Gå til innhold

Vedlikehold av kondis


AuroraMarie

Anbefalte innlegg

Jeg var nettopp på min første løpetur på laaang tid grunnet kneproblem, og det gikk så bra at jeg er rett og slett litt sjokkert! Jeg har kanskje (mer eller mindre) trent utholdenhet 4-5 ganger i måneden i det siste, og nesten ingenting på evigheter før det (utenom tur med hund).

Trener styrke i gjennomsnitt 4 ganger i uka. Gikk litt på spinning i Januar, var så uplassert i bedrift i 2,5 uker uten noen form for trening utenom en liten fjelltur.

Har hørt at man vedlikeholder en muskelgruppe ved å trene den en gang i uka (sånn ca), hvordan er dette med utholdenheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kondisjonen blir raskt dårligere

Ifølge Wulff Helge kan det tenkes at kondisjonen er blitt dårligere. Det finnes studier av kondisjonstap, men de arbeider typisk med lenger pauser, forteller Wulff Helge.

Et eksempel er den såkalte «Dallas bed rest»-studien. Den viste at man etter 21 dager til sengs opplevde reduksjon i kondisjonen på 26 prosent.

Et annet forsøk, som Wulff Helge selv har vært med på å utføre, viste en reduksjon på fire prosent etter ti dagers inaktivitet.

Han mener at det vil kreve et forsøk med omkring 100 forsøkspersoner med samme treningsfrekvens som vår leser for å påvise om det faktisk finnes en fysiologisk effekt etter fem dagers pause.

– Jeg gjetter på at man allerede kunne se en reduksjon etter tre til fire dager – men det vil være en liten reduksjon, kanskje på to til fire prosent, sier han

http://www.forskning.no/artikler/2012/januar/311215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondisjonen blir raskt dårligere

Ifølge Wulff Helge kan det tenkes at kondisjonen er blitt dårligere. Det finnes studier av kondisjonstap, men de arbeider typisk med lenger pauser, forteller Wulff Helge.

Et eksempel er den såkalte «Dallas bed rest»-studien. Den viste at man etter 21 dager til sengs opplevde reduksjon i kondisjonen på 26 prosent.

Et annet forsøk, som Wulff Helge selv har vært med på å utføre, viste en reduksjon på fire prosent etter ti dagers inaktivitet.

Han mener at det vil kreve et forsøk med omkring 100 forsøkspersoner med samme treningsfrekvens som vår leser for å påvise om det faktisk finnes en fysiologisk effekt etter fem dagers pause.

– Jeg gjetter på at man allerede kunne se en reduksjon etter tre til fire dager – men det vil være en liten reduksjon, kanskje på to til fire prosent, sier han

http://www.forskning.no/artikler/2012/januar/311215

Men har også sett studier på at du forbedrer kondisjonen din med å trene styrke, uten at jeg klarer å finne kilder på det nå, så tar forbehold om at det er feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...