Gå til innhold

Spiseforstyrrelser og mageproblemer!


Lily

Anbefalte innlegg

Etter lang tid med alvorlig spiseforstyrrelse har magen protestert for fullt de siste årene. Om det har en sammenheng, skal jeg ikke si for sikkert. Men med det faktum at jeg ikke er alene med denne "kombinasjonen", så kan vi kanskje utveksle litt erfaringer, og forhåpenligvis bli pittelitt klokere på hva som foregår.

Både anorexi og bulimi er en negativ effekt på kroppen - ingen tvil om det. Selv er det hovedsaklig anorexi jeg har litt med, og jeg vet hvordan det har påvirket andre deler av kroppen. At tarmsystemet ikke skal påvirkes på en eller annen måte er vel nesten litt rart.

Lekk tarm snakkes det ofte om i en forbindelse, og det er en "tilstand" det diskuteres litt om blant ekspertene - ikke alle er helt sikre på om det faktisk eksisterer eller ei. Jeg er ingen lege, men for meg høres det ut som om de i hvert fall er inne på noe.

Når hele kroppen brytes ned ved minimalt matinntak, mister man vekt, både muskler og fett. I tarmene våre er det også muskler (hvordan ellers skulle peristaltikken, forflyttning av tarminnhold videre i "systemet", foregått?), og at det er vel ikke så rart om disse musklene også blir brutt ned.

Jeg har vært gjennom flere undersøkelser på sykehuset, men ingen av dem gir noen "gode" forklaringer på hvorfor jeg har alle disse plagene. Er det dermed sagt at det sitter i hode? Ja, det er noen leger som har ment dette - inkludert en psykiater. Eller kan det hende at det fortsatt er mye uvisst om kroppen.

Jeg går fortsatt til en overlege i gastroenterologi, og han er verdens mest behjelpelige - no complains! Men vi har til nå enda ikke funnet ut hvorfor jeg har det sånn, og jeg avventer nå min tredje gastroskopi. Jeg mener kanskje det er på tide med en koloskopi, i og med at de to forrige gastroskopiene kun har vist litt katarr i magesekken, og ikke har vært grunn nok til plagene.

Problemet mitt er at det ikke er et tydelig symptom som utmerker seg, og det varierer hva som plager meg. Ja, jeg vet det høres ut som om det sitter i hode, men jeg er ganske overbevist om at det ikke er tilfelle.

Dere må gjerne dele litt erfaringer om deres opplevelse av mageproblemene, slik at andre (blant annet jeg) forhåpentligvis kan bli litt klokere på hva som foregår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt bulimi i 18 år. Jeg har vært veldig bra i ca 3 mnd nå :thumbsup:

Jeg har slitt mye med magen opp igjennom årene. Med magesår, smerter og mange gatroskopier/endoskopier. Bortsett fra to magesår, har jeg også hatt flere magekatarrer.

Det er først nå den siste tiden at jeg har begynt å bli åpen om dette. Nå er jeg veldig motivert for å bli frisk,

og har kommet igang med riktig mat og trening! :thumbsup:

Jeg har forresten også hatt flere mellomgulvsbrokk.... Så det er helt klart at spiseforstyrrelser har mange negative bivirkninger.

Men jeg skal bli frisk og jeg jobber med dette hver dag! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sitt med alvorlig anoreksi i flere år, og har siden august begynt å komme på riktig kjør igjen - både fysisk og psykisk. Likevel er det som du sier, negative effekter av (spesielt langvarige) spiseforstyrrelser.Også jeg, som mange andre som har eller har hatt spiseforstyrrelser, opplever en veldig sensitiv og irritert mage og tarmsystem. For meg begynte ikke disse plagene før nå når "alt" annet er på vei til å bli bedre, merkelig nok!

For min del er det også veldig mange ulike plager som kommer og går, men all over så er de der og irriterer meg nesten daglig. Blandt annet får jeg til tider helt sinnsyke smerter (krampelignende, gruuusomt), ofte dersom jeg spiser med lange mellomrom (til frokost spesielt) men også kan det bare komme sånn plutselig og vare en hel kveld.. Utenom det har jeg også altfor ofte en god del luftsmerter (..say no more:p ). Avføringen er heller ikke "normal", og varierer VELDIG! I tillegg er det som om alt går veldig raskt gjennom systemet.

