Gå til innhold

.


Prinsesse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

0ki, når du leser her på fitnessbloggens forside, bla til side 2 der har Veronica Dalheim ett fint oppsett som fint kan kjøres hjemme. Bruk også søkefeltet her på bloggen og søk på hjemmetrening for eksempel. Sjekk ut fanen for øvelser også. ( fikk ikke kopier url til deg )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du yoga? Etter min mening det beste når det kommer til rolig trening. Det finnes en del bra apper til smartphone/iPad etc. og da trenger du kun matta di :)

Har tenkt endel på det ja! Yoga virker i grunn ganske perfekt, og jeg har googlet noen øvelser før :) Burde kanskje gå på noen yogatimer på treningsstudioet jeg bor rett atmed for å lære det litt bedre enn jeg klarer alene i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt endel på det ja! Yoga virker i grunn ganske perfekt, og jeg har googlet noen øvelser før :) Burde kanskje gå på noen yogatimer på treningsstudioet jeg bor rett atmed for å lære det litt bedre enn jeg klarer alene i stua.

Du kommer lettere i gang om du går på noen timer i begynnelsen ja. En dyktig instruktør vil vise øvelsene tilpasset ulike nivåer slik at både trente og utrente kan henge med i timen. Jeg er revmatiker, og benytter meg av yoga når jeg er for "dårlig" til å trene tungt, og ellers en gang og to i uka. Føler likevel at jeg får utbytte av treningen. Bra for bevegelighet, styrke, balanse og kroppsbeherskelse. I tillegg er yoga mental "trening", og jeg føler meg alltid avslappet etter yoga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor godt kjenner du deg selv og kroppen din? Går du til behandling? Finner du en god behandler (psykolog, lege eller liknende) bør vedkommende kunne hjelpe deg med å sette opp et treningsopplegg. Ift ME/CFS så varierer det veldig fra person til person hvor mye de klarer å gjøre. Du bør i aller høyeste grad unngå å trene så mye at du opplever et "crash" i ettertid. Men samtidig er trening veldig positivt ved ME/CFS, og finner du den rette balansen vil du etter hvert kunne trappe opp aktivitetsnivået og kanskje til og med se bedring i symptomene :)

Idéelt sett vil en behandler bruke hele to uker med daglig oppfølgning på å finne ut hvilket aktivitetsnivå hver enkelt kan legge seg på. Dette varierer stort innad hos dem med ME/CFS. Noen vil begynne med kun å tenke på trening, eller evnt løfte armer/fingre mens de ligger i sengen. Andre vil kunne gå turer i varierende hastighet og varighet. Andre igjen kan gjøre diverse treningsformer forutsatt at de har lyst til dette. Det anbefales å begynne med å finne ut hva man klarer, også halvere dette og sette startpunktet her.

Veldig fint at du vil komme deg ut i aktivitet, men jeg ville hovedsaklig fokusert mer på å gjøre noe du mestrer og som du synes er gøy. Alle de tipsene som har kommet over her er fine, men det viktigste er at du selv finner ut hvilket nivå du kan legge deg på, og overhodet ikke presser deg for langt. Som sagt: Bruk tid på å finne ut hva du kan gjøre uten å "crashe", også halver. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...