Gå til innhold

Kosttilskudd tillatt innenfor anti-doping


TinaFighter

Anbefalte innlegg

Hei!

Er toppidrettsutøver og har et ønske om å gå opp i vekt og bygge muskler for å oppnå en viss vektklasse. Bruker proteinpulver når det er nødvendig, men lever på en proteinbasert kost med 2,5 g/kg kroppsvekt. Ønsker derimot å prøve b.la. kreatin og slike prestasjonsfremmende 'lovlige' midler som kan bidra. Vært inne på WADA sine sider, men ikke funnet kosttilskudd som creatine-monohydrate, aminosyrer som L-glutamine, BCAA(L- leucine, L- valin, L- isoleucine). osv. til å være listet som "prohibited", altså ulovlig. Alikevel ønsker jeg ikke å ta noen sjanser da jeg kan og vil bli dopingtestet, og ja - én glipp så skyter karrieren rett vest.

Lurer derfor på om det er noen som har erfaring med "trygge" tilskudd som kan brukes av toppidrettsutøvere, i så fall hvilke leverandør og merker jeg bør se etter.

På forhånd takk,

Fighter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Fra antidoping norge, denne lista sier ikke noe om hvorvidt det er forbud, men var en risikovurdering de hadde tatt av tilskudd. Altså hvor stor risiko er det for at de var "forurenset" og kunne gi utslag på dopingtest. Uten at jeg anbefaler det ene eller det andre så tror jeg ikke det er noen risk å ta kreatin og bcaa fra kjente store norske leverandører i allefall. Tviler på at f.eks protein fabrikken gambler med slikt når de er såpass stor i Norge på salg og sponsorsiden i ulike idretter og utøvere.

Kosttilskudd med lav risiko:

Sportsprodukter

(ex. sportsdrikke, energibar).

Energigivende pulver

(ex. protein- og ernæringspulver).

Tran.

Fettsyrepreparater (ex. omega-3).

Vitaminpreparater

(ex. vitamin B, C, D og E).

Mineralpreparater

(ex. kalsium, magnesium).

Sporstoffpreparater (ex. jern, sink).

Antioksidantpreparater

(ex. vitamin C og E, ß-karoten, selen).

Multi vitamin mineral preparater.

Råmelkstabletter (colostrum)

Kosttilskudd med ukjent risiko:

Kreatinpreparater.

Preparater med frie aminosyrer

(ex. forgrenete aminosyrer, glutamin).

Naturpreparater (ex. urteblandinger,

ginseng- og solhattpreparater).

Kosttilskudd med høy risiko:

Kosttilskudd fra produsenter som

produserer hormoner,

sentralstimulerende stoffer eller

forløpere til disse forbudte stoffene.

Kosttilskudd som tidligere er vist å

inneholde forbudte stoffer (ex. respira,

ribose- og pyruvatpreparater).

Preparater med forbudte stoffer:

Urtepreparater med efedrin

(ex. Ma huang).

Preparater med forløpere til hormoner

(ex. DHEA, androstenedione,

19-nor-androstenedione,

19-nor-androstenediol).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende Olympiatoppen har en liste over forhåndsgodkjente produkter. Du kan høre med ernæringsavdelingen der.

Ellers så er dette OTs offisielle standpunkt: http://www.olympiatoppen.no/forutovere/Antidoping/media3073.media

Hvordan du håndterer kosttilskudd: http://www.olympiatoppen.no/forutovere/Antidoping/page1868.html

Ellers kan du jo forhøre deg med en erfaren idrettslege. Han eller hun skal kunne gi deg noen fornuftige råd i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende Olympiatoppen har en liste over forhåndsgodkjente produkter. Du kan høre med ernæringsavdelingen der.

Ellers så er dette OTs offisielle standpunkt: http://www.olympiatoppen.no/forutovere/Antidoping/media3073.media

Hvordan du håndterer kosttilskudd: http://www.olympiatoppen.no/forutovere/Antidoping/page1868.html

Ellers kan du jo forhøre deg med en erfaren idrettslege. Han eller hun skal kunne gi deg noen fornuftige råd i denne sammenhengen.