Høres kanskje ikke så ille ut, men når det pågår i dagesvis, ukesvis, ja og i flere måneder.. DA bli man lei! Disse smertene er ikke noe småtteri, de er så heavy at jeg ikke klarer å gjøre noe når det står på som verst. Enkelte dager/kvelder ligger jeg i fosterstilling, gråter og løper på do om en annen. :meh:

Spiseforstyrrelser er ikke noe å tulle med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt med sf, hovedsaklig anoreksi, men etterhvert også den bulimiske delen.

Magesmerten etter første "runde" med anoreksi, var g-r-u-s-o-m-m-e. Legene mistenkte at jeg hadde blindtarmbetennelse ei stund, men neida - bare anoreksimøkk. Har aldri hatt en sånn smerte før, på noen som helst områder, what so fucking ever! (håper altså jeg gjorde meg tydelig nok der...). AU med andre ord.

Den sinnsyke smerten varte "bare" i noen uker. Etter det ble det roligere.

Etter at kroppen ble frisk, tok det et par måneder (?) før magesmertene var borte. De magesmertene jeg av og til kan ha nå, tror jeg er normale smerter..?

Innser at jeg ikke ga noen tips.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere kanskje ikke gir noen konkrete tips, så syntes jeg det er flott at dere deler erfaringer! Jeg er ganske sikker på at spiseforstyrrelser og "magetrøbbel" henger sammen. Og som Sandbue sier, så er det ofte når en er på vei til å bli bedre at de kommer. Typisk! Det blir nesten som når man har mye å gjøre en periode, og når man endelig får litt fri, så kan man banne på at det er da man blir syk!

Skulle bare ønske man visste konkret hva som skjer og hva en bør og ikke bør gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ikke noe konkrete tips fordi jeg ikke aner hvorfor jeg har så dårlig mage som jeg har! Jeg skjønner det virkelig ikke. Det er ikke noe med maten jeg spiser det er sikkert. Det har blitt mere ille nå i det siste. Myye halsbrann (var ikke noe nytt), oppblåst mage som gjør at jeg får noen voldsomme smerter som stråler ut i rygg, nedre mage, bryst.. Og det er akuratt som om maten ikke fordøyer seg så godt nedi der. Har hendt at jeg har kastet opp ufordøyd mat med en gang jeg har stått opp om morgningen og i perioder er jeg FRYKTELIG kvalm at alt jeg orker å gjøre er å sove. I tilegg har jeg i perioder mye raping som lukter/smaker råtten egg/svovel at jeg bare blir kvalm av det.. Magen er som regel sånn kengeruaktig.. Alltid stor nederst uansett om jeg har spist eller ikke.

Jeg var på legevakta på julaften og legen der sa jeg burde ta gasstrokopi:eek: Hjelpes!

Men jeg TROR det er noe med tarmen.. Jeg aner ikke, men det er akuratt som om noe gjerer og gasser der liksom. At systemet liksom har stoppet litt opp.

Veldig veldig frustrerendes og jeg håper denne slangen skal finne feilen. Leger jeg har snakket med vet ikke hva det er og jeg har søkt det opp på nett uten noe fasitsvar.

Eneste jeg kan ambefale er å ta tarmbakterier. Veldig viktig for alle, men spesielt for en syk tarm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har desverre ikke noe konkrete tips fordi jeg ikke aner hvorfor jeg har så dårlig mage som jeg har! Jeg skjønner det virkelig ikke. Det er ikke noe med maten jeg spiser det er sikkert. Det har blitt mere ille nå i det siste. Myye halsbrann (var ikke noe nytt), oppblåst mage som gjør at jeg får noen voldsomme smerter som stråler ut i rygg, nedre mage, bryst.. Og det er akuratt som om maten ikke fordøyer seg så godt nedi der. Har hendt at jeg har kastet opp ufordøyd mat med en gang jeg har stått opp om morgningen og i perioder er jeg FRYKTELIG kvalm at alt jeg orker å gjøre er å sove. I tilegg har jeg i perioder mye raping som lukter/smaker råtten egg/svovel at jeg bare blir kvalm av det.. Magen er som regel sånn kengeruaktig.. Alltid stor nederst uansett om jeg har spist eller ikke.

