Gå til innhold

Fars overvekt


Chrsyre

Anbefalte innlegg

Jeg har en far som alltid har likt å gå turer, være aktiv og har spist variert, normal norsk kost. Han var normalvektig før, da jeg var yngre.

Nå nærmer han seg 50 år, og vekten har bare hoppet til himmels de siste 3 årene. Jeg ser når jeg er på besøk hos dem at kostholdet hans er utrolig dårlig. Mistenker at han sliter mye pga. røykeslutt som han har drevet med av og på i denne perioden. Han og stemoren min har regnet ut BMIen hans, som viser overvekt og tallene går stadig oppover.

Han spiser variert til både frokost, lunsj, middag og kvelds, og måltidene virker mer enn store nok til å mette ham. Likevel er problemet er at han stadig spiser chips, sjokolade, brus og andre usunne ting som mellommåltider. Måltidene hans er enorme, men han klarer likevel å hive i seg en 300 grams pose nøtter etterpå og skylle ned med cola eller juice. Har han ikke tilgang på chips og snop, overspiser han andre ting. Prøver jeg eller stemoren min å konfrontere ham med det, blir han veldig krass og strider i mot. Han nekter for at kostholdet må skjerpes, skylder på røyken og mener det går greit ettersom han spiser variert til måltidene.

Jeg ønsker å motivere og hjelpe, og jeg vet at han bryr seg mye om helsen sin. Han bryr seg ikke om utseendet sitt, helsen er nok knappen å trykke på. Han liker å gå på tur, har sluttet og røyke og drikker sjeldnere alkohol for å passe på å ikke få sykdommer. Jeg ønsker at han skal ha et sunt kosthold, men jeg tror han trenger en spesifikk motivasjon til å kvitte seg med overvekten.

Vi vet jo at det er dårlig for helsen, men er det noen som har et konkret eksempel på hva som kan skje med kroppen og helsen dersom han ikke skjerper kosten? Sykdom, hva som skjer, og hvor lett det er å få f.eks. diabetes? Kanskje til og med noen skrekkeksempler?

Edit: Har foreslått at han skal snakke med legen, men han mener jo stritt at det ikke er nødvendig. Prøver derfor nå å motivere han til å enten ta tak i kostholdet på egenhånd eller ta kontakt med lege/ernæringsfysiolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min svigerinne er ca 40 kg overvektig. Det jeg har lært er at de må nødt til å ville det selv, du kan motivere de alt du vil, men for at det skal skje noe, må det skje noe i topplokket på de. Det jeg og mannen har sett er effektivt er å bare fokusere på alle de små tingene hun gjør som å ta trappa istedet for heisen, velge en salat istedet for en burger osv osv. You get the picture.Det har sakte men sikkert gjort at hun har tatt opp kampen med kiloene selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nærmer meg 50 og har vært der din far er nå. Jeg våknet først etter å ha fått et "svært detaljert og dystert svar" fra min fastlege. Mange hadde prøvd å få meg igang før det, men det var fullstendig uten virkning. Noen av oss er dessverre slik..

Jeg skrev om min vei ut av elendigheten her:

forum.fitnessbloggen.no/threads/viljen-til-det-gode-liv.16937/

Kanskje han kan finne noe der? Krysser fingre for din far!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lovisa

Kjenner igjen min pappa sin historie... For han endte det med diabetes type 2 og firedobbel bypass-operasjon. Han var då 54 år. Nå (nokre år seinare) er han mykje betre. Medisin holder diabetesen under kontroll, og hjertet er mykje betre. Han hadde heilt utroleg DRITFLAKS som ikkje fekk hjerteinfarkt, eine åra var 80 - 90 % tett (og det var ei av dei store viktige). For hans del gjekk det fort frå "ok, men overvektig" til alvorleg sjuk, det tok mindre enn eit år. Han spiste eigentleg aldri direkte usunt, berre aaaaltfor mykje.

Diabetes type 2 er veldig aukande, og dessverre er det mange som får diagnosen i forbindelse med innleggelse på hjerteavdeling. Prøv å overtal far din til å sjekka fastande blodsukker-verdien sin og blodtrykk, dei vil kunne gi ein god peikepinne på eventuell helsefare. Diabetes type 2 auker risiko for hjerteproblem, men det kan snus om ein tek tak i det tidsnok...

Der er nok ein del anna og, men eg har ikkje helse-bakgrunn så eg har ikkje fleire tips å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig snilt og hyggelig av deg at du vil hjelpe faren din :)

Stå på, men husk som Dovendyret poengterne med sitt sitat; du kan ikke tvinge han. Bare vis at du bryr deg, så må han ta valget.

Du kan jo også poengtere at han ikke trenger å gjøre en drastisk endring, små endringer her og der kan i det langre løp gjøre mye for helsen. Han trenger ikke å gjøre om hele livet sitt for å spise litt bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...