Gå til innhold

Min 5/3/1 og særlig 1 RM (trenger tips/råd)


Eplet

Anbefalte innlegg

Skal begynne med 5/3/1 etter nyttår tenker jeg. Øke litt i styrke, samtidig som jeg går opp sånn ca 6-7 kg i vekt gjennom godt kosthold. Mitt absolutte mål med treningen er rett og slett å se bra ut (er ærlig ;))). Trenger noen tips angående mitt nye program, så legger det ut:

Dag 1:

Militærpress - 3 sett

    • Uke 1: 5 rep (65/75/85)
    • Uke 2: 3 rep (70/80/90)
    • Uke 3: 5/3/1 rep (75/85/95)
    • Uke 4: 5 rep (40/50/60)

Dip: 5 x 15

Chin-up: 5 x 10

Dag 2:

Markløft - 3 sett

    • Uke 1: 5 rep
    • Uke 2: 3 rep
    • Uke 3: 5/3/1
    • Uke 4: 5 rep

Good morning: 5 x 12

Hanging leg raise: 5 x 15

Dag 3:

Benkpress - 3 sett

    • Uke 1: 5 rep
    • Uke 2: 3 rep
    • Uke 3: 5/3/1
    • Uke 4: 5 rep

Dumbbell chest press: 5 x 15

Dumbbell row: 5 x 10

Dag 4:

Knebøy - 3 sett

    • Uke 1: 5 rep
    • Uke 2: 3 rep
    • Uke 3: 5/3/1
    • Uke 4: 5 rep

Leg press: 5 x 15

Leg curl: 5 x 10

Så noen spørsmål:

1) Kan jeg erstatte Good Morning og Hanging Leg Raise med andre øvelser? Noen tips? Har vurdert f.eks. back extensions med Good Morning, som begge er ryggøvelser. Hanging Leg Raise tror jeg at jeg rett og slett ikke klarer.

2) Jeg har aldri forsøkt meg på 1 RM i noen øvelser. Finnes det noen tips til hvordan man skal gjøre det? Skal man bare legge på det man "tror" at man klarer, og så prøve, eller finnes det en slags opptrappingsmal man kan/bør følge? Jeg tar sånn ca akkurat nå 112,5 i knebøy på 3 rep. Skal jeg "satse på" at jeg da klarer 115/117,5 på 1 RM? Er litt halvredd for og misslykkes her, særlig på knebøyen og benkpressen. Har hørt man lett kan pådra seg skader med å løfte 1RM. På den andre siden sier jo Wendler jo noe som kan tyde på at man ikke skal løfte 1 RM, men bare sånn ca tippe realistisk: "Start with a realistic idea of your one-rep max, and follow my instructions to base all training weights on 90% of that max"

3) Kan noen forklare hva Wendler mener med dette? Den første syklusen er vel de fire første ukene her. Men forstår ikke helt "five pound to your 1RM calculations" "After you finish the first cycle, you add five pounds to your 1RM calculations for the two upper-body lifts and 10 pounds to your 1RM for the squat and deadlift."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo teste 1 RM? Så starter du med 90% av 1RM når du regner ut settene dine. Finn deg en enkel online kalkulator.

Det han mener er at når du er ferdig med de første 4 ukene (altså syklus 1) så legger du på 2,5 kg på overkropp, og 5kg på underkropp i estimert ny 1RM og så regner du settene ut i fra det.

Alt står i boka.

http://www.strstd.com/ <-- om du ikke ønsker å tenke/regne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Jeg har aldri forsøkt meg på 1 RM i noen øvelser. Finnes det noen tips til hvordan man skal gjøre det? Skal man bare legge på det man "tror" at man klarer, og så prøve, eller finnes det en slags opptrappingsmal man kan/bør følge? Jeg tar sånn ca akkurat nå 112,5 i knebøy på 3 rep. Skal jeg "satse på" at jeg da klarer 115/117,5 på 1 RM? Er litt halvredd for og misslykkes her, særlig på knebøyen og benkpressen. Har hørt man lett kan pådra seg skader med å løfte 1RM. På den andre siden sier jo Wendler jo noe som kan tyde på at man ikke skal løfte 1 RM, men bare sånn ca tippe realistisk: "Start with a realistic idea of your one-rep max, and follow my instructions to base all training weights on 90% of that max"

Du kan regne ut din ca potensielle 1RM ved å teste max reps på en lavere vekt. En grei kalkulator finner du her: http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html.

3) Kan noen forklare hva Wendler mener med dette? Den første syklusen er vel de fire første ukene her. Men forstår ikke helt "five pound to your 1RM calculations" "After you finish the first cycle, you add five pounds to your 1RM calculations for the two upper-body lifts and 10 pounds to your 1RM for the squat and deadlift."

Du regner ut alle løft i programmet utfra en (potensiell) 1RM. Etter en syklus på 4 uker så legger du på 5kg på din 1RM på mark og bøy, og 2,5kg for benk og mil.press og regner så ut ny syklus med de nye maxene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen svar på spm 1?

Alternativer til good mornings er feks strakmark eller back extensions. Hanging leg raise kan erstattes med cable crunches eller planke. Personlig hadde jeg ikke giddi. Trener aldri mage, den får mer enn nok juling på baseøvelser og ryggtrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du bytte ut good mornings? GM er bedre en alternativene, men om du uansett ikke bøyer spesielt "westside" etc, kan du evt bytte de ut med lett strakmark. Mye av pointet for at GM og GHR alltid er med i slike programmer er "posterior chain" tanken deres, og mye fokus på sterke hamstrings pga måten de bøyer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du bytte ut good mornings? GM er bedre en alternativene, men om du uansett ikke bøyer spesielt "westside" etc, kan du evt bytte de ut med lett strakmark. Mye av pointet for at GM og GHR alltid er med i slike programmer er "posterior chain" tanken deres, og mye fokus på sterke hamstrings pga måten de bøyer på.

Hva er GHR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du bytte ut good mornings? GM er bedre en alternativene, men om du uansett ikke bøyer spesielt "westside" etc, kan du evt bytte de ut med lett strakmark. Mye av pointet for at GM og GHR alltid er med i slike programmer er "posterior chain" tanken deres, og mye fokus på sterke hamstrings pga måten de bøyer på.

Kan godt prøve meg på GM. Øvelsen er ny for meg, så får sikkert en reality check når det kommer til min mykhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Er du sikker?

Hva mener du med "første måneden"? Blir det annerledes etter hvert? Hvorfor, i så fall?

Ja. Wendler anbefaler alle å ikke starte for tungt, da dette gjør det vanskelig å få til særlig med progresjon. På de 5/3/1-kalkulatorene jeg har sett (strstd.com) er det antatt at du første måneden baserer alle vektene på 90% av 1 RM, så du unngår å stange i veggen med en gang.

Når første måneden er over går du over til å regne utifra 100% av 1RM, og etter denne mnd er det vel anbefalt å legge til mellom 2, 5og 10kilo på hvert løft, alt ettersom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...