SamGold Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Har ikke lest så veldig mye her inne, men har inntrykk av at en del av dere trener både veldig hardt og veldig mye. Selv har jeg historisk sett respondert bedre på 'mindre' trening. Om dette er på grunn av hormonelle utfordringer i senere år er dog uklart. Mulig at dere som kjører mye volum/høyere frekvens ikke tar dere like hardt ut på hver trening. Vet også at Martin Berkhan er en minimalist og anbefaler en lavere treningsmengde enn mange. Synspunkt rundt dette? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28556-hvor-mye-og-hvor-hardt-b%C3%B8r-man-egentlig-trene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linjemannen Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Det er forholdet mellom intensitet/volum/frekvens på den ene siden og restitusjonskapablitet/øvrig aktivitet/søvnmønster/næringsinntak på den andre siden som bestemmer om programmeringen din tar deg til himmels eller til helvete... Splae, Zmurph, Myr og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28556-hvor-mye-og-hvor-hardt-b%C3%B8r-man-egentlig-trene/#findComment-976247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Selv er jeg i en situasjon som innimellom gir meg få muligheter til å trene,og i de periodene må jeg nesten ta meg skikkelig ut. Om jeg derimot får perioder hvor jeg trener hyppigere, kjører jeg mer volum og lavere intensitet. Dette fungerer greit nok for meg. Men i bunn ligger hovedsakelig det at jeg forsøker å lytte til kroppen. Er det ikke noe flesketrykk, så tar man det med ro. Chrsyre, SamGold og runforit123 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28556-hvor-mye-og-hvor-hardt-b%C3%B8r-man-egentlig-trene/#findComment-977056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jacob Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Nå er jeg strengt tatt DYELer av rang, men mener at Linjemannen sitt innlegg oppsummerer det hele pretty much on the spot. Det vil nok fortsatt kunne være individuelle forskjeller på hvorvidt man responderer optimalt ift sammensetningen av de forskjellige variablene; noen kan nok få episke gainz av mengdetrening med heftig volum frekvens men der intensiteten er i moderert i tilpasset grad, mens andre kanskje egner seg mer for lavere frekvens og volum, men å kjøre "balls to the wall" når man først er i gang...Hvilke faktorer som definerer hva slags treningoppsett som vil ganske et gitt individ aller mest, tør jeg ikke si for mye om. ... Generelt, hvis du har opplevd/opplever helsemessige utfordringer så vil det nok kunne være gunstig å være konservativ på volumet i utgangspunktet, og heller se hvor mye du kan øke volumet over tid uten at ting går skeis...Evt. prøve ut et mer RPE/autoregulerende type oppsett, som korrigerer volum dersom du skulle ha en dårlig dag...Typ RTS-systemet, og Børge Fagerli, som jeg vet du er godt kjent med.. SamGold og Aurelius 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28556-hvor-mye-og-hvor-hardt-b%C3%B8r-man-egentlig-trene/#findComment-977223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SamGold Skrevet 18. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2014 Evt. prøve ut et mer RPE/autoregulerende type oppsett, som korrigerer volum dersom du skulle ha en dårlig dag...Typ RTS-systemet, og Børge Fagerli, som jeg vet du er godt kjent med.. Hva er DYELer? Er kjent med det ja, men har vel ikke praktisert det i nevneverdig grad, foruten myo-reps. Nøkkelen til fremgang i chins for min del var faktisk en volumtilnærming med mange sett et godt stykke fra failure og lineær ukentlig progresjon til jeg stagnerte, men jeg har aldri prøvd det med andre øvelser. Kunne kanskje være verdt det. Martin Berkhan har i hvert fall vært en tilhenger av 'less is more'. Her er et mye brukt program av han. Brukte dette selv når jeg var klient av han. Postet det faktisk på Børge sitt gamle forum uten å nevne at det var Martin som satte det opp og Børge sa noe sånt som at programmet mitt var latterlig. Første sett skal utføres 'balls to walls', mens andre sett skal utføres med 0,9 av vekten og 1 repetisjon mer enn forrige sett (ikke mer enn 1 repetisjon selv om du kan greie det). Vet at Berkhan anbefaler dette også på bulk, da han angivelig ikke ser noen grunn til å nødvendigvis trene hardere på overskudd. Selv jeg synes dette ser litt lite ut og en av klientene hans som har lagt ut masse informasjon på reddit sa at han var redd han skulle krympe på dette da han var vant med høyvolum/frekvens, men opplevde det motsatte. Back Day Deads - 2x3-5 OHP - 2x6-8 Chins - 2x4-6 Back-supported rows - 2x6-8 CG Chins - 1x6-10 Chest Day BP - 2x6-8 Inc DB Bench - 2x6-8 Barbell Curls - 2x6-8 Tri Ext - 2x6-8 Leg Day Squat/Leg Press - 2x6-8 Hamstring curl machine - 2x6-8 Leg extensions - 2x6-8 Calves (any exercise) - 1x12-16 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28556-hvor-mye-og-hvor-hardt-b%C3%B8r-man-egentlig-trene/#findComment-977498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.