Gå til innhold

Starte med sykkeltrening. Tips til sykkel?


Xandathrii

Anbefalte innlegg

Heisan,

Som aktiv løper de siste 15 årene, skal jeg nå kjøpe meg en sykkel for å variere cardio-treningen litt, og samtidig gi kroppen litt mindre belastning. Jeg har et budsjett på ca.10-12 tusen kroner. Jeg er 181 høy, og veier ca.75kg(hvis det er viktig).

Jeg ser for meg både landevei og skogsveier\terreng, så jeg må nok ha en sykkel med demper, gjerne en som er justerbar (lockout). Har hørt jeg bør gå for en 29`er, men dette sier meg ikke så mye, er det størrelsen på dekka eller rammen?

Er kjempe takknemlig for tips ang.sykkelkjøp. På forhån takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En 29`er er størrelsen på hjulene. Mye diskusjon om hva som er best av 26" og 29" så det må du nesten finne ut av selv hva du foretrekker.

Jeg ville gått innom en sykkelbutikk, og forhørt meg med de som har peiling. Og om du finner ut hvilken sykkel etc du vil ha så sparer du mye penger på å kjøpe brukt. MYE penger ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 er størrelsen på hjulene som sagt over. Hovedsakelig er det 3 størrelser på hjul på terrengsykkel, 26, 27.5 og 29 tommer. Skulle jeg hatt en sykkel som skal være bra på landevei ville jeg gått for 29 tommer med lettrullende dekk. Om felgene er smale kan man ha på tykke landeveisdekk til lengre landeveisturer. Man får også gode allround dekk som funker ok på de fleste underlag, kan gi noen tips om det ønskes.

Det som er ankepunktet ved 29 er at de føles litt treg i styringen som gjør at de ofte blir litt mindre leken på sti. Dette kan du se bort fra om ikke å leke på sti er en prioritet. 29 er meget bra på sti, den bare FØLES mindre leken. Er morro på sti viktigst, se på 27.5 eller 26.

Når det kommer til dempegaffel trenger man ikke lockout om gaffelen er god og riktig innstilt. Man kan bruke kompression innstillinger til å få gaffelen stiv til landevei eller pløsh til sti. Dette er gitt at gaffelen er bra og lar lo-comp innstilling.

For 10-12 tusen får man en bra sykkel. Se etter sykler hvor de dyre delene er av god kvalitet. Hjul, demper, ramme og skivebremser er deler som er viktig. Om selgeren drar frem xtr bakgiret som argumentasjon for å kjøpe sykkel bør du stille spørsmål bak selger.... G-sport og xxl har begge gode lette sykler i denne prisklassen ( selv om sist jeg skjekket var det noen merkelig teite deler, men det bør de være villig til å bytte billig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at du allerede har fått en god del tips, så skal ikke repetere det som er sagt. Ville bare føye til at du virkelig bør søke litt på finn.no fordi det finnes veldig mange som selger helt brukbare sykler fordi de hele tiden oppgraderer for sesong til sesong. Ofte vil du finne skikkelige kupp, så gi det en sjans i alle fall! =)

Har syklet NM o.l på både terreng og landevei, så har jo litt innsikt i sykler og utstyr selv. Driver nå mer med løping, bare på gøy. Når jeg sykler nå er det enten for å få langturer med lang nok varighet og lav nok puls, eller for å sykle i terrenget - fordi det er GØY! =) Men ulempen med sykkelsporten er nettopp dette med utstyr - for en mister for gleden når utstyret ikke svarer til behovet. Har erfart det selv både mtp selve sykkelen (gir, demper, pedaler..! Mye kan gå galt!) og bekledning. Så sørg for at du får tak i en sykkel som passer DEG, få den stilt inn korrekt (setehøyde, avstand til setet osv..) og skaff deg et sett eller to med gode sykkelklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...