Gå til innhold

Nybegynner program - Hjelp!


Martine88

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 20 år som nettopp skal begynne med styrketrening. Har i ca. 3 år trent cardio og pilates og mistet en del vekt, men nå har resultatene stagnert. Er 1.60 høy og veier nette 50 kg, og har en slapp kropp. Ser ut som det er styrketrening som må til for å forme kroppen min nå :-)

Har endelig tatt motet til meg og meldt meg inn på et treningssenter, men har aldri brukt apparater og store manualer før. Jeg prøver å finne et nybegynner program som har fokus på basisøvelser. Selv er jeg svært interessert i å stramme rompa og lår, men også hele kroppen så klart. Trenger dermed hjelp til å lage et godt program egnet for meg.

Jeg har prøvd å lagt opp et program inspirert av "Starting Strength"

http://fitnessbloggen.no/treningsprogram-grunnstyrke-startingstrength/

Det er da program A og B som utføres annenhver trening. 3 serier med 5-8 reps hver

Lurer på om dette er fornuftig?

Knebøy

Hip Thrust

Markløft

Benkpress

Dips

Sittende roing

Planke

Ut fra det jeg har forstått er både lår, rompe, bryst, rygg og mage inkludert her.

Hva synes dere? Som sagt vil jeg gjerne ha med øvelser som fokuserer på rompe/lår.

Takk på forhånd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Markløft, knebøy og glute bridge/hip thrust burde være MER enn nok for å fikse opp hofte,rumpe og lår, hvis du legger nok fokus på å bli sterk nok:) Jeg ville kanskje anbefalt skulderpress fremfor dips.

Du sier du vurderer et program med utgangspunkt i Starting Strength. Da bør du definitivt velge å investere i selve Starting Strength-boka, der står det alt du trenger å vite. Det er nesten så jeg vil fraråde deg å trene SS-varianter før du har lest boka(=

Du trenger ikke både sittende roing og markløft.

Ellers vil jeg anbefale deg å ikke sette opp treningsprogrammer før du har samlet opp den nødvendige erfaringen som gir deg muligheten til å sette sammen programmer på en trygg og effektig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Aurelius :-)

Bør jeg fokusere på baseøvelser i et helkroppsprogram?

Hva mangler/bør fjernes?

Kjører hvert program annenhver trening

A: knebøy, hip thrust, markløft, benkpress, ez bar curl og planke

B: knebøy, glute bridge, stående roing, skulderpress, ?, planke

Er det egentlig nødvendig med Ez bar curl som bare fokuserer på armene? Føler at stående roing tar mye på rygg og skuldre, samt skulderpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Aurelius :-)

Bør jeg fokusere på baseøvelser i et helkroppsprogram?

Hva mangler/bør fjernes?

Kjører hvert program annenhver trening

A: knebøy, hip thrust, markløft, benkpress, ez bar curl og planke

B: knebøy, glute bridge, stående roing, skulderpress, ?, planke

Er det egentlig nødvendig med Ez bar curl som bare fokuserer på armene? Føler at stående roing tar mye på rygg og skuldre, samt skulderpress.

Ja, du bør absolutt fokusere på baseøvelser. Armene(triceps) får kjørt seg bra med benk og skulderpress, så med mindre du vil gi litt ekstra oppmerksomhet til bicepsen, trenger du ikke curls, eegentlig.

I starten er det mulig å både trene markløft og knebøy hver økt, ihvertfall til du blir godt sterkere i mark enn i bøy, så hvis du har litt tæl er dette absolutt en mulighet ( men ingen nødvendighet) Markløft gjør det meste av det stående roing tar og, pluss litt til.

Ellers virker det som et helt OK program, men det krever at du lærer deg korrekt teknikk og spiser/hviler nok. Sier det igjen; kjøp boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at jeg bør bestille meg boka ja! :-)

Jeg synes det er veldig vanskelig å vite hvor jeg skal begynne. Det er jo så mange treningsprogrammer som florerer på internett, og som anbefaler forskjellige ting. Har så lyst til å gjøre det riktig :p

Kanskje jeg burde investere i en personlig trener?

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut til at jeg bør bestille meg boka ja! :-)

Jeg synes det er veldig vanskelig å vite hvor jeg skal begynne. Det er jo så mange treningsprogrammer som florerer på internett, og som anbefaler forskjellige ting. Har så lyst til å gjøre det riktig :p

Kanskje jeg burde investere i en personlig trener?

Hva tror dere?

Det er helt naturlig å være usikker i starten. Vi har vært der alle sammen.

En av grunnene til at det finnes så mange forskjellige program der ute, er at det aller meste av det der ute funker mer eller mindre OK. men alikevel er det enkelte programmer som funker bedre for enkelte grupper enn andre.

Å f.eks gi en nybegynner beskjed om å starte på et program som tar det for gitt at du har drevet med bodybuilding eller crossfit i flere år, da BER man om problemer.

SS er et program som funker usedvanlig bra for utrente individer som vil bli sterkere, gitt at man følger opplegget.

For mange kan absolutt en PT være en finfin investering, om du er så heldig å finner en som vet hva han driver med. Enkelte PT-er kan knaptnok fortelle deg hvordan knebøy utføres, men til gjengjeld er de mer enn villige til å gi deg halvsketchy programmer som utelukkende tar plass på maskiner, uten progresjon eller utvikling overhodet.

Jeg er ingen PT, og samtidig ganske så partisk ovenfor SS <3, i mine øyne vil boka lære deg.... nesten alt du trenger for å kunne drive svært mye styrketrening svært lenge.

Resten går evt på viderekommen periodisering/ hvordan spikre sammen et program som retter seg mer mot dine mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære seg god teknikk når man løfter vekter er gull verdt, så en personlig trener kan være vel verdt en investering. Prøv å finn en god en (y) Lurer du på noe så kan du alltids spørre og legge ut formsjekkvideo her på forumet så vil folk hjelpe deg.

Du kan trøste deg med at som nybegynner vil du gjøre framskritt nesten uansett hva du gjør til å begynne med ;) Et helhjertet forsøk på Starting Strength kan være en flott start på trening. Det er krevende, men samtidig morsomt og motiverende fordi du gjør jevn framgang fra trening til trening. Typisk varighet for programmet er 3-9 måneder, så det er et relativt kortvarig program. Det er nettopp fordi det legger opp til framgang hver trening. Da tar det ikke mange månedene før man har gått opp betraktelig i alle løft. Det finnes flere nybegynnerprogrammer der ute som er mindre krevende, noen andre kan kanskje tipse om de. Helkroppsprogram er å foretrekke for nybegynnere. Det viktigste er at likevel at du begynner å trene og gjør det til en god vane. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...