Gå til innhold

Artikkel: "Glem kaloriene! Kast kalkulatoren i søpla."


OhMickey

Anbefalte innlegg

Sikter til denne som treningsforum hentet fram fra 2008 og postet facebook idag: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=817

Andreas Nørstrud skriver om at kaloritelling bare er tull og bortkastet tid. Han mener en bør fokusere utelukkende på de essensielle næringsstoffene i kostholdet, og glemme mye av det andre.

"Fokuset vårt må altså flyttes. I stedet for å spørre oss selv hvor mye energi vi trenger, må vi finne ut hvilke næringsstoffer vi trenger. Det finnes "fagfolk" innen slanking som mener at det spiller liten rolle hva du spiser, bare du spiser lite nok. "Mindre kalorier enn det du forbrenner." Jeg grøsser av å tenke på denne praksisen." - Andreas Nørstrud.

Noen meninger rundt dette? Noe hold i det han forteller? Synes det er et interessant tema, uten å si meg helt enig i Nørstrud. Synes kanskje selv det blir for sort/hvitt å fokusere på enten eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Når man tenker på vekt er jo kcal inn vs kcal ut det som teller.

Når man tenker helse, fremgang osv. er det annerledes. Vi trenger jo ikke bare kalorier, men også næringsstoffer uten kalorier, både mineraler, vitaminer og ja, som alle vet: vann.

Men dette blir vel noe av det at man feks skal ha (tall hentet fra jordet!) 50 % karbohydrater, 30 % fett og 20 % protein. Noen måler % i antall gram, andre i % av energiinntaket (??). Akkurat dette kan jeg ikke, men vet at man mange steder har fokus på å ha en viss balanse mellom de tre næringsgivende stoffene.

Og så er det anbefalt med så og så mye av vitaminer og mineraler daglig.

Jeg vil jo si at vi har ganske mye fokus på hva vi får i oss, ikke kun kalorier/energi. Det er jo slik vi spiser "sunne" matvarer osv. Det er vel en av grunnene til at folk som vil bygge kropp spiser mye protein, blant annet - fordi dette næringsstoffet har den beste egenskapen til formålet.

Hvis vi kun hadde målt ting ut fra kaloriinnhold ville sjokolade blitt likestilt med nøtter. Spørsmålet er da: er nøtter faktisk sunnere enn sjokolade?! (Her vil kanskje de fleste si ja, bla. pga. fettsammensetningen, sukker, proteininnhold mm., samt mineraler - og dette er vel kanskje dette Nørstrud sikter til?)

Hvis man spiser for lite vitaminer og mineraler vil man kanskje få mangelsykdommer. D-vitaminmangel kombinert med for lavt kalsiuminntak er feks dårlig for benhelsen og tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sin tid! SELVFØLGELIG må en telle kalorier i tiden før en stiller i en konkurranse. Han som skrev artikkelen har neppe vært igjennom en slik diett noen gang, og skriver det han skriver.

Det skal sies at han er inne på noe da, og det er kanskje svært mange som heller burde fokusert på et balansert kosthold året rundt enn å ta fram kalkulatoren før sommeren for å prøve å oppnå kroppsformen. Men å si at det bare er tull med kalkulator for alle blir en skeivspark. Igjen en artikkel som bør fokuseres på målgruppen den skrives til istedetfor å skrive til alle som ofte blir for nyansert og derfor feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Det finnes "fagfolk" innen slanking som mener at det spiller liten rolle hva du spiser, bare du spiser lite nok. "Mindre kalorier enn det du forbrenner." Jeg grøsser av å tenke på denne praksisen." - Andreas Nørstrud.

Det er alltid enkelt å argumentere mot en stråmann som man kan brenne ned uten motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på posteren ovenfor. Men finnes det virkelig noen som påstår at 400 gram havregryn og en halv liter fettredusert yoghurt er et greit kosthold? Det er vel ingen som påstår at man skal droppe essensielle fettsyrer og aminosyrer, fiber, vitaminer og mineraler, og instedet bare tenke på kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...