Gå til innhold

Trenger hjelp: Pappa skal slankes og mosjoneres


wombat

Anbefalte innlegg

Han er straks 64 år, 174 cm høy og trenger å gå ned 15 kg. Kondis er fullstendig fraværende og det samme gjelder muskler. Han har ikke veldig mye tid å bruke på trening og grunnet diverse ulykker har han litt skader osv som må taes hensyn til (han kan f. eks. ikke løpe stolzekleiven eller bratte fjellturer osv). Han kan gå på tredemølle og sykle iallefall.

Han spiser ikke så mye egentlig, gjerne 1-3 måltid for dagen og som regel en relativt stor middag med kylling og ris og noe tikka masala eller sånn, utover det stort sett noen skiver med ok pålegg. Han reiser en del i jobben så kostholdet kan være en utfordring pga det. Han drikker også mye cola, og lurer på hvor mye han kan drikke (litt skal vel en så stor kropp tåle? xD), men samtidig være i litt bedre form enn nå. Han lurer også på hvor mye vann han bør få i seg (vet at man sier at man skal drikke når man er tørst, men for han vil det si minimum 1 cola i timen)..........

Jeg tenker at han kanskje kunne prøve seg på noen form for intervaller, men er usikker på om han i det hele tatt tåler det uten å måtte tilkalle luftambulanse. Evt. kan han jo gjerne gå 4 minutter og deretter jogge i 4 også øke tempoet når det går greit? Eller? Evt. ha noe stigning på møllen? Om han gjør dette f. eks. 3 ganger i uken ca 30 min + går i høyt tempo kanskje 1-3 timer en dag i uken, kunne det fungert tror dere? Prøver å få han med på noe styrketrening i tilegg, men vi får se hva han orker. :p

Er så usikker pga det kostholdet... Han spiser jo ikke så mye, så åpenbart får han i seg altfor mye cola, men han har prøvd å gå ned i vekt og trent forskjellige ting uten resultater en del ganger. Nå har han gått en stund 22 min på tredemølle hver dag og det har ikke gjort noen som helst forskjell? Så ja, ikke vet jeg?

Noen tips?

Han bør vel iallefall få opp måltidsfrekvensen litt og heller spise mindre mengder også kutte ned på cola iallefall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ikke på det som nødvendig å øke måltidsfrekvensen hvis han trives med å spise få og store måltider.

Cola kan man såklart drikke og fortsatt gå ned i vekt, men da vil det jo gå hardt utover matinntaket, og det vil heller ikke være sunt med en vektreduksjon der kroppen får de fleste av kcal'ene fra rent sukker.

Det skal litt til for at det å rusle på mølla i 20 minutter om dagen skal gi noe resultater. Eneste måten dette ville fungert på er om han hadde holdt matinntaket nøyaktig like stort som før han begynte å "trene" , for så å gå 20 minutter hver dag i laaaaaaang tid, så kanskje han sakte men sikkert hadde gått ned 2-3kg.

Du nevner mye skader, men det er helt sikkert en del han kan gjøre som ikke sliter han ut, og sykkel som du nevner er nok veldig lurt, mtp at det er en relativt skånsom treningsform. Styrketrening bør absolutt tas med. Kanskje trening med strikk hadde vært noe? Strikk kan enkelt tas med på reiser også:)

En god start ville nok vært å kutte ut cola, eller hvertfall ikke drikke noe særlig oftere enn 1-3 ganger i uken, og da i svært moderate mengder. Og å øke hverdagsaktviteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereseHag: Ja, er enig i mye av det du sier. Tror ikke han klarer å kutte cola helt, tror han kommer til å drikke ihvertfall en om dagen... Han har sluttet veldig mange ganger, men han blir så dårlig og sånn, så begynner han alltid igjen (dust i know) :p Vet ikke jeg, får prøve å overtale han til det.. Hverdagsaktivitet... Tja... Han sitter stort sett foran dataen på jobb og hjemme fordi han tar med jobben "hjem", på en måte. Eller ja.. :p

Cesandberg: Han spiser nok ikke så mye på bensinstasjoner og sånn, er vel mer sånn restaurantmat og takeawaygreier. :p Er sikkert ikke alltid usunt, men etelerannet gjør han jo feit så :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereseHag: Ja, er enig i mye av det du sier. Tror ikke han klarer å kutte cola helt, tror han kommer til å drikke ihvertfall en om dagen... Han har sluttet veldig mange ganger, men han blir så dårlig og sånn, så begynner han alltid igjen (dust i know) :p Vet ikke jeg, får prøve å overtale han til det.. Hverdagsaktivitet... Tja... Han sitter stort sett foran dataen på jobb og hjemme fordi han tar med jobben "hjem", på en måte. Eller ja.. :p

Cesandberg: Han spiser nok ikke så mye på bensinstasjoner og sånn, er vel mer sånn restaurantmat og takeawaygreier. :p Er sikkert ikke alltid usunt, men etelerannet gjør han jo feit så :p

Kjenner igjen problemstillingen her, min bedre halvdel er helt lik. Men det er ikke noe problem å drikke et glass cola om dagen og fortsatt gå ned i vekt:) Men da er det jo ikke rom for mange andre utskeielser. Om han sitter mye på data hjemme, kan det være en ide med sykkel m sånn "bord" til å sette dataen.. ?:)

Begynn m å få han til å notere ALT han får i seg i løpet av 7 dager, så finner du nok fort hvor "synderne" ligger, for mest sannsynlig er det mer enn bare cola;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen problemstillingen her, min bedre halvdel er helt lik. Men det er ikke noe problem å drikke et glass cola om dagen og fortsatt gå ned i vekt:) Men da er det jo ikke rom for mange andre utskeielser. Om han sitter mye på data hjemme, kan det være en ide med sykkel m sånn "bord" til å sette dataen.. ?:)

Begynn m å få han til å notere ALT han får i seg i løpet av 7 dager, så finner du nok fort hvor "synderne" ligger, for mest sannsynlig er det mer enn bare cola;)

Haha, ja, kanskje jeg kan kjøpe det til han til bursdagen :-p

Ja, skal finne ut av det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istedet for å direkte kutte i cola, bytt til sukkerfri, smaker nesten det samme, og slipper å bli lodden på tenna, der sparer han sikkert inn 1000kcal, og går ned 1 kilo i uka bare på det.

mvh en som gikk ned 8kg på 2 mnd kun med å kutte sukkerbrus :p

Ellers er det å ha med mat på jobb, eller i det minste spise sunnere og bedre mat.

Mye man kan variere med der, en salat med soltørket tomat, litt frukt og mye grønt. noen biter med ost og kylling/kjøttdeig, så har du iallefall noe som smaker godt og er sunt.

Mye godt i brød og pålegg finnes også.

Om det er en mulighet, kjøp et "reisekjøleskap" for å ha i bilen, så kan han ha pålegg og mye snadder der! Tilogmed lettbrus hjemmefra, så slipper han å fise innom bensinstasjoner for å legge igjen 40-50 kroner for en halvliter brus og de bollene som frista no jævli i disken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...