Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter dårlig med oppvarming (bare litt stretching), litt stress og trøtthet, resulterte en økt med rykk (snatch) at venstre skulder fikk seg en knekk. I det jeg skulle ta i mot vekta og reise meg opp, hørte jeg en ubehagelig lyd i skuldra (KNEKK) og jeg klarte ikke å holde venstre arma oppe slik at den bare sank sammen (nesten få den ute av ledd?).

Et par sek etter kunne jeg røre på arma og kjente smerter bak på venstre skulder. Har nå vondt på baksiden av skuldra hvis jeg hever arma, kjører med venstre arm o.l. Kjenner at teres major/minor er ganske stram.

Det som kunne føre til skaden:

- Psykisk hinder for å holde stanga oppe no matter what pga. trening i et annet gym som ikke hadde Oløfting tilrettelagt

- Dårlig 2.drag (2nd pull). Stangas løftebane foran overkroppen går rundt kroppen i stedet for rett opp

- Stram levator scapula (siste dagene fikk jeg plutselig det av dårlig holdning)

- Glemme å rotere armer utover??

Så, hva bør gjøres fremover? Forslag til prehab?

1) Hvile og betennelseshemmende gel

2) Tøye uten smerter. Triggerpunktmassasje?

3) Når begynne med rehab-trening?

Fortsetter under...

Har god erfaring med strekk, først og fremst er det viktig med is og hvile i starten. Tipper du har fått deg en grad 2 strekk, høres hvertfall sånn ut. Har hatt samme problemet i venstre quad i mange måneder nå. Ikke begynn med massasje på minst en uke. Rehab ville jeg begynt etter 72 timer. En ting jeg hvertfall kan love deg, er du utålmodig som meg så sitter du med skjegget i postkassen ganske lenge etterpå. Problemet i senere tid vil være arrvevet.

Har god erfaring med strekk, først og fremst er det viktig med is og hvile i starten. Tipper du har fått deg en grad 2 strekk, høres hvertfall sånn ut. Har hatt samme problemet i venstre quad i mange måneder nå. Ikke begynn med massasje på minst en uke. Rehab ville jeg begynt etter 72 timer. En ting jeg hvertfall kan love deg, er du utålmodig som meg så sitter du med skjegget i postkassen ganske lenge etterpå. Problemet i senere tid vil være arrvevet.

Takk for svar. Har ikke iset noe men bare tatt muskelkrem som skal øke blodsirkulasjonen og betennelseshemmende tabletter. Ja det passer bra med en forlenget deload nå, kjenner det er tight muskulatur rundt beina.

Noen som har noen tester jeg kan gjøre på egenhånd for å diagnostisere?

Det er mest vondt hvis jeg roterer arma innover (90 grader i albueleddet eller stram arm) enn å rotere utover. Å generelt heve arma over 45 grader gjør litt vondt. Ingen synlige tegn på kraftig betennelse bare stram muskulatur. Betennelseshemmende tabletter (400 mg ibux) så

Nå er det vel hvile og opprettholde god blodsirkulasjon som gjelder? Så får jeg ta en sjekk hos fysio hvis smerten varer lengre enn...3 dager?

Noen som har noen tester jeg kan gjøre på egenhånd for å diagnostisere?

Det er mest vondt hvis jeg roterer arma innover (90 grader i albueleddet eller stram arm) enn å rotere utover. Å generelt heve arma over 45 grader gjør litt vondt. Ingen synlige tegn på kraftig betennelse bare stram muskulatur. Betennelseshemmende tabletter (400 mg ibux) så

Nå er det vel hvile og opprettholde god blodsirkulasjon som gjelder? Så får jeg ta en sjekk hos fysio hvis smerten varer lengre enn...3 dager?

Skuldertesting er såpass avansert at jeg tviler på at det har mye for seg å teste så voldsomt på egenhånd. Som eksempel er det beskrevet et tyvetalls tester kun for å sjekke labrumen i skulderen, i tillegg har vi alle sener, slimposer, instabilitet osv. Når det er sagt så er strekk i teresmuskulaturen ganske sjeldent, så jeg ville antatt det er noe annet som skjedde. Anbefaler å få det sjekket ut hos en fysioterapeut om det ikke går over i løpet av kort tid :)

• 3 uker senere...