Ikke funnet noen liste, og har prøvd å kontakte ernæringsfysolog tidligere. Men de virker ikke spesielt villige til å anbefale noen produkter såvidt jeg vet. Mener det alltid er en risiko, selv for proteinpulver - føler derfor om det hadde vært opp til dem, hadde toppidrettsutøverne kun hadde basert kostholdet sitt på standard norsk 'husmannskost' alene. Eneste produktet jeg har fått klarsignal om å bruke er Maxim, selv om jeg er relativt sikker på de norskproduserte produktene både fra Nordic Nutrition og Proteinfabrikken skal kunne brukes uten problemer..

Men jeg får bite tenna sammen å spørre igjen, absolutt ikke ta noen sjanser her. Spesielt ikke før en OL-kvalik - ikke verdt det :)

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du har igrunn all grunn til bekymring, da det er flere kosttilskudd som er helt lov å både selge og bruke her hjemme, som kan slå ut i en positiv dopingtest. En av de jeg kommer på først er 1.3 dimethyl-ester (med forbehold om skrivefeil), eller geranamine. Dette finner du i en del kosttilskudd som påstår at de skal virke fettforbrennende. For å være på den sikre siden ville jeg ligget langt unna alt som påstå å ha en fettforbrennende eller oppkvikkende effekt, og aldri kjøpe kosttilskudd fra utlandet (du kan risikere at ditt tilskudd som er 100% lovlig er blitt forurenset av noe annet de har produsert som er lovlig der men ulovlig her).

Svensk antidoping advarer mot en god del pre-workouttilskudd i en pressemelding her:

Tävlingsidrottare varnas för kosttillskott

2011-01-28 16:53

Det handlar om kosttillskott som säljs i Sverige. Varning för följande produkter: Crack, Jack3d, Black Burn, Hyperdrive 3.0+, Novedex XT. Ett antal idrottsutövare i olika idrotter har på senare tid lämnat positiva dopingprov som innehållit metylhexanamin, oxilofrin eller androstatriendion. RF:s Dopingkommission kan inte på något sätt kommentera pågående dopingärenden men vill särskilt varna för liknande kosttillskottprodukter. Det här är ännu ett exempel på varför RF, WADA och många andra idrottsorganisationer avråder från bruk av kosttillskott.

http://www.rf.se/Nyheter/Nyheter2011/Jan-April/RFsdopingkommissionvarnartavlingsidrottareforkosttillskott/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at OT godkjenner enkelte tilskudd som har vært testet ved et laboratorium i England. Kanskje du får listen over godkjente tilskudd om du spør? http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/kosttilskudd/media20331.media

Men uansett så er vel ikke tilgangen på kosttilskudd der hvor slaget står for din del? Med et godt planlagt kosthold og litt proteinpulver fra Maxim ved behov, så skal det gå greit å få i seg det du trenger.

Ingen vits i å ta sjanser før en OL-oppkjøring og gå rundt å være engstelig for dopingkontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg har jo blitt testet noen ganger selv etter hvert (mens jeg har spist proteinpulver (Activate Elite) og BCAA (Xpand fx) fra Norkost, og det har gått fint) og det er virkelig ikke vits å ta sjansen, spesielt med tanke på hvor marginal effekt så mange kosttilskudd faktisk gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at OT godkjenner enkelte tilskudd som har vært testet ved et laboratorium i England. Kanskje du får listen over godkjente tilskudd om du spør? http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/kosttilskudd/media20331.media

Men uansett så er vel ikke tilgangen på kosttilskudd der hvor slaget står for din del? Med et godt planlagt kosthold og litt proteinpulver fra Maxim ved behov, så skal det gå greit å få i seg det du trenger.

Ingen vits i å ta sjanser før en OL-oppkjøring og gå rundt å være engstelig for dopingkontroller.

Jepp, skal være enig - får heller undersøke rundt det på lengre sikt. For å være helt ærlig er det nok som treningsglad og dedikert at jeg er nysgjerrig på det som kan hjelpe meg, men samtidig er det ingenting som får gå foran idrettskarrieren og kan risikere den. Så får ta prioriteringene i riktig rekkefølge og heller prøve meg fram siden. Første først :) Kostholdet har jeg god styring på så.

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Da jeg antar det er flere her inne som fra tid til annen må tisse med tilsyn, samtidig som de har argumenter for å benytte seg av proteintilskudd, lurte jeg på om noen kjenner til 100% trygge produkter.

Etter å ha tatt kontakt med proteinfabrikken har de sendt meg garantisertfikat på egne produkter, og de fortalte også at deres produkter er godkjent hos Olympiatoppen. Med ukens tilbud ble det altså 9 kg whey tech...