Jeg var på legevakta på julaften og legen der sa jeg burde ta gasstrokopi:eek: Hjelpes!

Men jeg TROR det er noe med tarmen.. Jeg aner ikke, men det er akuratt som om noe gjerer og gasser der liksom. At systemet liksom har stoppet litt opp.

Veldig veldig frustrerendes og jeg håper denne slangen skal finne feilen. Leger jeg har snakket med vet ikke hva det er og jeg har søkt det opp på nett uten noe fasitsvar.

Eneste jeg kan ambefale er å ta tarmbakterier. Veldig viktig for alle, men spesielt for en syk tarm ;)

Litt sånn har jeg det også. Noen ganger føles det som om maten ikke fordøyes riktig. Det føles som om når jeg spiser, så starter peristaltikken i tarmen opp for full guffe, mens i magesekken så tømmes den ikke alltid fullstendig. Jeg har flere ganger gulpet opp matrester av mat jeg spiste for f.eks. seks timer tidligere. Seks timer etter mat skal den jo ha passert ned i tarmene. Andre ganger går det helt fint.

Problemet mitt er at symptomene endrer seg. For noen dager siden spiste jeg havregrøt med eggehviter. Et par timer sener hadde jeg en grusom hodepine kombinert med kvalme. Tilslutt ble jeg så dårlig at jeg bare kastet opp. Jeg har følt at jeg har reagert litt på eggehviter tidligere, så jeg tenkte at DET må være i hvert fall en av grunnene. Men så kan jeg spise eggehviter andre ganger, og da går det helt fint. Men problemene oppstår i forbindelse med mat, så det må være noe den reagerer på der. Enten i maten, eller noe i tarmsystemet som ikke fungerer optimalt.

Har du prøvd enzymer forresten? Det har et stort sortiment på iHerb. Jeg har kjøpt, men ikke prøvd det ut ordentlig ettersom jeg fortsatt går hos en gastroenterolog.

Når det kommer til gastroskopi, så er det ingenting å være redd for. Noen opplever ubehag, men jeg ble i hvert fall gitt avslappende middel. Det var faktisk så effektivt at legen tok helt knekken på meg - jeg sovna rimelig fort kan du si ;) Nå skal jeg til min tredje gastroskopi, men innkallelsen har tatt lang tid. Gruer meg ikke til undersøkelsen i det hele tatt, for jeg hadde absolutt ingen ubehageligheter ved det. Men det er jo selvfølgelig ikke dermed sagt at du ikke får det. Gastroskopi er uansett bedre enn koloskopi, dvs undersøkelse av tarmen. Da må tarmen være helt ren, og det innebærer at man må drikke masse av en spesiell drikk som ikke er noe god. Har aldri tatt denne undersøkelsen selv, men jeg vet om folk som har gjort det - de smilte ikke akkurat ;) Blir som om man har en skikkelig diaree på en måte, for formålet er å få avføringen til å bli så klar som mulig. Kort fortalt at man driter vann...

Jeg er ikke noe fagpersonell, men symptomene du beskriver kan kanskje høres ut som candida også;

You may have Candida if you are experiencing any of the following symptoms:

- Severe itching sensation of the skin

- Dry mouth and tongue, cracked tongue, bleeding gums

- Recurrent urinary tract infections (UTIs)

- Painful and frequent urination

- Vaginal burning, itching, or painful intercourse

- Vaginal discharge with a white, cheesy appearance

- Unusual menstrual cramping

- Difficulty swallowing

- Indigestion or heartburn

- Abdominal pain, bloating, or gas

- Constipation, diarrhea, or mucus in the stool

- Depression, anxiety, sudden mood swings, lack of concentration, headaches, drowsiness, or fatigue

