Gå til innhold

Bøy til boks


Felicie

Anbefalte innlegg

"Målet er å terpe knebøy-teknikk (går vanligvis veldig dypt)"

Jeg er egentlig litt uenig idet at man skal bruke Box Squat til dette. Skal du bli flink i Knebøy, ta knebøy!

Box Squat etter min mening er mer for å bygge opp eksplosivitet og styrke, gjerne hvis man trener etter dynamic effort og max effort prinsippene.

Og ja da skal man Sette seg tilbake "ikke mistolk dette"...

Et eksempel da hvis man skal ta en dyp knebøy så kommer/må gjerne knærene fremover.. I en boks bøy så skal knærne gå utover avhengig av hvor dypt man skal gå og man har en bredere benstilling.

Rett meg hvis jeg er helt på bærtur her folkens :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang den lille diskusjonen til Mette M og Jimmyboy, regnes ikke egentlig bøy til boks og boksbøy som to forskjellige øvelser? (Eller to forskjellige varianter hvertfall)

Mulig det er allerede nevnt, orket ikke lese hele tråden fordi lat.

Jo, i utgangspunktet er det jo det :) Personlig er jeg mer fan av bøy til boks for å innlære teknikk i den situasjonen vi snakker om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for å unngå det i en vanlig knebøy.. I get your point. PT-en sa det til meg også. Men jeg har lært meg til å gå dypt og synes nesten det er mest naturlig nå. Så klart, skal jobbe vekk butt-winken, men liker å gå en del under godkjent dybde for å få aktivert rumpa best mulig.

For å fjerne buttwink må du jobbe med eventuelle mobilitetsproblemer og ikke minst med oppsenn og startposisjon på bøyen din - mange som sliter med buttwink får dette fordi de begynner bøyen med en tilt i bekkenet og ikke har tilstrekkelig kontroll på magemuskulaturen under løftet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fjerne buttwink må du jobbe med eventuelle mobilitetsproblemer og ikke minst med oppsenn og startposisjon på bøyen din - mange som sliter med buttwink får dette fordi de begynner bøyen med en tilt i bekkenet og ikke har tilstrekkelig kontroll på magemuskulaturen under løftet :)

Helt klart viktige poeng. Skal gå ned på vektene og jobbe masse med dette fremover.

Pleier å trene tung knebøy en økt i uka, tung markløft en økt og middels/lett bøy til boks eller strake markløft en siste økt. Altså tre fullkroppsøkter i uka. Liker variasjon, selvom jeg kanskje burde ha holdt meg straight knebøy og straight markløft.

Planen er å fortsette slik fremover, men fokusere enda mer på å holde spennet under løftet. Skal også bli flinkere til å sette av tid til trening med strikk. For eksempel kan jeg trene knebøy med strikk, uten vekter, og stå sidelengs foran speilet slik at jeg får fulgt med på rumpa og den (forhåpentligvis) ikke-eksisterende butt-winken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...