Gå til innhold

Grep under knebøy


Bandea

Anbefalte innlegg

Jeg er vel ikke helt rookie i knebøy, men det er en ting som har opptatt meg litt under de siste øktene;

Etter liftoff har jeg en tendens til å presse/trykke stangen 'inn' i nakken. Det føles ikke helt riktig ut, men får ikke helt til å ha et 'nøytralt' press.

Lurer rett på om det er normalt å gjøre som jeg gjør, eller om man skal være mest mulig nøytral? Eller om man på en annen side faktisk skal 'lette litt på presset'.

Håper noen forstår? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg skjønner helt hva du mener, men jeg bruker hendene kun til å støtte stangen. Har såpass lett berøring at jeg egentlig ikke trenger å holde hendene rundt, bare bruke håndflatene rett og slett.

Kanskje du har stangen for høyt opp hvis du synes den presser i nakken? Før liftoff bruker jeg litt tid på å finne det rette punktet å ha stangenpå. Kjenner det rimelig raskt om den ligger riktig eller feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel ikke helt rookie i knebøy, men det er en ting som har opptatt meg litt under de siste øktene;

Etter liftoff har jeg en tendens til å presse/trykke stangen 'inn' i nakken. Det føles ikke helt riktig ut, men får ikke helt til å ha et 'nøytralt' press.

Lurer rett på om det er normalt å gjøre som jeg gjør, eller om man skal være mest mulig nøytral? Eller om man på en annen side faktisk skal 'lette litt på presset'.

Håper noen forstår? :p

Litt vanskelig å kommentere uten å se noe bilde, og det kommer an på om du tenker å kjøre high bar eller low bar, men ligner det noe på dette?

dsc_43601.jpg

Alle fingre på samme side av stanga.

Nøytrale håndledd.

Stanga presses ryggen/traps fremfor å hvile særlig på nakken.

Som Tonje_86 sier skal du kunne presse stanga på plass med fingrene posisjonert rett ut når du ikke har så mye vekt på (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjør i knebøy er å skvise hardt rundt stangen (med tommel over) - presser albuene så og si vertikalt under stangen og presser skulderbladene sammen og lager en slags 'hylle' til highbar squat.

Er det fryktelig gal måte å gjøre knebøy på? Etter ørten alternativer å gjøre squat på, er det liksom slik det naturlig har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg blitt vitne til hvor ille det kan gå om man ikke tenker over grepet sitt. En gutt legger på for mange kilo på stanga, mister kontroll og tipper fremover. Med et brak smeller stanga (100kg) ned i sikkerhetsgjerdene på racken mens han fortsatt er under. Flaks for han tenker jeg, helt til han reiser seg opp og holder opp hånden. Han har tydeligvis fått en finger i klem, for der står han med en fingertupp hengende i en tynn skinnbit mens blodet renner fortere enn jeg noen gang har vært vitne til.

Om det kunne vært unngått med alle fingrene samlet på baksiden av stanga vet jeg ikke, men at det vil være enklere å slippe og få de i "sikkerhet" er jeg ikke i tvil om. Jeg kommer hvertfall til å tenke over grepet mitt fremover :nailbiting:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg blitt vitne til hvor ille det kan gå om man ikke tenker over grepet sitt. En gutt legger på for mange kilo på stanga, mister kontroll og tipper fremover. Med et brak smeller stanga (100kg) ned i sikkerhetsgjerdene på racken mens han fortsatt er under. Flaks for han tenker jeg, helt til han reiser seg opp og holder opp hånden. Han har tydeligvis fått en finger i klem, for der står han med en fingertupp hengende i en tynn skinnbit mens blodet renner fortere enn jeg noen gang har vært vitne til.

Om det kunne vært unngått med alle fingrene samlet på baksiden av stanga vet jeg ikke, men at det vil være enklere å slippe og få de i "sikkerhet" er jeg ikke i tvil om. Jeg kommer hvertfall til å tenke over grepet mitt fremover :nailbiting:

What!? Hvor skjedde dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...