- Muscle and/or joint pain and swelling

- White patches in the mouth and fissures at the corners of the mouth (i.e. thrush)

- Skin irritation in the folds of the skin, such as in the groin area or under the breasts; white pustules may be present

- Ulcers

- Fever

- Retinal abscess (As a defensive cellular reaction to a Candida yeast infection within the eye's retina, pus collects inside an inflamed tissue pocket, which may permanently damage vision.)1

Selv om du så vidt jeg vet "bare" har to symptomer, så er det ikke umilig at det kan være noe sånt likevel. Candida oppstår flere steder i kropp, f.eks. i tarm og i underlivet, og kan gir symptomer deretter. Har vel hørt noe sånt som at man kan ha det i blodet også, slik at det sprer seg til ulike deler av kroppen. Men det har jeg ikke noen kilder på akkurat nå uten å sjekke det opp...

Håper i hvert fall videre undersøkelser kan finne ut av hva det er, jeg vet tross alt hvor grusomt det kan være å ha det sånn. Masse, masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her!! Kan gulpe opp mat som jeg har spist for mange timer siden og symtomene endrer seg veldig!

Hehe jeg fikk faktisk enzymer i går ( er så heldig som har en mor som jobber i helsekost), men har ikke tatt dem enda.

Hmm.. Ja det kan faktisk høre litt ut som Canida. Jeg har hatt perioder med mye feber, forstoppelse, diare, tørr munn (men pgr av medisiner) også leste jeg et annet sted om nattsvette!! Det har jeg slitt veldig mye med!

Tusen takk for at du delte dine erfaringer! Håper du får kvitt denne elendigheten du også! ;) Du har ikke fått noe svar fra legene om hva de kan tro det kanskje er eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her!! Kan gulpe opp mat som jeg har spist for mange timer siden og symtomene endrer seg veldig!

Hehe jeg fikk faktisk enzymer i går ( er så heldig som har en mor som jobber i helsekost), men har ikke tatt dem enda.

Hmm.. Ja det kan faktisk høre litt ut som Canida. Jeg har hatt perioder med mye feber, forstoppelse, diare, tørr munn (men pgr av medisiner) også leste jeg et annet sted om nattsvette!! Det har jeg slitt veldig mye med!

Tusen takk for at du delte dine erfaringer! Håper du får kvitt denne elendigheten du også! ;) Du har ikke fått noe svar fra legene om hva de kan tro det kanskje er eller?

Jeg tror jeg har litt erfaring av samme greiene.

'. Magen er som regel sånn kengeruaktig.. Alltid stor nederst uansett om jeg har spist eller ikke.' :

^ Jeg lurer på om det er noe kjent med det og.

Hvilke fordøyelses enzymer anbefaler dere og bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har litt erfaring av samme greiene.

'. Magen er som regel sånn kengeruaktig.. Alltid stor nederst uansett om jeg har spist eller ikke.' :

^ Jeg lurer på om det er noe kjent med det og.

Det har jeg også. Samboeren har til og med gitt magen min navn; Ducky siden den ligner på magen til Ducky i Lillefot.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her!! Kan gulpe opp mat som jeg har spist for mange timer siden og symtomene endrer seg veldig!

Hehe jeg fikk faktisk enzymer i går ( er så heldig som har en mor som jobber i helsekost), men har ikke tatt dem enda.

Hmm.. Ja det kan faktisk høre litt ut som Canida. Jeg har hatt perioder med mye feber, forstoppelse, diare, tørr munn (men pgr av medisiner) også leste jeg et annet sted om nattsvette!! Det har jeg slitt veldig mye med!

Tusen takk for at du delte dine erfaringer! Håper du får kvitt denne elendigheten du også! ;) Du har ikke fått noe svar fra legene om hva de kan tro det kanskje er eller?

