Gå til innhold

Forskjell på kalorier og karbohydrater?


Beatbeckham

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny til dette forumet!

Jeg og dama har bestemt oss for å bli sunne, men vi er begge uerfarne når det gjelder godt kosthold. Jeg vil ikke si at noen av oss er no overvektig i forhold til alder, høyde, men vi har no mer fettprosent enn det vi vil!

Jeg lurer på:

- Hva er egentlig forskjellen på Kcal og karbohydrater i forhold til vektnedgang?

Er det bra med havregryn til frokost for eksempel?

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskjellen på karbohydrater og kalorier er at karbohydrater er selve drivstoffet mens kalorier viser hvor mye drivstoff du har fått i deg. Kroppen kan på mange måter sammenlignes med en bil: Karbohydrater er bensinen, mens kalorier er drivstoffmåleren i dashbordet på bilen.

Grunnen til at man ikke bare kaller 100 gram karbohydrater for 100 kalorier er fordi man har 3 forskjellige drivstofftyper : karbohydrater, proteiner og fett. Som du ser gir karbohydrater og proteiner like mye kalorier pr 100 gram, mens fett gir over dobbelt så mange kalorier.

100 gram karbohydrater = 400 kalorier

100 gram proteiner = 400 kalorier

100 gram fett = 900 kalorier

Nå du fyller drivstoff på bilen vil drivstoffpumpa stoppe automatisk når du har nådd full tank. Kroppen derimot vil når du har fylt opp tanken lagre alle ekstra kalorier som fett rundt omkring på kroppen. Veldig praktisk, alt etter som man ser på det.

1 kilo fett / 1000 gram fett = 9000 kalorier.

For å gå ned 9000 kalorier (1 kilo fett) må du over tid ligge i kaloriunderskudd.

Si at du har et daglig kaloribehov på 3000 kalorier så kan du f.eks dekke kaloribehovet med 2500 kalorier igjennom mat, og så la kroppen ta 500 kalorier i fra fettet du har på kroppen. da vil det ta deg 18 dager å gå ned 1 kilo rent fett.

Ditt daglige kaloriforbruk kan variere fra dag til dag og varierer fra person til person.En lastebil vil forbruke mye mer drivstoff en liten moped. På samme måte vil en stor person på 2,5 meter ha et større kaloriforbruk en liten person på 1,20. En bil vil forbruke mye mer drivstoff på å bare kjøre i oppoverbakker en på en flat strekning. På samme måte vil en person er mye aktiv ha et større kaloriforbruk enn en person som ikke gjør like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på karbohydrater og kalorier er at karbohydrater er selve drivstoffet mens kalorier viser hvor mye drivstoff du har fått i deg. Kroppen kan på mange måter sammenlignes med en bil: Karbohydrater er bensinen, mens kalorier er drivstoffmåleren i dashbordet på bilen.

Grunnen til at man ikke bare kaller 100 gram karbohydrater for 100 kalorier er fordi man har 3 forskjellige drivstofftyper : karbohydrater, proteiner og fett. Som du ser gir karbohydrater og proteiner like mye kalorier pr 100 gram, mens fett gir over dobbelt så mange kalorier.

100 gram karbohydrater = 400 kalorier

100 gram proteiner = 400 kalorier

100 gram fett = 900 kalorier

Nå du fyller drivstoff på bilen vil drivstoffpumpa stoppe automatisk når du har nådd full tank. Kroppen derimot vil når du har fylt opp tanken lagre alle ekstra kalorier som fett rundt omkring på kroppen. Veldig praktisk, alt etter som man ser på det.

1 kilo fett / 1000 gram fett = 9000 kalorier.

For å gå ned 9000 kalorier (1 kilo fett) må du over tid ligge i kaloriunderskudd.

Si at du har et daglig kaloribehov på 3000 kalorier så kan du f.eks dekke kaloribehovet med 2500 kalorier igjennom mat, og så la kroppen ta 500 kalorier i fra fettet du har på kroppen. da vil det ta deg 18 dager å gå ned 1 kilo rent fett.

Ditt daglige kaloriforbruk kan variere fra dag til dag og varierer fra person til person.En lastebil vil forbruke mye mer drivstoff en liten moped. På samme måte vil en stor person på 2,5 meter ha et større kaloriforbruk en liten person på 1,20. En bil vil forbruke mye mer drivstoff på å bare kjøre i oppoverbakker en på en flat strekning. På samme måte vil en person er mye aktiv ha et større kaloriforbruk enn en person som ikke gjør like mye.

Det meste du sier her stemmer helt korrekt. Men om jeg ikke er blitt skolert helt feil så mener jeg at det de kaller på engelsk "diatary fat" - altså fett du spiser er på 9kcal per. gram. Mens fett på kroppen som også er bundet opp av vann krever et kaloriunderskudd på 7000kcal, som ved et daglig underskudd på 500kcal krever 14dager og ikke 18 som du sier??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste du sier her stemmer helt korrekt. Men om jeg ikke er blitt skolert helt feil så mener jeg at det de kaller på engelsk "diatary fat" - altså fett du spiser er på 9kcal per. gram. Mens fett på kroppen som også er bundet opp av vann krever et kaloriunderskudd på 7000kcal, som ved et daglig underskudd på 500kcal krever 14dager og ikke 18 som du sier??

For meg er det mest logisk å ta utgangspunkt i rent fett, og som du ser er det det jeg har spesifisert i innlegg du quotet meg på.

Ditt regnestykke stemmer om man tar utgangspunkt i 1 kilo fettvev. Om en kirurg fysisk hadde fjernet 1 kilo fettvev ville dette stykke med fett også innholde en del vann. 1 kilo fett vil ut i fra dette utgangspunktet inneholde "7/9-deler" fett og "2/9-deler" vann.

