Gå til innhold

Blir "feit" av styrketrening.


Sjøstjerne

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

Jeg har jo begynt på Starting Strength, i den forbindelse har jeg endret kosthold fra lavkarbo til "fitnesskosthold" (havregrøt, spelt lomper og kylling..osv) med vekt på mye proteiner fra kjøtt, meieri produkter (drikker mye melk) og proteinpulver. Har dermed gått opp i vekt, men istedenfor å bli den fitness gudinnen Internett lovet meg jeg skulle bli (litt sarkasme), så har jeg blitt litt smålubben med en magerull.. Jeg har tidligere vært ganske lubben, noe som har plaget meg hele livet. Skoletiden var ikke særlig grei, for å si det sånn.

Jeg er dermed ganske lei meg fordi jeg begynner å bli "feit" igjen.

Har tidligere gått på lavkarbo, da gikk jeg ned 17kg og hadde det ganske fint. Da jeg begynte å trene styrke leste jeg at det var anbefalt å spise moderat karbo og mye proteiner, så jeg begynte med det, samtidig som jeg telte kalorier.

Kaloritelling ble en avhengighet. Jeg kunne sitte timer på myfitnesspal eller andre kalkulatorer bare for å finne det "perfekte" måltid. Mat ble ikke lenger mat, men en samling av makro næringstoffer. Jeg sluttet å telle kalorier fordi jeg var redd for at det skulle bli en spiseforstyrrelse. Trur egentlig jeg var på grensen til en spiseforstyrrelse, hadde flere perioder med "om å gjøre å spise minst mulig".

Nå vil jeg prøve å bli slankere igjen, men jeg har ikke lyst til å telle kalorier da dette har en usunn effekt på meg. Jeg vil unngå å logge maten annet en å skrive det ned i mat og treningsloggen min, kan også sier at jeg ikke er så fantasifull i matveien, pleier å ta et stykke kjøtt, en del grønt og så call it a day, men til gjengjeld er jeg typen som kan leve på "samme type mat" i flere uker. Bortsett fra egg, er veldig lei egg.

Jeg lurer på om det er greit, selv om jeg følger SS oppsettet, å legge inn en cardio økt på dagene jeg ikke trener styrke? Jeg kan ikke jogge pga beinhinnebetennelse som kommer og går, men jeg har en del "hopp og sprett" videoer jeg har fulgt før som har vist gode resultater mtp å fjerne litt fett. (En favoritt er Jillian Michaels sin Banish fat, boost metabolism).

Dette kommer sikkert til å ha innvirkning på gainsa med tanke på styrketrening, men jeg er villig til å "bremse litt" på styrkegains, for å bare beholde muskler og gå ned i fettprosent, som sagt så går det veldig hardt inn på meg at jeg har fått en del flabb på magen :( .

Det er vel kanskje slik at jeg burde forandre mitt eget mentale bilde og heller omfavne magerullen min, men det går ikke. Fedme har tidligere bidratt til mye vonde i min oppvekst, så jeg vil gjerne vekk fra det. Istedenfor å desperat kaste vekk all form for styrketrening til fordel for til sulting og knall hard cardio, så spørr jeg heller her om noen har et alternativ. Om jeg kan beholde musklene mine med Starting Strength, samtidig som jeg dropper speltlomper, havregryn og melk (*sniff*), og tar en aerobic økt i stua på dager jeg ikke trener styrke. Eller lever jeg i drømme land? Har blitt veldig glad i styrketrening og baseøvelser, så håper jeg kan fortsette med dette.

På forhånd, takk!

(Inb4 YNDTP, jeg vet, det går bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke skjønne at du synes du er i ferdi med å bli feit? Utfra bøyvideoen du la ut igår, så synes jeg du ser ganske slank ut.

Hvis du drømmer om å få en kropp som en "fitness gudinne", så er ikke det noen du kan oppnå på kort tid og uten å ligge i overskudd. Først må du bli sterk og bygge muskler, så kan du begynne å tenke på om du har noe fett du vil ta vekk.

En kan selvfølgelig trene på underskudd, men en bygger ikke muskler av det eller blir sterkere. Så hvis du bare vil bli tynn, så er det veien å gå. Alternativt spiser du i overskudd og blir sterkere/ får mer muskelmase. Hvor mye fett du legger på deg, avhenger av hvor mye du spiser i overskudd. Går du opp 0,25-0,5 kg i måneden, så er nok ikke så mye av det fett. Redusering av fett kan du fokusere på når du har blitt sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dessverre sett for mye på fitnessjenter på efedrin. For å bygge muskler må du ligge i overskudd. For å gå ned må du ligge i underskudd. Å bygge muskler OG slanke seg er fryktelig vanskelig med liten progresjon.

1) Bygg nå,

2) gå ned litt igjen i etterkant med forbrenningen fra økt muskelmasse og styrket kontroll over matinntak og kosthold

3) kos deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingen ekstra cardio heller? Har gått opp kanskje to-tre kg på under en mnd :/ meste av det har som sagt lagt seg på magen. Kan det kanskje hjelpe å kutte ut lompene og havregrøten?

Cardio kan ødelegge for restitusjonen som du er avhengig av når du trener et så krevende program som starting strength.

Dersom du legger på deg 2-3 kg hver måned (24-36 kg/år), så vil du selvfølgelig legge på deg mye fett. Så ja du bør kutte ned på matinnataket (samme om det er lomper eller havregrøt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nok med at alle kvinnelige fitness modeller er photoshoppet herfra til helvete, nå er de dopa å? Herregud, dop er jo litt drastisk da.

Jeg får heller prøve å spise litt mer grønt og se om jeg kanskje går litt ned i fettprosent fordi musklene tar seg av resten. MÅ jeg ha i meg karbohydrater fra andre kilder en grønnsaker? Og melk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Fra lavkarbo til mer karbo medfører en naturlig vektoppgang på ca 1-2 kg.

2. Ingen legger på seg så mye på en måned at man er blitt "feit". Innenfor det som er naturlig (om man vil får man selvsagt til..)

3. Optimal hypertrofi krever noe mer karbohydrat enn styrke gitt naturen til arbeidet man utfører. Bedriver du doble og triple kontra 10ere per sett vil du ha annet næringskrav. Lav-karbo er fysiologisk sett ikke optimal voksemat. Overdreven karbohydrat har heller ingen hensikt. Første steg er å objektivt evaluere kaloriinntak nå kontra før og se dette over en periode kontra 4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! Jeg er dødsfersk, så det er så vidt jeg våger meg utpå med en kommentar - but still:

Jeg har trent tung styrketrening (baseøvelser) siden nyttår, og spist lavkarbo like lenge. Innleder og avslutter hver økt med 10-15 min kardio (mølle/sykkel/roing). Har hatt stor fremgang i alle øvelser, og har ikke opplevd kostholdet som begrensende. Vekten har bare gått marginalt ned (1-2 kg), men jeg merker likevel at fasongen endrer seg til det bedre.

Jeg ville kuttet lompene og havregrøten ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...