles tendonitis is ignoring early warning signs and pushing through pain. If the Achilles tendon is sore, or aches, you need to pay attention and rest it immediately.

Another major contributor in the development of Achilles tendonitis is lack of flexibility in the calf muscles, which cause the muscle to shorten which creates more tension in the tendon. Overuse can also contribute to Achilles tendonitis as can a sudden increase in training mileage, hill running or a lot of speedwork. The Achilles tendon has a limited blood supply, which makes this injury slow to heal. Early recognition of any tension, aches or tenderness is the most important aspect of treating tendon injuries."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Legen hadde sagt til meg at det gikk fint å sykle. Jeg tok meg derfor en tur på treningssenteret på torsdagen og syklet i 1 time. Jeg merket når jeg kom hjem at jeg hadde litt vondt i ankelen men dette ga seg før skoeln var ferdig på fredag. Derfor dro jeg og syklet en halvtime etter skolen på fredag og. Dette var nok dumt av meg, men hadde så sinnsykt lyst til å trene... Jeg går på andre uka med betennelsesdempende tabeletter nå som både lindrer og leger, så håper ikke ankelen min er blitt verre men jeg bare ikke merker det pga tabelettene. Tror jeg må ta en pause også fra syklinga nå og finne et tidspunkt å dra i svømmehallen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...