Gå til innhold

En smule forvirret


solstråla

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 25 år, 170 cm høy og en vekt som varierer mellom 60-63 kg fra en dag til en annen. Jeg har lest masse her inne nå på kosthold og er egentlig nesten mer forvirret nå enn da jeg startet. Noen artikler forteller at du skal kutte karbohydrater, andre sier at man skal spise moderate mengder osv. Jeg trener styrke i organiserte timer på treningssenter 3 ganger i uken, pluss at jeg løper intervaller 2-3 ganger i uken.

Jeg har ikke som mål å bli like muskuløs som disse fitnessjentene, men har lyst til å få ned fettprosenten og bli litt mer veltrent og fit :)

Hvordan ville dere hatt energifordelingen på karbo, proteiner og fett for meg (evt i gram)? og hvor mange kalorier ville dere ha lagt dere på?

Jeg håper indelig på svar, da jeg som sagt er litt i villrede her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å gå ned i fettprosent må du i underskudd. Uansett hva kosthold du velger. De fleste synes det er lettere å gå ned på ved lavkarbo da proteiner og fett holder deg mett lenger enn karbohydrater. Men hva som funker for deg må du nesten prøve deg frem til :)

Først og fremst må du finne ut hvor mange kalorier du inntar per i dag. Så trekker du fra 3-500 kcal alt ettersom. Da vil du gå ned i fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra vekta di å dømme og hvordan du forklarer det virker det som du heller bør fokusere på å bygge muskler, eller en mellomting hvor du gjør begge ting samtidig(ja det går an). Det trenger ikke være slik at du må telle kalorier. Spis muskelmat(mer proteiner) og hold karbohydratene til rundt treningstider om du er redd for at dette vil gjøre deg feit.

Det viktigste er å ha tålmodighet og kontinuitet i treningen og kostholdet, enn å finne den "perfekte" dietten og treningsprogrammet som man blir lei av etter 2-3 uker uansett. Den perfekte dietten er den man klarer å følge over lang tid uten for mye stress og mas.

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg frihet til å legge inn verdiene dine på minbmr.no og fikk følgende resultat:

Verdi Kcal Kj

1 Du trenger 1 424,75 5 961,30 kcal/kj for å opprettholde dine livsfunksjoner.(Din BMR)

1,2 Du trenger 1 709,70 7 153,56 kcal/kj ved lite eller ingen aktivitet. Stillesittende arbeid.

1,375 Du trenger 1 959,03 8 196,78 kcal/kj ved rolig mosjon 1-3 ganger pr uke

1,55 Du trenger 2 208,36 9 240,01 kcal/kj ved middels mosjon 3-5 ganger pr uke

1,725 Du trenger 2 457,69 10 283,24 kcal/kj ved aktiv mosjon omtrent hver dag

1,9 Du trenger 2 707,03 11 326,46 kcal/kj ved daglig mosjon av høy intensitet. Hardt fysisk arbeid.

Ville heller lagt meg på rundt 1700-1800 kcal om jeg var deg. Ikke at det er så himla høy forskjell fra 1600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å gå ned i fettprosent må du i underskudd. Uansett hva kosthold du velger. De fleste synes det er lettere å gå ned på ved lavkarbo da proteiner og fett holder deg mett lenger enn karbohydrater. Men hva som funker for deg må du nesten prøve deg frem til :)

Først og fremst må du finne ut hvor mange kalorier du inntar per i dag. Så trekker du fra 3-500 kcal alt ettersom. Da vil du gå ned i fettprosent.

Jeg skjønner godt at solstråla blir forvirret!!

Her er jeg mildt sagt uenig med runforit123. Etter denne oppskriften vil du gå ned i vekt. Det ser det ikke ut til at du trenger. Jeg ville heller lagt meg på litt høyere kcalinntak og bygd mer muskler med styrketrening. På denne måten vil du se mer definert og fit ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå ned i fettprosent må du i underskudd. Uansett hva kosthold du velger. De fleste synes det er lettere å gå ned på ved lavkarbo da proteiner og fett holder deg mett lenger enn karbohydrater. Men hva som funker for deg må du nesten prøve deg frem til :)

Først og fremst må du finne ut hvor mange kalorier du inntar per i dag. Så trekker du fra 3-500 kcal alt ettersom. Da vil du gå ned i fettprosent.

+ Lavkarbo er mer gunstig for musklene, da en høyere andel proteiner er med på å begrense tapet av muskelmasse når du ligger i underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at solstråla blir forvirret!!

Her er jeg mildt sagt uenig med runforit123. Etter denne oppskriften vil du gå ned i vekt. Det ser det ikke ut til at du trenger. Jeg ville heller lagt meg på litt høyere kcalinntak og bygd mer muskler med styrketrening. På denne måten vil du se mer definert og fit ut :)

Er jo rett dette også(som om ikke alt er forvirrende nok) for med høyere muskelmasse så vil OGSÅ fettprosenten gå ned. Fettprosenten styres jo av fordelingen mellom muskelmassen og fettprosenten.

De kommer vel egentlig helt an på hva målet er. Er det en en typisk løpekropp(slank, lav fettprosent, definert, men ikke for muskuløs) eller heller du mer mot en litt mer muskuløs kropp der fokuset er på styrke?

Er lett for meg å anbefale løping siden det er det jeg selv gjør. Det er mange veier til Roma :)

Men til syvende og sist, uansett, så vil en ikke gå ned i fettprosent om en ikke forbrenner mer enn du inntar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipsene:) Jeg vil si at jeg er normalt slank, men fettprosenten må ned og muskelmassen litt opp for er ikke spesielt definert. Men vil heller ikke bli større i omkrets, hvis dere skjønner hva jeg mener? Synes dere fordelingen med karbs, proteiner og fett ser bra ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...