Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Advarsel: ble en veldig lang post, som jeg lurer på krysser flere kategorier her inne. Håper ikke skivebommen er altfor drøy :)

Litt om meg:

Mann

28 år

180cm

ca 95kg

Trent seriøst: ca 6 måneder

Fokus på kosthold: ca 2 måneder

------------------------------------

Treningen er det minste problemet; kostholdet derimot... Jeg trodde kostholdet var/er bra, men utfra hva jeg har lest rundtomkring, inkludert her, spiser jeg for lite. Målet mitt er (som mange andre) å gå ned i vekt og jeg ønsker selvsagt lavere fettprosent og mer muskler. Første pri, på nåværende tidspunkt, er vektnedgangen. I følge MyFitnessPal inntar jeg nå maks 1500kcal med nåværende matplan. Noe som (basert på hva jeg har lest) er veldig lite, men jeg føler ikke det er for lite.

Dagens inntak består av

400g kylling

125g laks

100g fullkornsris

200g egg

ca 60g proteinpulver (2 scoops)

ca 5-10g kreatin (1 scoop som noen ganger er litt toppet)

iflg kalkulatoren får jeg i meg 1450kcal, 80g karb, 49g fett, 188g proteiner.

tallene fra kalkulatoren er ikke medberegnet kreatin ... ikke medberegnet dagens varierende mengder frukt og grønnsaker.

----------------------------------------------

Treningsprogrammet jeg bruker: http://fitnessbloggen.no/treningsprogram-for-nybegynnere

Føler selv fremgangen er ok; kunne vært bedre. Liker forøvrig veldig godt det treningsprogrammet, men har lyst til å trene fire dager i uken. Men helkropps fire dager i uken blir vel for mye? Har, som skrevet ovenfor, trent seriøst i ca et halvt år. Da mener jeg seriøst som i å trene 3-5 dager i uken, presse meg maks hver gang. Startet fullkroppsprogram med knebøy og markløft for et par uker siden.

----------------------------------------------

På dager hvor jeg trener føler jeg meg ikke slapp eller lignende. Og gjør jeg det, er det garantert fordi jeg ikke er flink nok til å legge meg. Komme meg i seng er noe jeg jobber med, sånn at det er sagt.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28213-vektnedgang-spiser-jeg-for-lite/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvde redigere, men den funksjonen ville ikke samarbeide.

Vil bare legge til at trenger dere mer info, så bare si i fra. Og på forhånd takk til de som vil ta seg tid til å hjelpe. Og beklager, da dette sikkert er tatt opp tidligere, men jeg sliter med å finne et svar på mitt spørsmål. Henvis meg gjerne videre til en tråd om dere vet om en :)

Dette høres ut som veldig lite mat, men jeg vil overlate til de som kan mer om dette enn meg å uttale seg om kostholdet ditt. Jeg bare lurer på om du teller med olje/smør og denslags til steking og matlaging? Jeg vet iallfall at jeg bommet veldig på kaloritellingen min tidligere, ved å ikke regne med olivenoljen på salaten for eksempel :-)

Høres ut (som Brokkoli også sier) som veldig lite mat. For å si det slik: jeg er 19 år, jente, 169cm, trener 4-5 ganger i uken og inntar 1500-1600 på treningsfri dager fordi jeg ønsker å gå ned i vekt. På treningsdager ligger jeg på 1800, så det sier seg litt selv at en mann som trener like mye som meg og er endel høyere enn meg trenger mer mat enn jeg spiser dagene jeg er sofasliter.

Så ja, kjør på med mer mat ;)

Ps: det kan være lurt å logge maten en stund i begynnelsen for å få en viss ide og oversikt over hvor mye mat du skal ha. De fleste bommer ganske heftig viss de skal gjette kalorinhold i ting :)

Takker for tilbakemeldingene :)

Jeg steker kjøttet i ovnen, så det blir gjort uten smør eller olje. Det eneste jeg ikke tenkte på var melk, for det blander jeg med shaken. Men det er ikke snakk om enorme mengder.

Det er jo ikke det at jeg ikke klarer spise mer, men jeg har utforsket litt på samme side ved å legge til mer mat og det ser jo ut til å bli forferdelig dyrt å overstige 2000kcal enda værre å nærme seg 3000kcal. Men lite næring kan jo gå utover fremgangen mtp styrketreningen og kan kanskje skape andre problemer jeg ikke vet om (grunnet mangel på kunnskap). Lest i andre tråder om at de bruker ca 3000 i måneden på kostholdet og andre som løfter mye mer vekter og ikke nødvendigvis ser mindre ut enn meg og likevel klarer holde kroppen vedlike. Øke i kcal kan man lett gjøre ved å spise masse brødmat og ellers lite sunn mat. Får sjekke videre og finne ut av dette, men er det noen som har tips om hva jeg kan fylle på med av sunn, riktig, mat som ikke krever man tjener masse penger (er ikke det at jeg ikke er villig til å bruke masse penger, men er langt fra rik)? Når det gjelder næringsinnholdet leste jeg et sted her inne eller et annet sted at jeg kan ligge på 2g pr kilo og fett kan ligge på 1g per kilo; hva gjelder kcal er jeg usikker, men mener å ha lest at ca 2500 er ok...?

EDIT

Hurra. Fant ut av redigeringen faktisk :D

Atlantean (?): Logge maten jobber jeg med å være flink til. Joda, er dager hvor jeg spiser en skyr eller kesam med litt bær. Men det viker aldri stort fra det jeg skrev ovenfor. Ok, foruten i helgene da; litt potetgull, cola og sjokolade sniker seg ned i magen :eek:

Annonse

Jeg annbefaler deg å bruke den en-ukes gratis prøvetiden på diett.no. Der fyller du ut vekt høyde alder, og får vite ca. BMR. Der kan du logge og finne ut av hvor mange gram fks protein, fett osv du får i deg per dag i tillegg til kalorier. Jeg begynte å bruke det for rundt en uke siden og er superfornøyd!

