Gå til innhold

Ekstremt vonde føtter


InaL

Anbefalte innlegg

Kinesiotape har hjulpet samboeren min masse; kombinert med massasjeball (tennisball, golfball, etter skikkelige saker som Beastie). Hun klarte knapt å gå en periode.

Kinesiotape? (Fant side på nettet... but its only tape?)

Beastie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kinesiotape? (Fant side på nettet... but its only tape?)

Beastie?

Jeg selger Rocktape; og Rumbleroller Beastie, så har vel ikke lov å linke til butikken. Forumregler åsånn :) Men tape finnes det mange varianter av; ikke alle like gode IMO. Beastie er som Rumbleroller, bare i ballform. Finnes varianter der også; generelt er mine erfaringer at baller med spikes fungerer bedre enn glatte, men begge kan hjelpe på PF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tro og tro fru blom; jeg vet den gjør. Alle er så klart forskjellige, men at en SOKK skal hjelpe mer permanent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å være negativ ... men om noe kan hjelpe så holder jeg en knapp på rulla kontra sokken. Sokken er veldig dyr, og fremstår som noe hokkus pokkus greier. ser at den får blandete anmeldelser på amazon også.

Rulla blir en form for egen masasje.

... og som alltid, det er enklere å kjøpe noe som skal fikse tingene for deg kontra å gjøre en innsats for å ordne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være negativ ... men om noe kan hjelpe så holder jeg en knapp på rulla kontra sokken. Sokken er veldig dyr, og fremstår som noe hokkus pokkus greier. ser at den får blandete anmeldelser på amazon også.

Rulla blir en form for egen masasje.

... og som alltid, det er enklere å kjøpe noe som skal fikse tingene for deg kontra å gjøre en innsats for å ordne selv.

Okei, jeg har hatt plantar fascitt i snart 2 år, hatt massasjerulle i 1 år og det ble knapt midlertidig bedre med massasje. Har brukt sokken i 5-6 timer til sammen nå og merker allerede mindre smerter. :) Det er vel ingen annen behandling som har så mye positive kommentarer som den sokken der, og hvor på amazon leser du? Ser bare side på side med folk som har fått bedre føtter, samt noen som få som ikke klarer å bruke den riktig.

Verken steroideinjeksjoner, kortison, massasje eller den plaststøtten har særlige gode tilbakemeldinger..

For all del, man kan jo strekke vevet under foten selv, men dette er tungvint og lite gjennomførbart i og med at det må strekkes i flere timer om dagen over lenger tid for å ha full effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg har hatt plantar fascitt i snart 2 år, hatt massasjerulle i 1 år og det ble knapt midlertidig bedre med massasje. Har brukt sokken i 5-6 timer til sammen nå og merker allerede mindre smerter. :) Det er vel ingen annen behandling som har så mye positive kommentarer som den sokken der, og hvor på amazon leser du? Ser bare side på side med folk som har fått bedre føtter, samt noen som få som ikke klarer å bruke den riktig.

Verken steroideinjeksjoner, kortison, massasje eller den plaststøtten har særlige gode tilbakemeldinger..

For all del, man kan jo strekke vevet under foten selv, men dette er tungvint og lite gjennomførbart i og med at det må strekkes i flere timer om dagen over lenger tid for å ha full effekt.

Det er ikke en massasjerulle, det er en triggerpoint-massasjeball. Jeg foreslo det i kombinasjon med kinesiotape for å stabilisere og øke sirkulasjonen. PF er ofte et symptom på problemer med leggmuskulatur, og DER kan det være nyttig å rulle. Tror ikke du vil ha nevneverdig effekt av plain rulling under foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en massasjerulle, det er en triggerpoint-massasjeball. Jeg foreslo det i kombinasjon med kinesiotape for å stabilisere og øke sirkulasjonen. PF er ofte et symptom på problemer med leggmuskulatur, og DER kan det være nyttig å rulle. Tror ikke du vil ha nevneverdig effekt av plain rulling under foten.

