Gå til innhold

Kombinasjon av styrke og cardio... eller?


Olden

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 163 cm og 67 kg, jeg er altså litt overvektig. Har tidligere veid 83 kg, gikk ned til 66 kg for noen år siden. Jeg har en del fett på magen, og skulle gjerne hatt litt slankere lår og armer.

Ønsker egentlig generelt en sterkere og finere kropp. Er ikke så viktig hva vekta sier. Går det an å gå gå ned i fettprosent samtidig som man blir sterkere og bygger muskler? Eller er det litt enten eller?

Jeg er litt grønn på hva som er best å gjøre! Jeg gikk ned ved hjelp av lavkalori, men jeg tenkte nok ikke så veldig mye over hva jeg putta i meg, så lenge jeg ikke gikk over kalorigrensa. Mista nok dermed en del muskelmasse, ikke trente jeg noe særlig med styrke heller.

Så, hva bør jeg gjøre? Bør jeg trene mest kondisjon for å forbrenne fett, som f.eks. intervalltrening? Hvor mye styrke bør jeg trene? Hva med mat? Hvor stort underskudd bør jeg ha?

Takker for alle tips og råd til denne nybegynneren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg en kvinne men kommer med mine synspunkter uansett :)

Jeg har hatt veldig god fremgang ved å ta 30 min cardio før styrkeøktene mine , 6 dager i uken .

30 min Elypsemaskin , 1,5 t styrke f.eks.

Gått ned 25 kg på 8 mnd , samt bygget en hel masse muskler :)

Ved siden av dette har jo såklart kosthold mye å si .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det samme som jeg sier til alle: Jeg har gått ned 30 kg pr. dagens vekt (70), jeg har veid 7 kg mindre enn jeg gjør nå men var dvask og likte ikke kroppen min sånn som den var da. Jeg gikk opp igjen til 75 kg, begynte med styrketrening og ser kjempestor forbedring selv om jeg veier mer enn jeg gjorde på den laveste vekten. Ergo: tren hovedsakelig styrke. Spe på med kardio hvis du føler lysten til det. Styrketreningen er det som har gitt meg tilbake trivselen i min egen kropp :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på trådstarters spørsmål;

Ja, det ER mulig å gå ned i fettmasse samtidig som man bygger muskler, men dette er som regel lettest for de som har plenty av fett å ta av fra før av,samtidig som de er svært utrente.På 67 kg på 163 cm vil dette være vanskeligere enn f.eks på 100kg på 163cm. På den andre siden; hvis du holder fettprosenten konstant, og øker muskelprosenten,så vil jo da fettprosenten reduseres totalt sett;)

En god fremgangsmåte kan f.eks være å velge seg et godt treningsprogram med fokus på baseøvelser og styrke,sammen med å se på eventuelle endringsmuligheter i det kostholdet man har. Ved å trene styrke og bygge muskelmasse,vil kroppen bli strammere og fastere i fisken,og du vil både føle deg og se bedre ut, selv uten å gjøre stort med fettprosenten.

Hvis jeg var deg ville jeg ikke lagt meg i kaloriunderskudd. Jeg ville prøvd å finne meg et godt styrketreningsprogram, og trent dette tre ganger i uken, og hvis du hadde lyst, kanskje tatt meg en løpetur eller noe i den duren for kondisjonen sin del.

Vekt/kroppssammensetning er et resultat av hvor mye du spiser i forhold til hvor mye du bruker. For min del er det mye lettere å la være å spise den 200gramsplata fra Freia,enn å måtte løpe i to timer etterpå:)

Til sist; det er ikke nødvendigvis slik at et underskudd på 1000kcal gir dobbelt så mye effekt som et underskudd på 500kcal, om man ikke sjekker hva kroppen gidder å være med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...