1 kilo rent fett = 9000 calorier

1 kilo fettvev = 7000 calorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på karbohydrater og kalorier er at karbohydrater er selve drivstoffet mens kalorier viser hvor mye drivstoff du har fått i deg. Kroppen kan på mange måter sammenlignes med en bil: Karbohydrater er bensinen, mens kalorier er drivstoffmåleren i dashbordet på bilen.

Grunnen til at man ikke bare kaller 100 gram karbohydrater for 100 kalorier er fordi man har 3 forskjellige drivstofftyper : karbohydrater, proteiner og fett. Som du ser gir karbohydrater og proteiner like mye kalorier pr 100 gram, mens fett gir over dobbelt så mange kalorier.

100 gram karbohydrater = 400 kalorier

100 gram proteiner = 400 kalorier

100 gram fett = 900 kalorier

Nå du fyller drivstoff på bilen vil drivstoffpumpa stoppe automatisk når du har nådd full tank. Kroppen derimot vil når du har fylt opp tanken lagre alle ekstra kalorier som fett rundt omkring på kroppen. Veldig praktisk, alt etter som man ser på det.

1 kilo fett / 1000 gram fett = 9000 kalorier.

For å gå ned 9000 kalorier (1 kilo fett) må du over tid ligge i kaloriunderskudd.

Si at du har et daglig kaloribehov på 3000 kalorier så kan du f.eks dekke kaloribehovet med 2500 kalorier igjennom mat, og så la kroppen ta 500 kalorier i fra fettet du har på kroppen. da vil det ta deg 18 dager å gå ned 1 kilo rent fett.

Ditt daglige kaloriforbruk kan variere fra dag til dag og varierer fra person til person.En lastebil vil forbruke mye mer drivstoff en liten moped. På samme måte vil en stor person på 2,5 meter ha et større kaloriforbruk en liten person på 1,20. En bil vil forbruke mye mer drivstoff på å bare kjøre i oppoverbakker en på en flat strekning. På samme måte vil en person er mye aktiv ha et større kaloriforbruk enn en person som ikke gjør like mye.

Tusen takk! Skjønte alt mye bedre nå! Ubeskrivelig enkelt forklart! Men, bare lurer på en ting til. La oss si at du går ned via kaloritap, vil du da miste muskelmasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Skjønte alt mye bedre nå! Ubeskrivelig enkelt forklart! Men, bare lurer på en ting til. La oss si at du går ned via kaloritap, vil du da miste muskelmasse?

Om du går ned moderat med vekt (f.eks 0,5kg pr. uke) og trener styrke samtidig som du har et proteinrikt kosthold vil det aller meste være fett. Siden det virker som du er uerfaren kan du tilogmed miste fett og bygge muskler samtidig ved å spise sunt i et kaloriunderskudd med styrketrening i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 kilo rent fett = 9000 calorier

1 kilo fettvev = 7000 calorier

For meg er det bare logisk å ta utgangspunkt i 7000kcal for hvert kg kroppsfett man vil miste. Du sier jo selv at 1 kilo fettvev= 7000 calorier. Skjønner ikke helt om du var enig eller ikke :) Hvorfor tar du utgangspunkt i rent fett når det ikke er rent fett det er snakk om å miste? - om du skjønner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det bare logisk å ta utgangspunkt i 7000kcal for hvert kg kroppsfett man vil miste. Du sier jo selv at 1 kilo fettvev= 7000 calorier. Skjønner ikke helt om du var enig eller ikke :) Hvorfor tar du utgangspunkt i rent fett når det ikke er rent fett det er snakk om å miste? - om du skjønner

Fettvevet innholder blandt annet vann og litt proteiner. Når man forbrenner fett, forbrenner bare innholdet i hver fettcelle og ikke hele fettvevet. Selve bindevevet som gjør opp celleveggen til hver enkelt fettcelle forblir inntakt. Triasylklyseroler som ligger lagret inni fettcellen er rent fett og innholder 9 kcal og det er dette som som forbrennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er ny til dette forumet!

Jeg og dama har bestemt oss for å bli sunne, men vi er begge uerfarne når det gjelder godt kosthold. Jeg vil ikke si at noen av oss er no overvektig i forhold til alder, høyde, men vi har no mer fettprosent enn det vi vil!

Jeg lurer på:

- Hva er egentlig forskjellen på Kcal og karbohydrater i forhold til vektnedgang?

Er det bra med havregryn til frokost for eksempel?

Takk for alle svar :)

Definisjonen på en kalori,er mengden energi som må til for å heve temperaturen i en liter vann,med en grad celsius.

I det daglige bruker vi ordet kalorier som en måleenhet på mengden energi i maten vi spiser, f.eks vil en ekstra sjukt stor dobbel baconcheeseburger inneholde flere kalorier,være mer kaloririk enn en bolle med isbergsalat.

Karbohydrater er en type næringsstoffer som kroppen kan bryte ned til energi,sammen med proteiner, fett,og alkoholer.

Hvis du vil ned i vekt er det til syvende og sist forskjellen på mengden energien du tilfører kroppen,og mengden energi kroppen forbruker, som vil avgjøre hvilken vei vekta går.

Kort fortalt ;energi inn Vs energi ut.

Det er ikke sånn at enkelte typer mat er bra uansett og andre dårlige uansett, det kommer an på konteksten rundt.

For min del metter havregryn godt og lenge,og kan i en vektnedgangssituasjon være et ålreit frokostvalg,så lenge man sørger for å bruke mer energi enn man tilfører.

Men jeg vet null og niks om ernæring, foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...