Da er jeg med :D

Som nevnt over i tråden ville jeg gått til løpelabben og få skikkelige sko for de som sliter med PF hvertfall, ikke G-sport eller lignende, de veit nada og selger deg nike free run uten støtte og demping.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg med :D

Som nevnt over i tråden ville jeg gått til løpelabben og få skikkelige sko for de som sliter med PF hvertfall, ikke G-sport eller lignende, de veit nada og selger deg nike free run uten støtte og demping.. :p

Leste forøvrig om en kar som sverget til å bruke noen minutter på å gå på grus med en gang han kjente antydning til PF. Ikke ulikt ballen det altså, men det er noe man må ta på alvor, for det kommer fort tilbake hvis man ikke er forsiktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, man kan jo strekke vevet under foten selv, men dette er tungvint og lite gjennomførbart i og med at det må strekkes i flere timer om dagen over lenger tid for å ha full effekt.

Strakk legg muskelen i høyrefot i noe sånt som 30 sekund og kjente formelig hvordan smertene slapp taket og bare forsvant, og har vært smertefri siden. Natur metoden i praksis.

Betennelsen i venstre foten var litt mer tricky fordi den satt i sena som går fra hælen og opp i fotbuen ... Men etter litt romstering prøving og feiling så fikk jeg til det og.

Som St. kristobal skriver så sitter ofte årsaken til PF i legg muskelen, du vil altså ha smertene en helt annen plass en der årsaken egentlig ligger.

Angående tøying og strekking... dette er to forskjellig ting. Du kan tøye og fortsatt være like stiv. Strekking bør gjøres over perioder på minimum 30 sekund for å oppnå effekt. I tillegg så skal du når du kjenner at musklene "slipper" påføre mer strekk... dog innenfor rimelighetens grenser. Repeter 3 runder med 3-40 sekunder.

Forøvrig så er tøying gratis, bra for kroppen uansett tilstand og lett gjennomførbart omtrent overalt, på kontoret eller hjemme i sofaen... par minutter med tøy og bøy er doable! :-)

Anbefaler å se videoene som det er linket til over ... de viser endel øvelser som strekker legg muskelen for å behandle PF. Kan ikke garantere men jeg vil ikke bli veldig overrasket om du greier å behandle deg selv frisk med assistanse fra videoene.

Og tilslutt .. er skeptisk til sokken fordi den er dyr ... dyre ting som fremstilles som vidundermiddel er ofte det stikk motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste forøvrig om en kar som sverget til å bruke noen minutter på å gå på grus med en gang han kjente antydning til PF. Ikke ulikt ballen det altså, men det er noe man må ta på alvor, for det kommer fort tilbake hvis man ikke er forsiktig...

En metode for å "reparere" pf er vistnokk en slags stimuli med noe redskap (Elektro mekanisk vibrasjon ting...) som lager små brister i vevet for å øke blodsirkulasjonen i det betente området. Kan tenkes at det å gå på grus har samme effekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En metode for å "reparere" pf er vistnokk en slags stimuli med noe redskap (Elektro mekanisk vibrasjon ting...) som lager små brister i vevet for å øke blodsirkulasjonen i det betente området. Kan tenkes at det å gå på grus har samme effekten?

Det er mulig det; samboeren ble først sendt på trykkbølgebehandling, men det hjalp ikke stort utover at det var innmari vondt og dyrt.

PF er vel gjerne ikke EN ting, det er mange som har hjelp av mye forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått, kommer dette av kroniske stramheter i leggmuskulaturen. Let etter triggerpoints i tibialis anterior og posterior, peroneus longus og brevis,. Sjekk soleus, gastroc og de andre også.

Tryggbølgebehandling er bare symptombehandling, det samme vil en varm sokk i så fall være. Ofte vil betennelsen kommer i det svakeste leddet. Så om betennelsen er i achilles, kan årsaken være ett eller annet sted i alt som er samkoblet med achilles.

Kan sammenligne med tennis albue, der smerten ofte kommer midt i albueknekken, men triggerpoints som lindrer smerten finner du andre steder, som f.eks extensorer, brachialis o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått, kommer dette av kroniske stramheter i leggmuskulaturen. Let etter triggerpoints i tibialis anterior og posterior, peroneus longus og brevis,. Sjekk soleus, gastroc og de andre også.

Tryggbølgebehandling er bare symptombehandling, det samme vil en varm sokk i så fall være. Ofte vil betennelsen kommer i det svakeste leddet. Så om betennelsen er i achilles, kan årsaken være ett eller annet sted i alt som er samkoblet med achilles.

Kan sammenligne med tennis albue, der smerten ofte kommer midt i albueknekken, men triggerpoints som lindrer smerten finner du andre steder, som f.eks extensorer, brachialis o.l.

