Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vert på reis bergen-oslo i går natt på natt-toget, og fikk selvfølgelig ikke mye søvn av bra kvalitet akkuratt. Nå sitter jeg her i kveld og har sikkert inntatt 3000-4000 kcal og har fremdeles ett enormt søtsug! Klarte heldigvis å holde meg unna søtsaker, men har spist omtrent alt annet jeg har kommet over..

Dette har jeg også opplevd andre ganger jeg har fått alt for lite søvn.

Er dette et direkte resultat av for lite søvn, eller kan det andre årsaker? Det skal nevnes at jeg har trent mye de siste tre dagene og (viss jeg skal gjette) har jeg vert på et lite underskudd mer eller mindre + økt stressnivå av reising og nye steder(?).

Kan dere lærde her inne på fitnessbloggen fortelle meg om det er gjort noen forskning elns på dette som kan gjøre meg mer opplyst? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/27240-s%C3%B8vn-og-sultf%C3%B8lelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det faktisk motsatt - om jeg spiser for lite energimessig får jeg ikke sove/sover veeldig dårlig

Tror det også kan skje motsatt av lite søvn, altså dårlig matlyst - om man for eksempel døgner får man som regel en litt uggen følelse i kroppen, og er da gjerne litt kvalm og ekkel i formen og - så tror det har med akkurat hvor lite søvn man får (I)

Men til spørsmålet tror jeg det har litt med at kroppen bruker mer energi på å være våken enn den gjør når den hviler - og kanskje enda litt mer enn det for å holde igang maskineriet uten pauser så og så lenge? (teori, absolutt ikke noe jeg har bakrunnsstoff på)

Jeg har det faktisk motsatt - om jeg spiser for lite energimessig får jeg ikke sove/sover veeldig dårlig

Tror det også kan skje motsatt av lite søvn, altså dårlig matlyst - om man for eksempel døgner får man som regel en litt uggen følelse i kroppen, og er da gjerne litt kvalm og ekkel i formen og - så tror det har med akkurat hvor lite søvn man får (I)

Men til spørsmålet tror jeg det har litt med at kroppen bruker mer energi på å være våken enn den gjør når den hviler - og kanskje enda litt mer enn det for å holde igang maskineriet uten pauser så og så lenge? (teori, absolutt ikke noe jeg har bakrunnsstoff på)

Tror dette kommer litt an på hvordan man reagerer på stress. Noen spiser mer for å takkle stress, andre mister matlysten. Bare en observasjon.

Ja, men tenkte litt mer på hva som skjer i kroppen når man får for lite søvn mht sultfølelse/energiinntak/forbrenning osv. :)

Tror denne svarer ganskw greit på det http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_and_metabolism

Hjertesukk go ikke helt relatert men:

Jeg er avogtil misunnelig på dere som får mindre sug når ting skjer for hos meg er det slik:

Stressa: gimme carbs.

Trøtt: Søtsaka!

Lei meg: Sjokolaaaade

kjeder meg: søtsug

:whistle:

Skal være sikkelig dårlig før jeg mister matlysten :D

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...