Er nok bare en strekk ja, er nesten helt fin nå etter 1 hvileuke + 1 uke med div rehab-øvelser.

Har testet en del støt og der går det fint. Overhead squat derimot er ikke så god enda. Kjenner det litt i teres/infraspinatus e.l. når jeg må kjøre et par reps med 30 kg overhead squat. Føles ustabilt på en måte

• 2 uker senere...

Annonse

Update:

Går greit å kjøre skulderpress og støt. Rykk er jeg forsiktig med og kjører kun rykk drag og litt overhead squat med stang. Kjente det ble litt "stramt" bak skuldra ved overhead squat, men sist gang nå så gikk det greit.

Av støtteøvelser kjøres det nå 3x12 med pull-ups, pushups, face pulls og GHR/rygghev

Skuldertesting er såpass avansert at jeg tviler på at det har mye for seg å teste så voldsomt på egenhånd. Som eksempel er det beskrevet et tyvetalls tester kun for å sjekke labrumen i skulderen, i tillegg har vi alle sener, slimposer, instabilitet osv. Når det er sagt så er strekk i teresmuskulaturen ganske sjeldent, så jeg ville antatt det er noe annet som skjedde. Anbefaler å få det sjekket ut hos en fysioterapeut om det ikke går over i løpet av kort tid :)

Nå er det allikevel de samme skadene som går igjen, og igjen, og igjen hos sportsmenn...

Så la oss ikke overdrive.

Nå er det allikevel de samme skadene som går igjen, og igjen, og igjen hos sportsmenn...

Så la oss ikke overdrive.

Godt mulig jeg er upresis i diagnostiseringen min men jeg finner ihvertfall jevnlig forskjellige diagnoser og forskjellige dysfunksjoner hos aktive idrettsutøvere så vel som inaktive. Punktene du nevner er som regel relevante, og ofte en del av behandlingen min, men etter min mening er det så utrolig mye mer til skudlerrehabilitering enn dette.

Godt mulig jeg er upresis i diagnostiseringen min men jeg finner ihvertfall jevnlig forskjellige diagnoser og forskjellige dysfunksjoner hos aktive idrettsutøvere så vel som inaktive. Punktene du nevner er som regel relevante, og ofte en del av behandlingen min, men etter min mening er det så utrolig mye mer til skudlerrehabilitering enn dette.

Men det som går igjen... Ca alltid: Stram subscap og bryst pga dårlig mobilitet i brystrygg. Dårlig stabilitet i skapula, OFTE pga inaktiv serratus anterior og svake eksterne rotatorer. Ikke fortell meg at du ikke ser dette hver dag. Det finnes så klart utskudd her og der, men sakene som går igjen kan man fint fortelle om over nettet, så kan en uheldig stakkar få prøve seg frem med litt mål og mening. Mange går ikke til lege eller noe som helst og følger bare 'bro rules' som sjelden fører noe sted.

Noe som jeg ser mer variabelt er om klienten er veldig stramme i nakken vs. veldig slappe. Nettopp derfor ber jeg ofte om bilder for f.eks å anbefale trening av nakke og rhomboids eller om man burde ligge unna det en periode og strekke i stedet.

Men det som går igjen... Ca alltid: Stram subscap og bryst pga dårlig mobilitet i brystrygg. Dårlig stabilitet i skapula, OFTE pga inaktiv serratus anterior og svake eksterne rotatorer. Ikke fortell meg at du ikke ser dette hver dag. Det finnes så klart utskudd her og der, men sakene som går igjen kan man fint fortelle om over nettet, så kan en uheldig stakkar få prøve seg frem med litt mål og mening. Mange går ikke til lege eller noe som helst og følger bare 'bro rules' som sjelden fører noe sted.

Noe som jeg ser mer variabelt er om klienten er veldig stramme i nakken vs. veldig slappe. Nettopp derfor ber jeg ofte om bilder for f.eks å anbefale trening av nakke og rhomboids eller om man burde ligge unna det en periode og strekke i stedet.

