Gå til innhold

De ulike måtene å utføre markløft...


Misina

Anbefalte innlegg

Jeg legger merke til at de fleste bruker den teknikken hvor de starter med at stanga ligger nede, for så å rykke opp. Er det mer riktig enn å starte på topp, og så gå ned med stanga langs kroppen, og med en liiten knekk i knærne, til du er ca midt på leggen, for så å løfte opp igjen med strak rygg? Om dere skjønner....

Jeg høres fryktelig amatør ut nå, men det får så være.. ;) Jeg bruker i alle fall sistnevnte teknikk, og er litt redd for å skifte, i og med at mangeårige ryggproblemer har ført til at jeg ikke har kunnet bruke øvelser som knebøy og markløft, men nå er jeg back in business. Løfter nå 60 kg i markløft, men har nok en del mer å gå på her, når jeg etter hvert stoler på teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Markløft er rett og slett å løfte en vekt fra marken (gulvet) og opp i stående, utrettet posisjon, for å så å senke den kontrollert ned igjen.

:)

I tillegg så finnes det millioner av varianter som trener ulike deler av løftet og ulike muskelgrupper. Den varianten som du benytter høres ut som en fin øvelse som gjør deg sterk i å heve og senke en vekt fra omtrent midt på leggen. Men vil du bli sterk hele veien, så må du nesten legge stanga i ro på gulvet før du drar den opp igjen.

Gi gass!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På engelsk heter markløft Deadlift, og dette navnet kommer fra at stanga ligger "død"/"from a dead stop", altså at det ikke er noe bevegelser i forkant som er med på å gjøre øvelsen lettere.

I motsetning til i knebøy, hvor man bruker strekkrefleksen til å lagre energi(som en fjær man trykker sammen først, som gjør det enklere å vende tilbake til original posisjon)

Fordelen med å starte et konvensjonelt markløft /sumomarkløft fra bunnen av er at det er tyngre,og man får bedre muligheter til å stramme seg opp og løfter ofte bedre teknisk om dette gjennomføres.

Men dette er ikke eneste måten man kan markløfte på,det du beskriver kan lett forveksles med rumensk markløft, en markløftvariant hvor strekkrefleksen brukes aktivt, som starter med at man løfter stanga ut av racket,senker den ned kroppen, med litt knekk i knærne,så langt ned man får til,samtidig som man holder korsryggen rak.

Dette tar vesentlig på korsrygg og bakside lår,men muligens noe mindre på øvre rygg.

Mitt råd er å lære deg konvensjonelt markløft i tillegg, og bruke begge øvelsene i union for å bygge en sterk og awesome kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Takk for svar dere! Er så glad for dette forumet altså. :) Men da er det i alle fall ikke riv ruskende galt å gjøre det slik jeg er vant til. Det var den teknikken jeg lærte meg på pump-timer på SATS for maaange år siden. Men dersom den andre varianten er tyngre og tar på flere muskler, så har jeg jo lyst til å lære den. Må spørre noen om hjelp på trening da, skjønner jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha! Ja, jeg gjør som han på bildene! Men når jeg hører på det han på videoen sier, så er det ikke så dumt at jeg gjør det på den måten. Det er helt ok for meg at det tar mer på hamstrings enn på ryggen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Ja, jeg gjør som han på bildene! Men når jeg hører på det han på videoen sier, så er det ikke så dumt at jeg gjør det på den måten. Det er helt ok for meg at det tar mer på hamstrings enn på ryggen. :)

Hva enn som hjelper med dine mål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tänk på att vi har olika "kvalitéer" som leder till att för att få ett "perfekt" marklyft, måste jag testa mig fram.

för exempel, är jag stark i benen, kan jag börja med rumpan längre ner fast absolut inte så att det ser ut som ett knäböj - har jag å andra sidan en stark rygg som jag vill utnyttja, kan jag ha rumpan extremt högt.

Ett tecken på att jag borde börja högre med rumpan är när jag är lågt med rumpan, startar lyftet och vikten rör inte sig ifrån marken förrän jag kommer 10cm upp med rumpan, då början stången flytta sig.

Det finns 10000000 videos om hur man ska göra marklyft och tyvärr har de flesta fel - för du får ett svar som hänvisar till en teknik som är perfekt för Johan, men Pär får inte till det och känner sig svagare då han gör "korrekt" teknik för den är inte optimal för honom.

Dessutom är det bra att träna alla varianter av marklyft utom den varianten som du föredrar att träna, den använder du endast då du vill testa ditt maxlyft.

Jag hoppas att detta ger mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...