Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Har en strekk i quads som ikke forsvinner. Har nå starta med bill star sitt recovery program. Det går utpå å starte knebøy kun med stanga 3 sett med 25 reps hver dag i 14 dager med å øke litt og litt og til slutt minske reps til 15, så 10, så 5. Starta med dette igår. Treningen gær fint og kjenner ingenting til skaden når keg bøyer, men senere på kvelden kjennes det ømt og muskelen blir veldig støl og vond å kneppe på. Hva anbefale dere meg å gjør Gunne på videre? Kjentes fint ut når jeg trente med det idag men er enda veldig støl og øm der strekken sitter. Har prøvd alt annet, som hvile og lett svømming osv men har bare blitt værre hver gang jeg har sparket i en ball igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/27191-bill-star-rehab-for-strekkskade/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hvordan det?

Hva sa han/hun? Jeg synes ikke noe om å følge program som du har funnet på nettet da individuell oppfølging og behandling gjennom fysioterapi er mye sikrere og tilrettelegger det akkurat for din situasjon. Det er rimelig risky å ta tips man får på internettet. La oss si at det faktisk ikke er en strekk i quadriceps men at du har en skade i brusken i kneet eller menisken?

Det at du får smerter utpå kvelden er jo bare et tegn fra kroppen på at noe er galt. Man skal aldri trene over smertegrensen når det kommer til strekk da det kan gjøre vondt verre.

Hvor lenge har du hatt strekken?

Hvilken aktivitet gjorde at du fikk strekk?

Fikk den først den 13 oktober under fotball. Begynte for tidlig å slo den til slutt opp igjen, så etter det har det ikke blitt helt bra igjen. Slo den vel opp igjen i midten av desember eller noe. Spilte fotball og begynte for hardt og for tidligt så lur som jeg er. Fysioen sa at muskelen ikke var revet av hvertfall, han sa ikke så mye mer. Det var en akkutt strekk, fikk faresignaler først med en form for lugging i låret, men jeg hadde aldri fått strekk før så jeg spilte videre, trodde bare det var en liten krampe eller noe. Fysioen var egentlig lite til hjelp, var der noen ganger og fikk infrarød stråling på og litt sånne ting som jeg følte ikke hjalp. Har prøvd å hvile det bra, men det har heller ikke fungert. Så tenkte å prøve denne metoden hans, men låret er jo helt ferdig på kvelden da, men er litt rart at jeg ikke kjenner noe som helst smerte når jeg strekker i det eller når jeg tar bøy.

Fikk den først den 13 oktober under fotball. Begynte for tidlig å slo den til slutt opp igjen, så etter det har det ikke blitt helt bra igjen. Slo den vel opp igjen i midten av desember eller noe. Spilte fotball og begynte for hardt og for tidligt så lur som jeg er. Fysioen sa at muskelen ikke var revet av hvertfall, han sa ikke så mye mer. Det var en akkutt strekk, fikk faresignaler først med en form for lugging i låret, men jeg hadde aldri fått strekk før så jeg spilte videre, trodde bare det var en liten krampe eller noe. Fysioen var egentlig lite til hjelp, var der noen ganger og fikk infrarød stråling på og litt sånne ting som jeg følte ikke hjalp. Har prøvd å hvile det bra, men det har heller ikke fungert. Så tenkte å prøve denne metoden hans, men låret er jo helt ferdig på kvelden da, men er litt rart at jeg ikke kjenner noe som helst smerte når jeg strekker i det eller når jeg tar bøy.

Råder deg til å få time hos en annen fysioterapeut. Virker som den du gikk til ikke tok det seriøst.

Annonse

Bør jeg slutte med denne bill star greia da? Er helt ødelagt i låret etterpå :(

Har vært deprimert så lenge nå over det her at livskvaliteten aldri har vært lavere...

Skal til legen i morgen å høre hva hun har å si om saken.

Ja, jeg synes du burde slutte med den til du har fått utredet det.

Legen din vil mest sannsynligvis henvise deg til en fysioterapeut som vil sende deg til MR for kneet eller at hun selv henviser deg.

Vet selv hvordan det er med treningsskader og det er ikke gøy. :/

Ja, jeg synes du burde slutte med den til du har fått utredet det.

Legen din vil mest sannsynligvis henvise deg til en fysioterapeut som vil sende deg til MR for kneet eller at hun selv henviser deg.

Vet selv hvordan det er med treningsskader og det er ikke gøy. :/

Skal kreve å bli sendt til MR i morgen for å finne utav dette her. Kan ikke se for meg ett liv uten å spille fotball. Har det jævlig nok bare å høre kompiser som skal på trening osv når jeg må sitte hjemme å spille fifa. Haha!

