Gå til innhold

Kneskade, råd fra lege?


Ådne95

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk en kneskade for 3-4 år siden, skulle se hvor mye jeg klarte i beinpress uten oppvarming :facepalm: (ung&dum, en av de første gangene jeg var på studio dette skjedde..)

Viste seg å være sprekk i brusken i kneet og at det kom til å gro litt, over lang tid, men sannsynligvis ikke helt.

Fikk beskjed om å "ikke trene bein", altså ikke i det hele tatt.. o_O

Skjønte etterhvert at det ikke stemte, så gikk te fysioterapeut etter ett halvt års tid. Begynte så smått å trene opp, hjalp mye det neste halve året. Først nå nylig (3-4 år etter) funker det sånn ca som normalt. Kan løpe uten problemer og funker til det hverdagslige og på jobb.

Har ikke trent skikkelig på ett par år, men begynte igjen nå i desember. I markløft og knebøy kjente jeg det gjorde vondt i kneet, noen ganger verker det etter trening men forsvinner over natta, eller i løpet av dagen etter.

Ble anbefalt støttebandasje til kne av en som også hadde vondt i kneet, så har prøvd det ett par ganger og er fornøyd, kan løfte mer med støtten, selv om det nå og gjør vondt etter trening :)

Husker ikke sammenhengen, men kom plutselig på at jeg har snakka med fastlegen om kneet en gang tidligere, fikk da beskjed om å ikke bruke sånn støttebandasje en trer utapå kneet, som jeg nå bruker? husker ikke begrunnelsen, men er det noe i dette? :confused:

så spørsmålet mitt er egentlig om jeg skal bruke denne kne-"strømpa", eller ikke? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dra til legen og spør på nytt:)

Hvis ikke du vil risikere knehelsen din v å stole på random forumbrukere seff:)

Burde vel det, evt en fysioterapeut kanskje? Stoler ikke på fastlegen når det gjelder sånt, sist jeg spurte om noe treningsrelatert gikk ho først inn på treningsforum.no :huh: uten å finne noe, før ho regna ut bmi-en min (som er på 27-ish trur jeg) og foreslo at jeg var bare var i dårlig fysisk form når jeg fikk mye krampe (det løste seg med magnesiumtabeletter). :)

tar selvfølgelig det som kommer fra "random forumbrukere" med en liten porsjon salt, men kan jo hende noen har vert borti det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Burde ikke være vondt å trene, men jeg "fikset" faktisk min kroniske jumpers knee ved å sakte men sikkert trene opp beina. Fikk som så mange andre beskjed om å ikke trene bein overhodet fordi betennelsen ikke skulle irriteres, men resulatet var at betennelsen ble værende mens jeg sakte men sikkert ble svakere og svakere i kneet. Løsningen var å bruke helvetes mye tid på sakte opptrening med stabilisator/kroppsvekt øvelser og så en sakte overgang til lette vekter.

Nimi på Ullevål har et par folk som er veldig veldig gode på knær og jobber mye med håndball og fotballspillere som ofte har kneproblemer. Hadde anbefalt å bruke litt tid på å finne en som kan mye om dette, knær er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hoi, glemte bort at jeg lagde tråd her..

Takker for nye svar! Har nå etter to mislykka forsøk hos ubrukelig fastlege fått ny henvisning til fysioterapeut etter jeg var hos en vikarlege :)

Noen som vet om dyktige fysioterapeuter i midt-telemark/Grenland/notodden/kongsberg eller lignende..? Hørte om en i Larvik som skulle være veldig flink. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...