Gå til innhold

Joggar treng variasjon


Hulder

Anbefalte innlegg

Har jogga 3-5 gangar i veka i to år snart (3-5 mil/veke), men har no pådratt meg noko som kan minne om betennelse (plantarfascitt) i hælen :( Ekstremt øm under hæl og fram under fotbue, tiltagande både i smerter og i varighet no siste par mnd. Har nok ein samanheng med meir asfalt enn vanlig, samt litt for slitne joggesko (dei ryke i bosset nuh). Men no trur eg at eg må varierere cardioen min for å hindre at den her betennelsen slår rot. Vil framleis opprettholde samme treningemengde, men treng tips til andre typer trening. Anyone? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Ikkje jogga på to veker no, kompensert med eindel ellipse. Smertene har roa seg veldig, heldigvis. Litt øm etter endt arbeidsdag, men ellers greit. Prøver meg på ein aaaaldri så liten joggetur idag trur eg. Trenge springinga mi...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får betennelse så er det kroppens tegn på at du skal roe ned. Legg bort løpingen.

Det er masse annen utholdenhetstrening du kan drive med. Er du heldig slipper du å ha det i over et år hvis du er flink nå i starten.

Her er et par tips:

http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/legg-ankel-fot/plantarfasciitt-2731.html?page=4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg sååå godt igjen! Elsker å løpe over alt i verden, men kneet mitt har sagt stopp den siste tiden :cry: Ellipse, crosstrainer, spinning, romaskin og svømming er alternativer jeg har benyttet meg av den siste måneden. Får ikke samme "rusen" som ved løping, men er helt ok i en periode hvor løping bare ville gjort alt vondt verre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente det eindel under min vel 7 km lange joggetur no i kveld. Merkar at eg prøver å legge vekta på utsida av foten (not good) eller på forfoten. Øm no, får sjå korleis det blir i morgon. Har ofte komt for fullt dagen etter....bah, det her suger balle! EG VIL SPRINGE. Stå og gnage på ei eller anna maskin innandørs kjeme ikkje nærheten (n) Men kva skal ein gjere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter selv med beinhinnebetennelse. Bruk alternative treningsmetoder som andre foreslår, og om du absolutt jogge, løp på gress/jord/grus, eller best av alt snø, som nå!

Det virker dessuten som du ikke er helt sikker på hva slags betennelse det er snakk om.

Invitér deg selv på en prat hos legen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joggar no berre på grus og snø. Ingen forverring etter joggeturen tirsdag, så tar ny tur idag.

Legevisitt er vudert, men kan er uansett lite ein kan gjere som ein treng lege til. Har rådført meg med ei venninne som er fysio, og fått eindel tips der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...