Gå til innhold

innspill anyone? nytt treningsprog og diettplan


Marte83

Anbefalte innlegg

kom i snakk med en kompis av en kompis av meg fra england som ville sette opp treningsprogram og diettfor meg da jeg skal ned noen kilo, og det har han jo også gjort.

Jeg fortalte jo at jeg følger periodisk fasteprinsippet, og fikk beskjed om at det tydeligvis ikke passa meg og at jeg måtte begynne å spise 6 ganger om dagen?! :o hver 3. time. og at å spise bare 2-3 store måltider om dagen gjorde at mye av maten ble lagret som fett? Er det noe i det? synes det hørtes veldig galt ut forhold til det jeg har lest her? var også en LCLF diett uten melkeprodukter og hvete. det er vel det samme som psmf?

treningsprogramet (3splitt) var veldig mye dynamisk tøying før selve treningen, noe som i og for seg er greit.

men reagerte litt på at nesten ALLE øvelsene utføres på fitnessball? med unntak av beinøvelser.

hva er greia med det? er det pga stabilisering av kjernemuskelatur? har det noe for seg?

om noen har noe fornuftige svar til meg hadde det blitt satt stor pris på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe han engelske fyren har ikke peiling. Dette med måltidsfrekvens er en myte, fortsett gjerne med midlertidig faste og 2-3 måltider hvis du trives med det. Styrkeøvelser på balanseball er også bortkastet tid, kjernemuskulaturen får kjørt seg i massevis av markløft og knebøy. Dynamisk tøying har kanskje en hensikt, men det vil ikke hjelpe deg ned i vekt i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom i snakk med en kompis av en kompis av meg fra england som ville sette opp treningsprogram og diettfor meg da jeg skal ned noen kilo, og det har han jo også gjort.

Jeg fortalte jo at jeg følger periodisk fasteprinsippet, og fikk beskjed om at det tydeligvis ikke passa meg og at jeg måtte begynne å spise 6 ganger om dagen?! :o hver 3. time. og at å spise bare 2-3 store måltider om dagen gjorde at mye av maten ble lagret som fett? Er det noe i det? synes det hørtes veldig galt ut forhold til det jeg har lest her? var også en LCLF diett uten melkeprodukter og hvete. det er vel det samme som psmf?

treningsprogramet (3splitt) var veldig mye dynamisk tøying før selve treningen, noe som i og for seg er greit.

men reagerte litt på at nesten ALLE øvelsene utføres på fitnessball? med unntak av beinøvelser.

hva er greia med det? er det pga stabilisering av kjernemuskelatur? har det noe for seg?

om noen har noe fornuftige svar til meg hadde det blitt satt stor pris på :)

Hahah, HVA er det med de forbanna fitnessballene overalt? og bosu-baller.. Folk har trent i hundre år UTEN noen av dem, og gjort det bra likevel :D For fancy for meg ass :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha et bra treningsprogram, så følg det Martin skrev på siten sin i fuckarounditis-tråden (leangains.com)...Hvis noen nevner fitnessball eller at du skal kjøre mer kabel enn stang, så slå dem med det hardeste og tyngste du finner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ta litt http://www.youtube.com/watch?v=kav2ndhc6h8! :D

Frå spøk til biceps, eg er einig med Indigo, dropp heile opplegget og få deg eit skikkeleg program.

Du treng ikkje noko "diett" for å gå ned i vekt. Periodisk faste er heilt fint om det fungerer for deg, men i praksis er det kun snakk om å få i seg riktig mengde kaloriar i løpet av dagen.

Når det gjeld sjølve treninga så kan du strekke, bøye og tøye i dagevis, men eg ser ikkje heilt poenget. Skaff deg eit styrkeprogram og kjør det. Dynamisk oppvarming vil eg anbefale, fortsett med det, men det er strengt tatt ikkje den heilt store gevinsten i alle desse øvingane der ein veltar seg rundt med ein forvokst badeball og løfter på manualar på 1 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk folkens, dere bekrefter det jeg tenkte også.

så nå også at på bare en treningsøkt var det snakk om 11 forskjellige stretchingøvelser før selve treninga.. som var på 11 forskjellige øvelser med 4sett og 15rep.

for ikke å snakke om 45min cardio etter dette. da måtte jeg jo flytta inn på treningssenteret og meldt meg arbeidsledig for å få tid til all denne spisingen og treningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk folkens, dere bekrefter det jeg tenkte også.

så nå også at på baen re treningsøkt var det snakk om 11 forskjellige stretchingøvelser før selve treninga.. som var på 11 forskjellige øvelser med 4sett og 15rep. det er jo høl i hue,

for ikke å snakke om 45min cardio etter dette.

Det første man skal titte etter i et treningsprogram er at man kjører disse øvelsene minst en gang i uken hver:

* Benkpress-variant

* Knebøy

* Markløft

...om de ikke er med, og man ikke har et eller annet fysisk problem som forhindrer sikker utførelse, så er programmet tull. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ned i vekt så gjer du det kjøkenet, ikkje tredemølla. Eg ville heller anbefalt deg å brukt tida på styrketrening enn å hoppe på mølla kvar dag. Om du joggar ein halvtime forbrenn du kanskje nokre hundre kaloriar. Den same effekten får du ved å ete litt mindre. For kroppen sin del har den godt av styrketrening, som og forbrenn feitt. I tillegg må du få i deg mykje protein for å halde kroppen ved like mens du går ned i vekt.

Eg ser på loggen din at du har trent styrke ei stund, fortsett med det. Som sagt, feittprosenten får du ned på kjøkenet. Med eit underskot på 500kc vil du gå ned ein halv kilo i veka.

Her er ein fin kalkulator for periodisk faste: http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Fungerer sikkert om ein ikkje kjører PF og.

Finn eit kalorinivå du trur vil fungere og veg deg med jamne mellomrom. Går du ikkje ned i vekt må du kanskje fjerne litt fleire kaloriar frå kosthaldet. Ikkje ta vekk for mykje, det vil gå ut over prestasjonar på trening, musklar og kroppen generelt. Det viktige er at du går kontrollert ned i vekt utan å miste muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at stretchingøvelser ikke er å kimse av, jeg mener det er veldig stor verdi i de får å ha en funksjonell, skadefri kropp og for å gjøre øvelser teknisk godt.

Statisk tøying før trening bør unngås, dynamisk tøying er veldig bra. Hvis du har fått et komplett stretchingprogram av engelskmannen ville jeg helt klart vurdert å gjennomføre det før trening om det er dynamisk, og etter trening eller på fridager om det er statisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...