Gå til innhold

Sliter med fremgang


Tilduz

Anbefalte innlegg

Hei!

Min første tråd, er ikke sikker på om jeg gjør dette riktig,but here we go;

Jeg er ei jente på 22 år, 172 høy og veier et sted mellom 62-65.

Jeg har trent fast siden oktober, trener 3-5 dager i uka. Jeg har delt opp treninga mi slik;

Bryst + skuldre & 20 min intervaller

Rygg & 20 min intervaller

Bein + mage & 20 min intervaller

Har også hatt dager hvor jeg bare har trent kondisjon og da bruker jeg som regel å trene 30 min intervaller. Har også begynt med rockering og yoga.

Jeg spiser for det meste

- Mager vanilje kesam

- Skyr

- Egg

- Mye frukt som epler, mango, kiwi og banan + bær som blåbær, jordbær og bringebær.

- Linfrø og solsikkefrø

- Glutenfritt havregryn, glutenfritt brød (lite) glutenfrie grove knekkebrød og glutenfri fullkornpasta + fullkornris.

- Grønnsaker har jeg ikke vært flink nok på, men gått mye i agurk, salat og tomat.

- Mye kylling kyllingkjøttdeig, kjøttdeig av storfe, litt fisk, stort sett rene produkter.

Jeg drikker for det meste vann, sitronte og litt styrk melk.

Jeg har virkelig ikke godt ned noenting. Jeg sliter med magen, det er den som er værst. Jeg er forholdsvis normal, normalt tynne ben og armer. Fettet sitter for det meste på magen og på siden av magen. Magen står ofte ut så det ser ut som jeg er gravid i femte måned. Lite kult når du ellers er slank. Spiser som sagt glutenfritt og det er ingen tegn på at jeg reagerer på noe annen mat. Jeg er klar over at magen forsvinner sist, men hva kan jeg gjøre for å forbrenne bedre? Jeg har ikke økt så mye på vektene siden jeg begynte, men litt. Trener det meste, knebøy, markløft, utfall, situps på ball, ulike øvelser for bryst og skuldre osv.

Noen som har noen formening om hva jeg muligens gjør feil, og hvordan man best mulig kan gå ned i fettprosent? Strammer jeg magen, så både merker jeg og ser jeg at det er noe muskler under der. Trenger bare å få vekk fettet som ligger over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Min første tråd, er ikke sikker på om jeg gjør dette riktig,but here we go;

Jeg er ei jente på 22 år, 172 høy og veier et sted mellom 62-65.

Jeg har trent fast siden oktober, trener 3-5 dager i uka. Jeg har delt opp treninga mi slik;

Bryst + skuldre & 20 min intervaller

Rygg & 20 min intervaller

Bein + mage & 20 min intervaller

Har også hatt dager hvor jeg bare har trent kondisjon og da bruker jeg som regel å trene 30 min intervaller. Har også begynt med rockering og yoga.

Jeg spiser for det meste

- Mager vanilje kesam

- Skyr

- Egg

- Mye frukt som epler, mango, kiwi og banan + bær som blåbær, jordbær og bringebær.

- Linfrø og solsikkefrø

- Glutenfritt havregryn, glutenfritt brød (lite) glutenfrie grove knekkebrød og glutenfri fullkornpasta + fullkornris.

- Grønnsaker har jeg ikke vært flink nok på, men gått mye i agurk, salat og tomat.

- Mye kylling kyllingkjøttdeig, kjøttdeig av storfe, litt fisk, stort sett rene produkter.

Jeg drikker for det meste vann, sitronte og litt styrk melk.

Jeg har virkelig ikke godt ned noenting. Jeg sliter med magen, det er den som er værst. Jeg er forholdsvis normal, normalt tynne ben og armer. Fettet sitter for det meste på magen og på siden av magen. Magen står ofte ut så det ser ut som jeg er gravid i femte måned. Lite kult når du ellers er slank. Spiser som sagt glutenfritt og det er ingen tegn på at jeg reagerer på noe annen mat. Jeg er klar over at magen forsvinner sist, men hva kan jeg gjøre for å forbrenne bedre? Jeg har ikke økt så mye på vektene siden jeg begynte, men litt. Trener det meste, knebøy, markløft, utfall, situps på ball, ulike øvelser for bryst og skuldre osv.

