Gå til innhold

hvordan spise nok?


Rubenevo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal prøve å gå opp i vekt, med muskler! :p

Skal trene XSize fra nyttår, og tenker da å legge om kostholdet for å få mest ut av dette!

Jeg er en 17 år gammel gutt, veier 65 kilo og er 180 cm høy ca. Målet er å veie 70 kilo innen sommeren, og 75 innen nyttår hvis det går! :)

Men fortsatt se lean og tydelige muslellinjer selvom jeg går opp i vekt.

Så:

Hvordan kan jeg få i meg nok kalorier, proteiner og alt jeg trenger?

Det er det jeg sliter mest med når det kommer til trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Du spiser mye, rett og slett. Kaloritette ting som nøtter, olje på salat/i smoothier, drikk gainer, helmelk, peanøttsmør osv. Proteiner får du fra f.eks kjøtt (fulg, fisk, slange og alt annet kjøtt), proteinpulver, cottage cheese, egg, yoghurt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er noen generelle tips for vektoppgang hentet fra en tekst jeg har skrevet til mine kunder:

"Opp i vekt?

- Høy energitetthet: Prioriter mat med høyere energitetthet. Brød, pasta og ris er noen eksempler på mat med høy energitetthet. Sauser kan også brukes!

- Energirik drikke: Om du sliter med å få i deg nok mat, som man ofte gjør om vektoppgang er målet, så kan du med fordel drikke noe av maten din. Melk og juice er gode alternativer her.

- Spis flere måltider: Om du kun spiser 1-3 måltider om dagen, så kan det for noen være fysisk vanskelig å få i seg nok mat. Enkelte personer (som meg selv) kan fint spise massive måltider uten problem, men om du ikke er en av disse så kan det være lønnsomt å øke måltidsfrekvensen om målet er å gå opp i vekt. Prøv gjerne 4-6 måltider om dagen og se hvordan du synes det fungerer. Evnt. kan man spise et færre antall komplette måltider (f. eks 3 måltider), men supplere dette med litt snacks og mellommåltider i gjennom dagen. Nøtter, frukt, melk, kjeks av fullkorn og energibarer kan være gode alternativer for mellommåltider."

"Opp i vekt? Jeg anbefaler en vektoppgang på ca 0,1-0,5 % av kroppsvekten i uka. Om du øker raskere enn dette, vil du sannsynligvis øke betydelig i kroppsfett, og ikke bare muskelmasse."

"SPIS LITT «DRITT»:

I dette skrivet er det mye snakk om hvordan man optimaliserer kostholdet, men det er svært viktig å poengtere at man ikke tjener noe på å spise ‘sunt’ 100 % av tiden. Vi skal leve også. Unn deg litt «søppelmat» i ny og ne - kos deg med litt godteri - spis en bolle - ta deg en øl i godt selskap, men ikke hele tiden. Om du spiser sunt og bra 80 % av tiden, så bør du være fornøyd.

Igjen: Om du inntar flere kalorier enn du forbrenner, så vil du gå opp i vekt. Om du inntar færre kalorier enn du forbrenner, så vil du gå ned i vekt. Så enkelt er det faktisk."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...