Da får du beregnet hvor mange kalorier (ca.) du bør ligge på om dagen, og du kan sette deg et mål for både kalorier og næringsstoffer per dag ut i fra målene dine :)

Den er bra den og, men diett.no har stortsett alle norske matvarer innlagt noe som gjør den mye mer brukervennlig :) Så slipper en å måtte legge inn matvarene selv :)

Jeg har ikke hatt problemer med å finne noe i myfitnesspal iallfall. Litt unøyaktig innimellom, men det syntes jeg diett.no var den gangen jeg brukte det også. Tenkte bare det var litt lettere å kunne plotte inn på mobilen, i tillegg til at det er gratis :)

Jeg har ikke hatt problemer med å finne noe i myfitnesspal iallfall. Litt unøyaktig innimellom, men det syntes jeg diett.no var den gangen jeg brukte det også. Tenkte bare det var litt lettere å kunne plotte inn på mobilen, i tillegg til at det er gratis :)

Da så ;) Jeg brukte den for noen år siden og ble så j***** lei av å hele tiden måtte skrive inn matvarer selv i stede for å søke "prior kyllingpålegg" fks. Diett.no er ikke så unøyaktig at det gjør noe. Har sjekket, og verdiene anngitt i matvarene jeg har spist den siste ca. uken har alle stemt overens med etiketten :) Men det er selvsagt mye som sikkert har blitt bedre på noen år på myfitnesspal :)

Annonse

Takker igjen for at dere tar dere tid til å hjelpe :)

Selv kjøper jeg nesten all mat i Sverige (hurra for å bo nærme grensen) og har ikke hatt store problemer med å finne det jeg kjøper på MyFitnessPal siden. Men skal gi diett.no en sjanse også siden det er gratis første uken ( takk for tipset atlantean).

Har utforsket litt med diverse varer på MFP etter å ha brukt enda et par timer på å søke rundt på verdensveven (og på denne siden). Ser ut til at jeg kanskje nærmer meg målet med å legge til riktige matvarer uten at det medfører økonomisk ruin.

Frokost før trening

50g havregryn og 1scoop proteinpulver pluss melk

Etter trening:

protein+kreatin shake med 1 scoop protein og 1 scoop kreatin pluss melk

2 pink lady epler (er vel egentlig samme hvilket merke, men har for vane å kjøpe disse)

Frokost på jobben (ca to timer senere)

125g laksefilet med ris

Lunsj

200g kyllingfile med ris og grønnsaker

Middag

200g kyllingfile med ris og grønnsaker pluss 3 egg

Usikker hvordan disse blir fordelt. Men ser for meg mellom middag og leggetid.

200g solvinge kylling/kalkun kjøttdeig. Ble tipset om å kjøpe dette før helgen, så har to pakker.

80g rosiner

MFP gir meg tallene 2428kcal, 208g karb, 72g fett, 252g protein. Iflg hva MFP har gitt meg av tall, utfra målene om vektnedgang, ligger jeg sånn ca på de tallene den gir meg. Noe over på kcal, mye over på protein, og litt under på karb og fett.

Jeg lager mat for flere dager om gangen (rett og slett fordi jeg fortsatt ikke liker lage mat). Jeg fordeler da 2 poser uncle bens fullkornsris på tre dager. Fordelingen av risen skjer på øyemål. Så hvor mye ris det blir pr dag kan variere, men er ca 80-85g pr dag. Er ikke veldig glad i grønnsaker, men pr nå klarer jeg få i meg ca 100-150g om dagen. Og jeg drikker ca 0,5l melk pr dag.

Skal sjekke diett.no i morra for å se hva den sier. Men akkurat nå er det på tide å få tatt igjen litt søvn.

Ang økonomi: gå for 2kg frossen kyllingfilet fra firstprice. Seifilet fra samme merke koster 17kr for rundt 6-700 gr. Kjøp makrell i tomat og Tunfisk fra first price, hamstre inn biffen på Kiwi sine helgetilbud, samt first price egg, kartongen med 18 egg. Der har du kjempegode, næringsrike og flotte proteinkilder som metter mye og gir mye for pengene!

Videre anbefaler jeg deg å skaffe appen Mattilbud og være flink til å følge med på tilbud (forrige uke var det feks 15kr for kylling-og kalkunkjøttdeig på rema) og kjøpe innk anskje itt ekstra av det som er på tilbud :)

Takker så mye for tilbakemeldingen. Veldig greit å ta med seg de tipsene. Man skal selvsagt ikke være altfor gjerrig når man handler inn mat, men absolutt verdt å ta med seg det du skriver. Har man en måned med litt lite penger er det lett å plukke med seg feil mat om man ikke vet om slike muligheter.

Gjorde noen endringer i budsjettet (blant annet kuttet ned på alkohol) og økte posten for matbutikken (da inkl dopapir, shampoo, etc) fra 2500-4000. Bor alene, fjerner håret med maskin; med andre ord ikke stort annet pengene blir brukt till enn mat.

Føler jeg orker mer på treninga etter jeg begynte å spise mer og har fått litt fremgang på forskjellige øvelser. Så alt i alt kan det se ut som det å øke matinntaket har vært en god ide. Bare tiden vil vise om det vedvarer.

Takker igjen til dere som har tatt dere tid til å hjelpe :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...