Det er utrolig fasinerende og jeg hadde omtrent en halleluja opplevelse når jeg tøyde legg muskelen og kjente smertene slapp i hælen der og da. Tanken på at legg muskelen skulle forårsake smerter under foten kunne ikke falt meg inn før jeg så videoene. Når en da funderer litt på det så blir hele greia veldig selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Og tilslutt .. er skeptisk til sokken fordi den er dyr ... dyre ting som fremstilles som vidundermiddel er ofte det stikk motsatte.

Det forstår jeg, var skeptisk selv men dama hos Løpelabben virket veldig profesjonell og satt med mye kunnskap, og har nå testet denne i 2 uker. Smertene er nesten helt borte, de føles ikke hovne og betente på samme måte som før men kan gi små stikk av og til, det må nok litt lenger behandlingstid til. Uansett er forbedringen helt syk og jeg vil anbefale å teste det ut, fås kjøpt på ebay fra 150-350 kr.

Løpelabbdama mente i motsetning til dere at problemet ofte ligger i at vevet som er betent under foten er for stram og må strekkes og heles over tid. Godt mulig det henger sammen med leggen, jeg er ikke så rå på anatomi. I mitt tilfelle viser det seg å være riktig. Tøying ville aldri kunne gjort det samme, det er rent praktisk ikke mulig å strekke vevet lenge nok til å forbedre symptomene, jeg har brukt sokken i gjennomsnitt 2 timer hver dag per fot.

Oppfordrer andre med PF å teste ut ulike fremgangsmåter selv, virker å være forskjellig hva som løser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg, var skeptisk selv men dama hos Løpelabben virket veldig profesjonell og satt med mye kunnskap, og har nå testet denne i 2 uker. Smertene er nesten helt borte, de føles ikke hovne og betente på samme måte som før men kan gi små stikk av og til, det må nok litt lenger behandlingstid til. Uansett er forbedringen helt syk og jeg vil anbefale å teste det ut, fås kjøpt på ebay fra 150-350 kr.

Løpelabbdama mente i motsetning til dere at problemet ofte ligger i at vevet som er betent under foten er for stram og må strekkes og heles over tid. Godt mulig det henger sammen med leggen, jeg er ikke så rå på anatomi. I mitt tilfelle viser det seg å være riktig. Tøying ville aldri kunne gjort det samme, det er rent praktisk ikke mulig å strekke vevet lenge nok til å forbedre symptomene, jeg har brukt sokken i gjennomsnitt 2 timer hver dag per fot.

Oppfordrer andre med PF å teste ut ulike fremgangsmåter selv, virker å være forskjellig hva som løser problemet.

Det er ikke noe motsetning der. Man kan behandle symptomet, eller man kan behandle årsaken. Hvis du snubler og vrikker ankelen, så må du behandle den, men du bør også knytte skolissene, så det ikke skjer igjen ;)

Stop chasing pain!

Men ja, det er nok et mangehodet dyr, man må finne det som fungerer. Det er uansett det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpelabbdama mente i motsetning til dere at problemet ofte ligger i at vevet som er betent under foten er for stram og må strekkes og heles over tid. Godt mulig det henger sammen med leggen, jeg er ikke så rå på anatomi. I mitt tilfelle viser det seg å være riktig. Tøying ville aldri kunne gjort det samme, det er rent praktisk ikke mulig å strekke vevet lenge nok til å forbedre symptomene, jeg har brukt sokken i gjennomsnitt 2 timer hver dag per fot.

Vi snakker egentlig om samme greie. smerten er i vevet under foten, men årsaken til at vevet under foten er betent kan ligge i feks leggen. En stram legg muskel drar på akilles som igjen drar på sener og muskler under foten... har en link til et bilde her:

http://blog.runningwarehouse.com/wp-content/uploads/2012/09/plantar-fasciitis-blog-pic.jpg

Angående sokken, hvis du har fått råd om å kjøpe sokken fra loppalabbet så er det mulig at endel har hatt positive erfaringer med den. Folka på lopalabbet har generelt peiling på det de driver med (Mitt inntrykk.) Men som det skrives over så er det stor forskjell på å behandle virkning kontra årsak.

Tøyinga gir jeg meg ikke på ... praktisk mulig og er natur metoden. :) Av ren nysgjerrighet, hva slags råd har du egentlig fått angående tøying og strekking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...