Noen som har noen formening om hva jeg muligens gjør feil, og hvordan man best mulig kan gå ned i fettprosent? Strammer jeg magen, så både merker jeg og ser jeg at det er noe muskler under der. Trenger bare å få vekk fettet som ligger over...

Hva med å prøve Mark Rippetoes starting strength?

evt. leangains, ss er et veldig enkelt program å sette seg inn i, og hvem som helst kan følge det, mens med leangains må du legge i litt mer innsats, men det er like oppnåelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det litt halvveis med bildene, men her ser dere magen ihvertfall. Huff. Den er til tider litt oppblåst, så det kan jo kanskje være at det er noen matvarer jeg er litt mere var på? For det meste er magen dvask og det er for mye fett som dere ser når jeg drar i den. Meieriprodukter har jeg kutta ned på, blir for det meste 1 produkt i løpet av dagen, som kesam eller skyr til frokost, mellommåltid eller kvelds. Epler har jeg begynt å spise mere av i det siste, har gått mest i bær.

Har ikke forsøkt de programmene du nevner her, hva vil du anbefale mest? Dere som har holdt på en stund, hva slags kosthold har dere og hva trener dere? :-) Jeg blir så glad for alle tips og råd, for nå føler jeg at jeg bare stamper uten å komme noen vei. Å trene er godt for kropp og sjel uansett og jeg elsker følelsen man får både under og etter, men det føles også litt meningsløst når man ikke ser noen forbedringer og resultater. Som sagt, den magen er verst. Den ødelegger mye for meg i hverdagen.

post-32524-14440968921278_thumb.jpg

post-32524-14440968929325_thumb.jpg

post-32524-14440968937632_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe loggføring på mengden av maten du spiser til hvert måltid ? Selv blir jeg veldig oppblåst av epler , kokt egg og vis mengden av kesam er for stor . Når jeg startet å trene for 2 år siden så startet jeg med helkropps program 3 dager i uken med bare baseøvelser som knebøy, markløft ( deadlift), benkpress , arnoldpress ++ . ( kondisjon 2 dager i uken ) for min kropp fungerte det veldig godt på fremgangsmåten å starte slik men dette varierer jo fra person til person :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye frukt spiser du? :) Er mulig du har et tilfelle av fruktosemalabsorpsjon; altså at tynntarmen din har redusert evne til å ta opp fruktose gjennom tarmveggen - noe som kan føre til oppblåsthet og irritabel tarm.

Står magen "ut" hele tiden, eller kun etter du har spist? Jeg blir også "gravid" med food-babies etter å ha spist store måltider eller mye karbohydrater - men dette går jo over etter en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ca. 2 frukt om dagen, noen ganger 1 frukt + bær i skyr eller kesam. Loggfører ikke maten. Har spist en del kokt egg, men 1 uke siden nå og magen er slik forde. Kesam spiser jeg en passe stor bolle av og varierer med hva jeg har oppi.

Fikk du raskt resultater når du fulgte det programmet? :-) Og hvordan trente du kondisjon? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har vært sånn i flere år, men jeg har ikke vært flink til å spise frukt og grønt før nå de siste månedene :)

Vanskelig å finne ut av synes jeg, men er jo en del fett her også.

Hmm.. Om du vil ned i fettprosent ville jeg kalorimessig lagt meg på vedlikehold og fokusert på baseøvelser, og kanskje kardio i form av intervalltrening - dersom du liker det. Starting Strength er et bra program som Infa sier. Jeg fikk i hvertfall veldig godt utbytte av det da jeg trente det! Har fått mye bedre resultater på mage gjennom markløft og knebøy, enn jeg noen gang gjorde da jeg lå på matta og tok 70 situps :) Du har veldig fin vekt, så ikke tenk på vektnedgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt om Starting Strength nå. Når det står f.eks. 3x5 så menes det da 3 sett med 5 repetisjoner på hver, ikke sant? Bare syntes det virker så lite med bare tre forskjellige øvelser på en økt :) Hvor lenge vil du si at en kondisjonsøkt bør vare? Nå har jeg stort sett tatt 20 min med gå raskt 30 sek, løpe fort 30 sek osv.

