Gå til innhold

Forskjell på Glute ham raise og Rygghev?


Dice89

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ok, takk for svar!

Da lurer jeg på om jeg gjør dette feil, siden jeg kun kjenner denne på rumpemusklene, og ikke ryggen..

Jeg stiller den inn slik at hofteleddet mitt akkurat runder den øverste delen på stativet.

Bøyer meg så helt ned, og opp til topps igjen, til jeg ligger strakt på stativet.

Kniper riktignok rumpa godt sammen på toppen (siden jeg trodde dette var et "rumpeapparat" :p) , så det er vel naturlig at jeg kjenner det litt ekstra der MEN jeg kjenner det jo ikke i ryggen i det hele tatt?!

Bruker jeg den feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser den.. men hvordan "aktiverer" man ryggen i større grad da, slik at jeg faktisk føler at jeg får trent den på dette stativet? Ikke at det er SÅ krise å ikke få bruke akkurat dette stativet, men jeg spør litt av nysgjerrighet óg:)

Leste et tips fra Fitnessnora på bloggen hennes en gang, om å holde et par kg's vektskive i hver hånd og heve disse opp til sidene i takt med overkroppen - når jeg prøvde dette kjente jeg det jo bedre i øvre del av ryggen, men det skal vel ikke være nødvendig..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fitnessnoras tips er glimrende for å trene bakside skuldre/øvre rygg. Skal du derimot aktivere ryggstrekkerne så må du tenke på hvordan du skal få dem til å strekke seg ut og trekke seg sammen. Står du på alle fire på gulvet og "skyter" rygg - som en sint katt, så strekker du dem ut. Altså må du "rulle" deg ned på apparat, lag krum rygg når du går ned. Når du skal opp igjen, må du rulle deg opp, du begynner med de nederste virvlene, og ruller deg opp virvel for virvel til du er rett i ryggen. Men det er er veldig viktig at du jobber aktivt med magemusklene i denne øvelse, sånn at det på en måte er magen som ruller deg opp - litt tricky å få til, og krever noen mnd jobbing akkurat det der. Kan legge til at når jeg gikk på Idrettshøgskolen, så kranglet faktisk lærerne der om hvilken måte som var bra eller ikke - rett rygg eller krum. Personlig liker jeg den ikke. Markløft er for meg en langt bedre og tryggere øvelse for ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stapedius Det ga forsåvidt mening, men det er vel ikke så mange forskjellige måter å få aktivert ryggen på ved hjelp av dette stativet vel? Altså at det skal ta på flere forskjellige ryggmuskler? Jeg kjenner ikke noe verken i øvre eller nedre del av rygg ved å bruke dette (med mindre jeg bruker tipset jeg nevnte ovenfor)..

Rodolfo Ok, så jeg bør kanskje prøve å bruke magemuskler og kjernemuskulatur i stedet for rumpa i så stor grad som jeg har gjort..Takk for svar til deg og!

Som sagt er ikke dette stativet nødvendig for meg å bruke altså, jeg trener mange andre gode øvelser for både rygg og rumpe, og er helt enig i at markløft er en bedre øvelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier her, rumpe og bakside lår jobber dynamisk i denne øvelsen, mens korsrygg jobber mer eller mindre statisk.

Hold ei vekt framfor brystet, gjør det litt tungt. Hold gjerne 2sekund på toppen av hver repetisjon. Så kanskje du kjenner det litt mere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

burny_ Glemte å nevne det, men jeg har brukt enten vektskive eller kettlebell når jeg har gjort denne øvelsen, og det tok desto mer på rumpa med metoden jeg har gjort det på til nå:oops:

Stapedius Prøver gjerne denne, men som sagt er jeg ikke ute etter alternativer ;) Takk for tipset likevel, den så tricky ut, men det er jo gøy!

Groenhaug Noe jeg kom til å tenke på var hvor langt opp man bør løfte seg, og tenkte kanskje at nettopp dét kan ha noe med hvilke muskler man kjenner denne best i. Kan ikke se video med lyd akkurat her jeg er nå, men det ser ut som at hun kanskje svarer på dette spørsmålet i denne videoen, så jeg skal absolutt se den senere! Takk for den, og jeg skal prøve som deg, å endre på fokuset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...