Har nå vært hos legen min, haha, vet ikke om jeg skal le eller grine....

Legen mente at jeg bare måtte fortsette å trene styrke og at det var normalt at det var vondt og ømt etterpå, altså jeg måtte bare fortsette å trene styrke selv om det ble værre etterpå. Hva tenker folk her? Skal jeg høre på legen min?

Er ett dumt spørsmål egentlig, for bør jo høre på legen sin, men er skeptisk til det der..

Har nå vært hos legen min, haha, vet ikke om jeg skal le eller grine....

Legen mente at jeg bare måtte fortsette å trene styrke og at det var normalt at det var vondt og ømt etterpå, altså jeg måtte bare fortsette å trene styrke selv om det ble værre etterpå. Hva tenker folk her? Skal jeg høre på legen min?

Er ett dumt spørsmål egentlig, for bør jo høre på legen sin, men er skeptisk til det der..

Få time hos fysioterapeut. Leger er ikke de du skal oppsøke om du har smerter i ledd/muskler.

Ikke lett når nærmeste fysio er 8 mil herfra...

Se det an en uke til så kan du gjøre små rehabøvelser, om det ikke går over så anbefaler jeg på det sterkeste at du får det sjekket.

Lette sett med legcurl, lett tøying av forside og saktebøy med kroppsvekt kan være en start. Men aldri tøy smertegrensen. Om du får veldig vondt, stopp med en gang.

Annonse

Jeg vet ikke/tror ikke at en fysioterapaut har lov til å gi en henvisning til MR.

Kiropraktor og manuellterapaut kan gi henvisning til MR, og selvsagt legen.

Slik jeg har forstått det er fysioterapaut best å brukes for rehabilitering, men da må man først finne ut hva som er skaden.

Personlig ville jeg først gått til en kiropraktor. De jeg har møtt er veldig gode på å finne ut hva som faktisk er feilen. En kiropraktor kan som sagt også henvise deg til MR dersom det er nødvendig. Videre pleier de fleste kiropraktorer å henvise videre til fysioterapauter for ytterligere rehabilitering dersom det er nødvendig.

Hva sa han/hun? Jeg synes ikke noe om å følge program som du har funnet på nettet da individuell oppfølging og behandling gjennom fysioterapi er mye sikrere og tilrettelegger det akkurat for din situasjon. Det er rimelig risky å ta tips man får på internettet.

Dette gjelder både dine og mine og andres poster her på forumet også ;) Som en generell regel så vil jeg si at det er fornuftig å se an kilden når man får råd på internett. Derfor er det alltid å foretrekke råd som er begrunnede, slik at man skjønner hvorfor og hvordan, og ikke bare gjør noe fordi noen på internett sa det uten at man egentlig skjønner hvorfor og hvordan.

Nå er ikke dette et tips fra en tilfeldig dude på internett, men en behandlingsprotokoll som er brukt med hell i tiår - Bill Starr Rehab Method. Litt av problemet her er at denne rehabprotokollen neppe vil anbefales av noen fysioterapeuter. Det er en fordel med en diagnose på skaden, her kan sikkert en fysioterapeut hjelpe. Men om den foreskrevne behandlingen er bedre enn Bill Starrs metode er en annen diskusjon. Det burde dog være mulig å kjenne forskjellen på en strekk i en lårmuskel og en skade i menisk eller andre strukturelle skader kne osv., men det er alltid greit å starte med en diagnose slik at man kan gjøre de rette tiltak.

Synes det er viktig å høre hva andre med erfaring med strekkskader har å si først og fremst. Kjenner meg mest støl som faaen i dette låret, ble skikkelig støl i høgre låre også idag, så kan bare være at stølhet siden jeg har vært i så lite aktivitet de siste månedene pga denne strekken. Får se det ann hvordan det blir fremover. For er ingen smerte der når jeg bøyer, kun støl og øm etterpå.

Update:

Vel, etter en liten selvundersøkelse så er det friske låret mitt støl og kjennes like vondt ut å ta på det som venstre, så dette problemet her kan skyldes stølhet grunnet inaktivitet og det er sikkert 3 mnd siden jeg har trent bøy. Hvis ikke vil tiden vise. Endelig begynner jeg å se lys i tunnelen igjen og merker med engang at humøret mitt er mye bedre. Om folk sliter med strekkskade kan de ta kontakt med meg, jeg har mange erfaringer som kan hjelpe andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...