Mat tips? :) Syntes dette nesten er det vanskeligste...

Skal jeg kutte ut alt av frukt, eller er juice ok? Kjøpt meg juicemaskin skjønner du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du trives med intervalltrening er det bare å fortsette med det! Cluet er å gjøre noe du liker,om det så er løping, sykling, svømming, roing etc. Finnes ingen fasitsvar på hva som er det beste, men i følge diverse artikler her på Fitnessbloggen skal intervalltrening være en av de mest effektive formene dersom målet er fettforbrenning :) Som sagt er ikke kardio nødvendig for å gå ned i fettprosent, men hvis du liker det så kan det bidra til raskere resultater, i tillegg til styrketreningen såklart. Kostholdet er det aller viktigste, men jeg synes matvarene du spiser ser veldig bra ut! Da gjelder det kun å regulere mengdene, som sagt ville jeg lagt meg på vedlikehold fremfor underskudd - du har en sunn vekt og trener mye - så energi må du ha :)

Hvis du mistenker at det er frukten som gir deg plagene kan du jo prøve å kutte det ut en liten periode. Synes det høres litt usannsynlig ut at 2 frukt pr dag skal gjøre at du konstant er oppblåst da! Men du kan jo teste og se om det blir bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar, tips og råd :) Jeg skal helt klart begynne med Starting Strength til uka og fortsette med intervallene. Lasta ned Lifesum kalkulator, har du prøvd noe sånt? :) Om jeg bør legge meg på vedlikehold, er det ok å bruke en slik kalkulator og få en fast menge kcal per dag å forholde seg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at du veier 65 kg og trener 5 ganger i uken ligger vedlikeholdsnivået ditt på 2126 kcal til dagen, ifølge kalkulatoren på www.iifym.com :) Det er i hvertfall en grei pekepinn for hvor mye du omtrent bør ligge på. Den fysiske aktiviteten vil gjøre at du kommer i underskudd. Pass på at du ikke blir for opphengt i nøyaktig telling - sjekk at du ligger på rundt 2000 daglig og fokuser på å gi alt på trening, så skal du nok se at resultatene kommer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ca. 2 frukt om dagen, noen ganger 1 frukt + bær i skyr eller kesam. Loggfører ikke maten. Har spist en del kokt egg, men 1 uke siden nå og magen er slik forde. Kesam spiser jeg en passe stor bolle av og varierer med hva jeg har oppi.

Fikk du raskt resultater når du fulgte det programmet? :-) Og hvordan trente du kondisjon? :)

Jeg fikk rask fremgang med helkropps program der jeg kjørte 3-4x12 rep på alle øvelser , økte fort i fremgangen på styrke .

Kondisjon tok jeg på mølla 4 min hurtig gange (6.2fart) 5 min løp ( 10 i fart) 2 min hurtig gange (6.4) og fart på 12, 2 → 1 min på og 15 sek av i 10 min og avsluttet men fart 6 i oppover bakke :) sikkert ikke slik mange vil gjøre det men dette ga meg resultater ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt om Starting Strength nå. Når det står f.eks. 3x5 så menes det da 3 sett med 5 repetisjoner på hver, ikke sant? Bare syntes det virker så lite med bare tre forskjellige øvelser på en økt :) Hvor lenge vil du si at en kondisjonsøkt bør vare? Nå har jeg stort sett tatt 20 min med gå raskt 30 sek, løpe fort 30 sek osv.

Mat tips? :) Syntes dette nesten er det vanskeligste...

Skal jeg kutte ut alt av frukt, eller er juice ok? Kjøpt meg juicemaskin skjønner du ;)

Ja, det er få øvelser, men så skal du og øke belastningen hver gang du trener. Da blir det tungt nok såpass fort at du kommer til å bli overlykkelig over at du bare har tre øvelser per økt.

det er 3 arbeidssett, oppvarmingssett er ikke tatt med, så det kan fort bli litt mer totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det programmet noe alla Strating Strength? :)

Jeg liker å variere i kondisjonstrening, ellers blir det fort kjedelig! Fikk litt hjelp i starten av en jeg kjenner som sa jeg burde jogge 20 min i strekk. Er det bedre enn intervaller eller er det ganske likt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...