Gå til innhold

Forslag til måltider og trenger råd

Engla

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med å vite hva jeg skal spise gjennom en hel dag. Trener styrke ca 3 ganger i uka, noen ganger utholdenhet i dagene mellom. Jeg veier 50 kg (160 cm høy), og har skjønt at jeg bør ligge på rundt 2000 kcal om dagen.

Men hva skal jeg spise da? Hvor mye av hva? Har lest om gode kilder til proteiner, fett og karbs, men aner ikke hvordan jeg skal legge dette opp på riktig måte. Trenger også forslag til gode måltider (både frokost, lunsj, middag, kvelds). Og hva skal man spise rett før og rett etter trening? Hører så mye forskjellig, noen sier spis banan, andre sier at man ikke skal spise banan...

Jeg elsker karbohydrater (grovt brød, pasta, ris, poteter osv). Jeg misliker sterkt disse fullkornspastaene.. Kan man erstatte poteter med søtpoteter, eller er det ikke det samme?

Jeg har ikke tenkt å henge meg alt for mye opp i kosthold da jeg aldri har telt kalorier eller generelt brydd meg om hva jeg har spist, men jeg vil gjerne ha gode alternativer og gode råd, for jeg vil gjerne gjøre det riktig. Og jeg skjønner at jeg må spise riktig for å få til målene jeg har satt meg, men da trenger jeg litt hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tenker for mye. Spis mye proteiner, frukt og grønt. Begynn med det du vet om. F.eks havregrøt til frokost, salat til lunsj, laks med potet og grønnsaker til middag osv.

Kikk rundt på forumet og se hva folk spiser. Når du ser noe som frister, prøv det ut.

Det er også lettere å gi råd om å spise for målene dine viss du skriver hva målene dine er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker for mye. Spis mye proteiner, frukt og grønt. Begynn med det du vet om. F.eks havregrøt til frokost, salat til lunsj, laks med potet og grønnsaker til middag osv.

Kikk rundt på forumet og se hva folk spiser. Når du ser noe som frister, prøv det ut.

Det er også lettere å gi råd om å spise for målene dine viss du skriver hva målene dine er :)

Altså jeg er tynn, eier ingen muskler. Jeg vil bli stram og muskuløs. Flat mage, sterke armer og bein osv osv.. Sarah Allen er min inspirasjon:

528696_10150671187538717_320870023716_9430566_285210510_n.jpg

Jeg tenker kanskje for mye, men jeg vil gjerne vite en del også for å gjøre dette mest mulig riktig. Derfor spør jeg alle spørsmålene, og jeg ønsker svar på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva du drikker gjennom dagen, men om du klarer å kutte ut drikke som brus, red bull, juice +++ og heller erstatte det med vann gjennom dagen så sparer du masse kalorier bare på det. Spis rent. Selv prøver jeg å ikke tenke for mye på kostholdet, men tilpasser hvert eneste måltid med å ha en proteinkilde. Laks, kjøtt,kylling, egg,cottage cheese.. Havregryn er noe jeg digger til frokost.

Skal du bli stram å muskuløs, må du spise masse proteiner. Spis rent, kutt ut unødvendige kalorier. Om du ikke skal telle kalorier og være nazi på kostholdet, er dette og det Zmurph skriver det enkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan lønne seg å veie og måle maten man spiser over en liten periode hvis man er usikker på hva man egentlig får i seg. Ja, det er litt arbeid, men når du har gjort det noen ganger og fått oversikt over de matvarene du oftest spiser, så trenger du ikke drive å veie opp og slik i evigheten. Du vil lære deg hva de inneholder og få en cirka oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan det lønne seg å ikke bli en fanatisk matveier og heller bare ha fokus på sunne matvarer og nok måltider. Når du vet en laksefilet ligger på ca 250, en kyllingfilet på rundt 150, egg rundt 80, havregryn ca 150 pr 2 dl - osv (sjekk gjerne litt opp på akkkurat det på nett) så grovregner du det - de få ekstra grammene den kyllingfileten veier ift de 150g som som regel skal være i en av de to i 300g-pakken har ikke så mye å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...