Gå til innhold

for mye protein?


Jaffa86

Anbefalte innlegg

jeg registrer maten av og til...og ender ofte opp på rundt 200 g protein i ukedagene...vet det er mindre i helgene...ellers ca 70 g fett og 50 ich karbo....

er dette farlig på noen måte? er så digg og ikke føle seg sulten mellom måltidene. men om dette er uheldig med tanke på inntak, så må jeg jo gjøre noen grep...

veier ca 73kg.

hva mener dere, eller hva er dere erfaring.

takk for svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

200g er ganske mye.

For deg nesten 3g pr kilo kroppsvekt.

Ambefalt er vell rundt 1.2-1.5 pr kilo kroppsvekt.

Men skulle det vært skadelig måtte du ligget betydelig over,så lenge du ikke har nyreproblemer da.

Ligger selv på rundt 200g,veier 3-4 kilo mere da.

Hvorfor så lavt karb inntak??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

200g er ganske mye.

For deg nesten 3g pr kilo kroppsvekt.

Ambefalt er vell rundt 1.2-1.5 pr kilo kroppsvekt.

Men skulle det vært skadelig måtte du ligget betydelig over,så lenge du ikke har nyreproblemer da.

Ligger selv på rundt 200g,veier 3-4 kilo mere da.

Hvorfor så lavt karb inntak??

Anbefalt er 1-2,5g pr kilo kroppsvekt.

takk for svar.

ja jeg kjenner til disse anbefalingene, så derfor må jeg spør... =)

hmmm..kan vel bytte ut litt protein med mye mer grønt kanskje.....spiser ikke brød,ris, pasta osv, så da blir det lett lavt... liker proteinmat ;)

Hvis du ikke liker karbs (wth?!?) kan du spise mer fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1,8 g/kg er passe for folk som er litt mer avanserte innen styrketrening. Nybegynnere kan ha bruk for noe høyere mengde 2-2,5 g/kg

hmmmm....du gir jo det svaret jeg vil høre.:p hehe .....men har du noe mer info om hvorfor det er slik? når anbefalingene er lavere?

jeg trener styrke og kardio for å føle meg bra, og miste noen kg fett..ikke for å konkurrere i fitness.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at nybegynnere trenger mer er fordi nybegynnere har mer muskelnedbrytning enn avanserte. Men dette gjelder ca bare for det første treningsåret ca. Kroppen lærer seg etterhvert at den trenger proteinene og blir proteinsparende.

Studier viser uansett at folk som trener styrke og er litt mer avanserte ikke trenger mer enn 1,8g/kg. Proteinsyntesen øker ikke noe mer om du spiser enda mer proteiner enn dette, så da er det faktisk mye bedre å fylle opp resten av kcal-behovet med fett og karbs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjerne spise litt mere grønt ja,hva med søtpotet eve havregryn spiser du det?

Ut fra det du skrev så ligger du på ett inntak på 1630kcal, jeg synes total inntaket er lavt og karb mengden er veldig lav.

På slutten av en diett så ligger jeg på 160-170g karb,selvsagt kan man gå lavere enn det men 50g er jo utrolig lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at nybegynnere trenger mer er fordi nybegynnere har mer muskelnedbrytning enn avanserte. Men dette gjelder ca bare for det første treningsåret ca. Kroppen lærer seg etterhvert at den trenger proteinene og blir proteinsparende.

Studier viser uansett at folk som trener styrke og er litt mer avanserte ikke trenger mer enn 1,8g/kg. Proteinsyntesen øker ikke noe mer om du spiser enda mer proteiner enn dette, så da er det faktisk mye bedre å fylle opp resten av kcal-behovet med fett og karbs..

ok takk =) får prøve å trikse litt da .......

vet du noe om det er vanskeligere å gå ned i vekt om man spiser, som meg, for mye proteiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk =) får prøve å trikse litt da .......

vet du noe om det er vanskeligere å gå ned i vekt om man spiser, som meg, for mye proteiner?

Om du skal ned i vekt så er et høyt proteininntak en fordel (+ hard styrketrening) for å bevare mest mulig muskelmasse. Så da kan man faktisk gå så høyt som 2,5-3g/kg alt etter utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjerne spise litt mere grønt ja,hva med søtpotet eve havregryn spiser du det?

Ut fra det du skrev så ligger du på ett inntak på 1630kcal, jeg synes total inntaket er lavt og karb mengden er veldig lav.

På slutten av en diett så ligger jeg på 160-170g karb,selvsagt kan man gå lavere enn det men 50g er jo utrolig lavt.

ja det stemmer veldig bra med tanke på kcal.....har fått tilbakemelding før på at det er lavt.....og ville vel sagt det samme til andre...foruten meg selv :b.......men nå blir det mer grønt inn...nyttårsforsett er i boks =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ned i vekt så er et høyt proteininntak en fordel (+ hard styrketrening) for å bevare mest mulig muskelmasse. Så da kan man faktisk gå så høyt som 2,5-3g/kg alt etter utgangspunkt.

ok..skal ta det med i beregningen...men få inn litt mer grønt og sunt fett.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...