Gå til innhold

Stol for bedre holdning


Akslur

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe ny stol til bruk hjemme, da jeg sitter en del foran PCen. Da er selvfølgelig det viktigste for meg å ha en stol som hjelper til med å rette opp den dårlige holdninge min, altså skuldre som henger fremover, og krum øvre rygg - jeg ønsker å få bedre ekstensjon av brystryggen.

Jeg har googlet litt kjapt, og fant denne her, som ser lovende ut: http://backapp.eu/no

Jeg ser for meg at en slik type stol kan hindre meg i å synke sammen, også liker jeg at hoftevinkelen ikke blir liten siden bena kan peke ganske mye nedover.

Lurer egentlig på om noen andre har erfaringer med dette, eller tanker om saken? :) Setter pris på alle innspill!

Og før noen sier "tren mer rygg, mindre bryst", så er jeg klar over dette, men vil gjerne forbedre på så mange områder som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fellow "Gorrilla shoulders"-bro reporting:

En kollega av meg har tatt den med på jobben en gang, og jeg prøvde den i et par dager. F M L. Min rygg svei som faen mellom skulderbladene fordi jeg sleit med å holde meg oppe hele tiden. Min erfaring, med MIN rygg, ble til at jeg bestemte meg for å trene opp ryggen først (med vekter og øvelser), så fikse holdningen. Det var umulig for meg å jobbe, hvert fall. Det kan dog være greit å ha hjemme og opplevelsen blir annerledes da man ikke sitter 8-9 timer sammenhengende foran PCen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellow "Gorrilla shoulders"-bro reporting:

En kollega av meg har tatt den med på jobben en gang, og jeg prøvde den i et par dager. F M L. Min rygg svei som faen mellom skulderbladene fordi jeg sleit med å holde meg oppe hele tiden. Min erfaring, med MIN rygg, ble til at jeg bestemte meg for å trene opp ryggen først (med vekter og øvelser), så fikse holdningen. Det var umulig for meg å jobbe, hvert fall. Det kan dog være greit å ha hjemme og opplevelsen blir annerledes da man ikke sitter 8-9 timer sammenhengende foran PCen.

Hmm, hvis det svei mellom skulderbladene, er ikke det bra? :) Altså at du bruker muskulaturen bak for å stabilisere... ellernosånt? :D Jeg trener jo aktivt også, eneste press jeg trener er over hodet, og trener nok dra øvelser, men som sagt, vil gjerne forbedre på alle mulige områder. Jeg sikter til bruk der jeg gjerne kan sitte 8 timer i strekk :p

Vi hadde sånne på skolen jeg gikk på før - fikk vondt i ryggen.

Hvordan vondt i ryggen da? korsryggen? Og kunne du sitte med beina godt planta i bakken? Ser for meg at hvis man ikke kan det (f.eks bare tærne i bakken), så kan det vel bli slitsomt.

Ole-Mats Moskvil - du er jo fysiomann, hva tror du om saken? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren sitter ofte med en pute bak korsryggen, det gjør at han sitter rettere i ryggen enn om han ikke hadde hatt den der. Ellers hjelper det å sitte godt inntil pulten, slik at man ikke må bøye seg fremover mot tastaturet :)

Tenker at det kan hjelpe ja! I det siste har jeg begynt å sitte på kanten av stolen uten ryggstøtte for å tvinge meg i en bedre posisjon, klarer ikke å det til skikkelig ellers. Derfor jeg tenkte på stol uten ryggstøtte :) Takker for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så sant det ikke er vitenskapelig bevist tror jeg den stolen du henviser til er et salgstriks, på lik linje med tv-shop. Når du velger stol skal du velge en som er tilpasset deg ( du skal jo sitte der store deler av dagen og det er viktig at du syns den er behagelig). Like viktig som at stolen passer deg er det viktig at du kan stille inn bordet, avstand til pc-skjerm, høyde på pc-skjerm osv. Bena skal være godt plantet i bakken osv. Du bør også ta hyppige avbrekk, kroppen trenger å bevege seg litt.

Du kan tjene mye på å stille inn stol, bord, pc-skjerm, avstand til tastatur osv. Kanskje du ikke trenger å kjøpe noe som helst. Søk på "innstilling stol" og du vil finne mange tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Nå er det flere år siden jeg satt på de - men husker bare ubehag av å sitte rett opp og ned, og at vi endte med å være veldig foroverlente - det kan jo hende at det bare var oss, men det var sånn for hele trinnet, hvertfall. Beina rakk fint ned til bakken. (-:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tannleger bruker jo slike stoler hver dag. Fungerer bra i jobb, men her varierer vi jo stilling hele tiden, sitte/stå. Får ikke vondt eller noe slik av stolene. Sjelden mer statisk stilling enn 2 minutter av gangen da, så til bruk foran en pc i timevis ville jeg vært skeptisk. Ville aldri kjøpe en slik stol til hjemmebruk da det ikke er mulighet for å lene seg tilbake og slappe av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...