Gå til innhold

Spiseforstyrrelser og mageproblemer!


Lily

Anbefalte innlegg

Etter lang tid med alvorlig spiseforstyrrelse har magen protestert for fullt de siste årene. Om det har en sammenheng, skal jeg ikke si for sikkert. Men med det faktum at jeg ikke er alene med denne "kombinasjonen", så kan vi kanskje utveksle litt erfaringer, og forhåpenligvis bli pittelitt klokere på hva som foregår.

Både anorexi og bulimi er en negativ effekt på kroppen - ingen tvil om det. Selv er det hovedsaklig anorexi jeg har litt med, og jeg vet hvordan det har påvirket andre deler av kroppen. At tarmsystemet ikke skal påvirkes på en eller annen måte er vel nesten litt rart.

Lekk tarm snakkes det ofte om i en forbindelse, og det er en "tilstand" det diskuteres litt om blant ekspertene - ikke alle er helt sikre på om det faktisk eksisterer eller ei. Jeg er ingen lege, men for meg høres det ut som om de i hvert fall er inne på noe.

Når hele kroppen brytes ned ved minimalt matinntak, mister man vekt, både muskler og fett. I tarmene våre er det også muskler (hvordan ellers skulle peristaltikken, forflyttning av tarminnhold videre i "systemet", foregått?), og at det er vel ikke så rart om disse musklene også blir brutt ned.

Jeg har vært gjennom flere undersøkelser på sykehuset, men ingen av dem gir noen "gode" forklaringer på hvorfor jeg har alle disse plagene. Er det dermed sagt at det sitter i hode? Ja, det er noen leger som har ment dette - inkludert en psykiater. Eller kan det hende at det fortsatt er mye uvisst om kroppen.

Jeg går fortsatt til en overlege i gastroenterologi, og han er verdens mest behjelpelige - no complains! Men vi har til nå enda ikke funnet ut hvorfor jeg har det sånn, og jeg avventer nå min tredje gastroskopi. Jeg mener kanskje det er på tide med en koloskopi, i og med at de to forrige gastroskopiene kun har vist litt katarr i magesekken, og ikke har vært grunn nok til plagene.