Problemene du nevner er jeg helt enig i at er vanlige, jeg er bare ikke helt enig i at de som regel holder hele veien til mål. Mulig det kommer av forskjell i alvorlighetsgraden på skulderskader en fysioterapeut og en PT (om det er det du er?) ser i snitt. Men klart, tiltakene du foreslår er det ingen som har vondt av uansett, så kjør på!

Annonse

Det har aldri vært snakk om annet enn generelle Internett tips. Til flere har det blitt nevnt at uten å se på deg personlig så kan man kun gi nettopp generelle råd som fungerer for de fleste med samme symptomer.

En liten historie. En god venn av meg, han er 24 år og jobbet som lagerarbeider. dro til lege og fysio, fikk kortison og smertestillende. Fysio gav ham en slags bølge behandling. Resultatet var som mange andre her på forumet nevner: ingen ting hjalp. Men de kikka ikke engang på de opplagte årsakene! Han ble sykemeldt og hadde så vondt at han ikkr kunne løfte armene opp uten store smerter.

Lang historie kort, etter å ha fikset mobiliteten hans og retter opp svakhetene er han 100% tilbake i jobb og trener også smertefritt! Til og med skråbenk med stang som var helt utenkelig.

Jeg har aldri møtt deg og vet ikke hva du kan og ikke kan, men at denne fremgangsmåten fungerer er jeg hellig overbevist om. Selvfølgelig må enkelte forbehold tas for hver klient.

Takk for svar. Jeg har i ettertid lagt inn mer trening av bakside og testet overhead squat med kun stang. Dette går greit nå, kjenner ingen "ubehag" eller andre vondter. Hvordan stretche subscap? Er det eventuelt noen test på om subscap er "tight" ?

Ellers kan jeg nevne at litt ubehag eller en slags knekking i eksisterer i skuldra bare når jeg ligger på en benk med brystet ned, albuen 90 grader ut og roterer innover (prone internal rotation). Mobilitet i skuldre og brystrygg virker OK (kan ha armer bak hodet mens jeg ligger på ryggen på en massasjerull).

Nesten alle har stram subscapularis nå om dagen, pga elendig holdning, mye sitting og foroverroterte skuldre.

images?q=tbn:ANd9GcQCRf9Vn007hO-uBzawvpjFbmsgMT6NmkJ9JC03z0cC7aAC5SIx

Et generelt tips du kan prøve som fungerer for de fleste, vil være å strekk biceps triceps, pec minor og subscapularis jevnlig. Samt trene de eksterne rotatorer og serratus anterior.

Dropp benk en periode og kjør masse push ups, disse styrker serratus anterior. Bruk en strikk eller få noen til å legge vekt oppå deg om du vil ha det tyngre.

Kjør masse lat pulldowns

Ekstern rotasjon og kubansk rotasjon: Litt klønete bilde, armen skal være rett ut. men fant ikke noe bedre.

zzz001.jpg

I stedet for den nederste øvelsen pleier jeg å bruke et cabelrack.

Hadde masse skulderproblemer før, men bruker selv disse øvelsene jevnlig for å holde meg skadefri.

Husk god holdning i hverdagen er veldig viktig. Om man har slumpskuldre blir infraspinatus og teres minor lengre, og subscapularis kronisk stram. Viktig å rette seg opp.

Ja men da er jeg godt på vei. Det jeg utfører av støtteøvelser i tillegg til støt, rykk, bøy og press er:

A1) Face pulls 3 x 10

A2) Push-ups 3 x 10

B1) Nedtrekk eller pull-ups med strikk( 3 x 5-8)

B2) Ekstern rotasjon m/ strikk (http://www.sportsinjuryclinic.net/rehabilitation-exercises/resistance-band-exercises1/resistance-band-external-shoulder-rotation)

Hva med denne som tøyeøvelse?

http://www.physicallytrained.com/fm21-20/physical-fitness-training/images/FLEX-chest-stretch.PNG

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...