Gå til innhold

Speltlompe pizza


Tirilns

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha hørt så mye om den berømte speltlompe pizzaen var det på tide å prøve dette i dag, men til min store fortvilelse satt den seg fast i bakepapiret. Det endte til slutt med at det som skulle bli en fin og flat pizza, ble en stor haug blandet med kjøtt, tomat, paprika og ost.

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan unngå at lompene blir bløte og setter seg fast. Etter å ha sett på flere bilder og lest flere oppskrifter seg jeg at "alle andre" får dem perfekte, noe jeg også vil få til!

På forhånd, takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Har aldri hatt det problemet. Hva har du på dem? Jeg bruker Philadelphia med hvitløk og urter som jeg smører på speltlompene (fra merket Buar). Så har jeg på karbonadedeig, oregano, paprika, løk og ost. Setter det på bakepapir og de blir perfekt. 180 grader i 15 minutter.

Haha sorry. Jeg har hatt de på 225 grader jeg, midt i ovnen. Vet ikke hvor lenge jeg har hatt de inni, men hadde samma problem når jeg blanda ketchup + noe tacosaus (hadde ikke det jeg trengte..) Funker mye bedre med tomatpure :)

Jeg brukte speltlomper fra Buer, tomatsaus som jeg smurte på lompene, karbonadedeig med tacokrydder, tomat, paprika, mais og ost. Da er det kanskje tomatsausen eller tacokrydderet som gjør at fyllet blir for vått, eller hva tenker dere? :-)

Jeg stekte dem på 200 grader på nederste rille, hørte nemlig at lompene ble sprø om jeg gjorde det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte speltlomper fra Buer, tomatsaus som jeg smurte på lompene, karbonadedeig med tacokrydder, tomat, paprika, mais og ost. Da er det kanskje tomatsausen eller tacokrydderet som gjør at fyllet blir for vått, eller hva tenker dere? :)

Jeg stekte dem på 200 grader på nederste rille, hørte nemlig at lompene ble sprø om jeg gjorde det :)

Jeg tror nok det er tomatsausen og kanskje tomatene som er "synderen". Prøv med tomatpuré og uten tomat, og se om det blir bedre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd disse speltlumpizzaene selv, men må jo innrømme at etter å ha lest utallige oppskrifter/tips/lovprising blir jeg interessert i å prøve!

Men har noen spm, hvorfor brukes speltlumper fremfor vanlige lefser, er det fordi de er tykkere/bedre i ovnen?

Og jeg liker jo best tynn, italiensk bunn fremfor amerikansk soggy, men blir ikke lumper syyykt tynne, holder de i det hele tatt fyllet når har noe kjøtt osv på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd disse speltlumpizzaene selv, men må jo innrømme at etter å ha lest utallige oppskrifter/tips/lovprising blir jeg interessert i å prøve!

Men har noen spm, hvorfor brukes speltlumper fremfor vanlige lefser, er det fordi de er tykkere/bedre i ovnen?

Og jeg liker jo best tynn, italiensk bunn fremfor amerikansk soggy, men blir ikke lumper syyykt tynne, holder de i det hele tatt fyllet når har noe kjøtt osv på?

Du bør prøve, det er ufattelig godt! Speltlomper er mye sunnere enn vanlige lumper, og har også mindre kalorier. De blir tynne, men så lenge du ikke har veldig bløtt fyll holder det seg fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Det kan også hende at det er bakepapiret du bruker som er synderen.

Jeg lager ofte knekkebrød, og har opplevd at det er et hav av forskjell mellom de forskjellige typene bakepapir. Coop Pizzaark er f.eks. i elendig kvalitet, har måttet kaste haugevis av knekkebrød fordi bakepapiret sitter som limt fast etter steking. Nå bruker jeg derimot bakepapir fra merket SoftStyle (kjøpt fra en av de større matbutikkjedene, husker ikke hvilken), og det sitter ikke fast til knekkebrødene i det hele tatt.

Aner ikke om vanlig bakepapir generelt er bedre enn pizzaark eller om det kun er Coop som er et møkkamerke, men test et annet merke enn du bruker nå for å se om det går bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...