Je har ikke fått innkallelsen enda, men fastlegen skulle purre på den andre legen. Men jeg er redd for at de ikke skal finne ut noe nå heller, de har tross alt tatt mange prøver tidligere. Men jeg får bare leve i håpet og se hva som skjer ;) Det er ikke sånn at jeg ønsker å være syk altså, men siden plagene tross alt er der, så vil jeg bare gjøre noe med årsaken - hva nå enn den måtte være :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle bare ønske man visste konkret hva som skjer og hva en bør og ikke bør gjøre!

Ja, jeg har kanskje noen tips! :)

- For at magen ikke skal få "sjokk" når du spiser, så spis litt sakte, sammen med litt og litt vann (0,4 liter tilsammen ca?).

- Og spis flere måltider, sånn at du ikke må spise kjempe kjempemye på tom mage.

- Og hvis du spiser mye en kveld, så ikke dropp det neste måltidet fordet, for det blir en ond sirkel (vet ikke hvor frisk du er fra spiseforstyrrelser, men uansett så trigger det litt..).

- Ikke spis så mye "rar" mat. ehhh. Hm. Med masse E-er og rare ting. Heheh. Litt ubegrunnet, men bare noe jeg tror.

- Drikk varmt vann! Ja, faktisk. Hjelper! Holder med en kopp da. Eller te eller solbærtoddy osv. Men rent vann best.

- Tygg maten godt ;)

Så er det sikkert noen mat du reagerer mer på enn annen: du kan jo begrense det du reagerer på, eller gradvis spise mer av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har kanskje noen tips! :)

- For at magen ikke skal få "sjokk" når du spiser, så spis litt sakte, sammen med litt og litt vann (0,4 liter tilsammen ca?).

- Og spis flere måltider, sånn at du ikke må spise kjempe kjempemye på tom mage.

- Og hvis du spiser mye en kveld, så ikke dropp det neste måltidet fordet, for det blir en ond sirkel (vet ikke hvor frisk du er fra spiseforstyrrelser, men uansett så trigger det litt..).

- Ikke spis så mye "rar" mat. ehhh. Hm. Med masse E-er og rare ting. Heheh. Litt ubegrunnet, men bare noe jeg tror.

- Drikk varmt vann! Ja, faktisk. Hjelper! Holder med en kopp da. Eller te eller solbærtoddy osv. Men rent vann best.

- Tygg maten godt ;)

Så er det sikkert noen mat du reagerer mer på enn annen: du kan jo begrense det du reagerer på, eller gradvis spise mer av det. :)

Tusen takk for tips! Vet ikke helt om jeg klarer å droppe e-stoffer, det er vel en god del av dem i Pepsi Max for å si det sånn :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! Vet ikke helt om jeg klarer å droppe e-stoffer, det er vel en god del av dem i Pepsi Max for å si det sånn :p

Du drikker også mye av det ja.. Etter at jeg fant ut hvor utrolig skadelig det er for tennene har jeg dempa det. http://www.klikk.no/helse/tannhygiene/article245777.ece for mer info. Og jeg føler også egentlig at jeg blir litt rar i magen av pepsi. (drikker ikke annen brus så kan ikke sammenligne heller, men godt mulig det er generelt brus). Litt forstoppelsesaktig. Så prøv en uke uten, og se om det hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du drikker også mye av det ja.. Etter at jeg fant ut hvor utrolig skadelig det er for tennene har jeg dempa det. http://www.klikk.no/helse/tannhygiene/article245777.ece for mer info. Og jeg føler også egentlig at jeg blir litt rar i magen av pepsi. (drikker ikke annen brus så kan ikke sammenligne heller, men godt mulig det er generelt brus). Litt forstoppelsesaktig. Så prøv en uke uten, og se om det hjelper :)

Jeg kjenner faktisk at det tærer litt på tennene, og det er litt skremmende egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm. Viktig å ikke drikke for mye! ;) Eller å ta det sammen med vann eller mat for å begrense det når du først drikker. Tennene er ikke så lett å bytte ut vettu, det er en del av skjelettet.. ^^

Jeg har nylig både trukket tann og hatt rotkirurgi, og jeg har seks kroner.. Tro meg, pepsi Max er neppe verdt det i lengden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...