Fra nordicnutrition fikk jeg følgende svar:

Nei vi analyserer ikke noe selv.

Koster 7000 kr per test og da måtte vi gjort det minst 10 ganger i måneden for å få med alle smaker og produkter.

Men er ingen grunn til at det skulle være noe spor av slikt i vår produkter.

Men det er også umulig og garantere for oss.Har aldri hørt om noe slikt har skjedd tidligere.

Ihvertfall ikke på melkeproteiner.

Men jeg kan prøve å sjekke opp mer om du vil med våre produsenter.

www.fitfoods.ca og www.qntsports.com

Mvh

Geir

Noen andre som vet om produkter som blir analysert i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gymgrossisten har i alle fall en liten notis om at deres produkter er dopingtestet. Eksempel fra Whey-100:

Obs. For å kunne holde den høyeste kvalitet har vi fått analysert dette produktet for sporbare dopingemner. Star Nutrition Whey-100 er dopingtestet.

Under "mer info" står det også:

To the best of our knowledge no substances on the WADA prohibited list, effective 1st January 2007 have been used in any of our processes.

"To the best of our knowledge" er vel kanskje ingen garanti, men det er i alle fall dopingtestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om ikke annet tror jeg du kan starte med å gå ut fra at det ikke er noe doping i proteinpulver. Kostmessig er doping mye dyrere enn proteiner, så det ville neppe lønne seg å tilsette noe ekstra uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke annet tror jeg du kan starte med å gå ut fra at det ikke er noe doping i proteinpulver. Kostmessig er doping mye dyrere enn proteiner, så det ville neppe lønne seg å tilsette noe ekstra uansett ;)

Om det så er en til en milliard sjanse for å få positivt utslag på grunn av grumsete produksjon, og spor etter dopingenmer, så tar jeg uansett ikke sjansen. Snakker ikke om bevisst tilsetning. Litt kjedelig å "starte med å gå ut fra noe", og ende opp med utestengelse fra idretten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal bruke slike ting og ønsker å være 100% sikker så er det jo bare å bruke varer som er produsert under skikkelige forhold. Se etter HACCP og ISO sertifiseringer som er fine ting å merke seg, gå til produsentens nettside og se etter deres side dedikert til å informere om kvalitet.

Finnes det ikke en slik side så kontakt de og spør rett ut, kan du gi en 100% garanti for at xxxxx varen er dopingfri, har du en analyse å vise ?

Om du f.eks er interessert i en vare, eksempelvis PF som var nevnt over her, da kan du gå på PF qualitysiden og se at de har HACCP innført i produksjonen. I klartekst så betyr dette at de stiller krav til de som leverer råvarer til egen produksjon, der det ikke allerede eksisterer renhetssertifikater osv så skaffes dette ellers blir disse leverandørene kastet.

For å snakke mer om PF siden de var tatt opp så har de også andre merker som kommer fra Canada,USA osv, de inngår jo ikke i egen produksjon inhouse men det skal allikevel være mulig å finne fram sertifikater osv

Dette var bare et eksempel der jeg brukte PF siden de var nevnt over her, mange andre har full kontroll så det er bare å spørre i vei der man ønsker å handle.

Bare for å ha nevnt det, det gjelder også generell kvalitet og ikke bare doping, Omega3 er et typisk produkt der man BØR sjekke kvalitet før man handler etter min mening.

Skal man kjøpe kreatin og er usikker, be om antidopinganalyse og kan ikke leverandøren vise det, kjøpe noe annet.

De seriøse dopingtester alle batcher og papirene finnes så bare spør der du kjøper, det er ingen vits å ta noen sjanser om du er usikker.

Det er altid større sjanse å få trøbbel med en prestasjonsøkende vare enn det er med et næringskonsentrat/mat (proteinpulver/gainer)

Varer produsert i Scandinavia er tryggere enn varer produsert andre steder i verden der reglene for hva som er lovlig å selge er åpnere.

Og når det gjelder bevisst forurensning av proteinpulver, det forekommer ikke det er garantert, det faller på sin egen urimelighet, om jeg skulle selge en bøtte whey til 499.- hvorfor blande inn en ingrediens som gjør bøtta til selvkost 1000.- for at kundene skal få sinnsyke resultater ?

De som selger ting gjør det for å tjene penger, ikke for å leke med kundenes helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...