Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 30 år gammel kvinne som siden nyttår har lagt om livsstilen for å gå ned 30 kg. Jeg spiser 1700 kcal pr dag, er aktiv i hverdagen (jobber i bhg og sykler ofte til og fra jobb) og trener intervall på tredemølle 3 ganger pr uke (30 min) og to økter med styrke i helsestudio (en økt med overkropp og en med underkropp, ca 40 min)

Jeg tar jevnlig Inbody test, senest i går. Siden start i januar har jeg gått ned 7 kg og det er jo greit nok, MEN jeg har mistet 1 kg muskelmasse. Er det normalt? (Riktignok har jeg mer muskler enn "normalen" i følge Inbody, men sikkert fordi jeg er såpass stor). Hadde jeg kanskje mistet mer muskelmasse om jeg ikke hadde trent styrke?

Min BMR er pr nå på 1441. Hvor mange kcal bør jeg ligge på med mitt aktivitetsnivå? Skal som sagt ned 30 kg før jeg når min idealvekt. Gjør ingenting om det tar litt tid, men gjerne innen sommeren 2015.

Fortsetter under...

Det er vanskelig å få kroppen til bare å brenne opp flesket og la musklene være i fred. Det er i første rekke tre ting man kan gjøre.

1) Sørg for at kroppen ikke er i tvil om at den trenger alle de muskelfibre den har. Det gjør du ved å styrke-trene hele kroppen og gjerne tre ganger i uken. (Ligger du på sofaen så spiller det liten rolle hva kroppen forbrenner av muskler eller fett.)

2) Om du følger punkt 1) så må du sørge for at kroppen alltid får nok "byggesteiner" - proteiner - til å bygge videre på og raffinere de musklene du gir juling på trening.

3) Sørg for at kroppen vet at det er helt greit å brenne fett fremfor muskler. Det gjør du vet å spise sunt fett hver dag.

:)

Hvis du har mistet muskelmasse, til tross for styrketrening kan det være pga flere ting

- spist for lite (!)

- trent for lett

- trent for høyt volum ift intensitet eller omvendt

- trent det samme programmet for lenge

- trent mer cardio enn styrke (vil anbefale mer styrke enn cardio pr uke sålenge du ikke har som mål å prestere i kondisjonsidrett)

Ta gjerne en retest og sjekk om væskebalansen er lik - det går utover målingsresultatene

Annonse

Hvis du har mistet muskelmasse, til tross for styrketrening kan det være pga flere ting

- spist for lite (!)

- trent for lett

- trent for høyt volum ift intensitet eller omvendt

- trent det samme programmet for lenge

- trent mer cardio enn styrke (vil anbefale mer styrke enn cardio pr uke sålenge du ikke har som mål å prestere i kondisjonsidrett)

Ta gjerne en retest og sjekk om væskebalansen er lik - det går utover målingsresultatene

Kan du tape muskelmasse av å trene det samme programmet for lenge?! Hvorfor skjer dette? Finner ingen artikler som kan fortelle meg mer om dette.

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg er egentlig ikke ute etter å bygge muskler, men forbrenne fett. Vil dog ikke miste for mye muskelmasse, ble bare litt overrasket. Men man kan vel aldri stole helt på sånne instrumenter som Inbody. Det vicerale fettet har heldigvis minsket betraktelig, så jeg må bare fortsette med det jeg gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...