Gå til innhold

Nybegynner på benkpress


Bjørn Erik Slåtta

Anbefalte innlegg

Rett på sak:

Jeg har trent lenge benkpress for tiden, og har bemerket meg gode resultater. Først for 2 måneder siden startet jeg opp med benkpress og klarte ikke en gang å ta opp 60 kg benk en gang, maxa på 55 kg når jeg startet opp. Nå etter 2 måneder med mye benkpress har jeg nådd målet ved at jeg kan maxe 72kg en gang.

Hvis målet mitt er å kunne ta 70 kg i benken med 3-4 repetisjoner i et strekk med 2 set (med liten pause), åssen burde jeg da trene? 8-12 repetisjoner i flere sett med små vekter eller 3-5 repetisjoner i flere sett med tunge vekter? Selv pleier jeg å starte opp 40 kg benkpress (med stanga) 12 repetisjoner 2 sett, deretter går jeg opp til 55 kg 8x2 og deretter oppover til 65 kg 3x2. Tar som regel å prøve å maxe en gang til slutt med en kamerat som står bakom å holder i tilfelle jeg ikke får det til.

HØYDE

1.80 cm

VEKT

68,3 kg

Sorry hvis det er noe dere ikke forstår som jeg har skrevet, er nybegynner på dette her, ellers setter jeg pris på svar, takk !

...Og hvor lange pause bør jeg ta mellom hvert sett, og hvor mange sett bør jeg ta?

PEACE OUT! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke maks for ofte i benkpress, det vil ødelegge veldig for progresjonen din på sikt.

Et grein måte å trene på er å ta 3x5 repetisjoner og øke vekt hver gang du klarer 3 sett med 5 repetisjoner. Bruk opptil 5 minutter pause mellom hvert sett. Selv om du skal prøve å klare 5 rep i alle settene så bør du allikevel de fleste gangene gi deg når du har 1-2 rep i reserve.

Settene før dette skal være oppvarmingssett og kan f.eks være slik:

20kg x8

40kg x5

50kg x3

60kg x5 (sett 1)

60kg x5 (sett 2)

60kg x5 (sett 3)

(neste gang øker du til 62,5 kg)

Les også denne:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/benkpress-pÅ-123-med-video.18278/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke maks for ofte i benkpress, det vil ødelegge veldig for progresjonen din på sikt.

Et grein måte å trene på er å ta 3x5 repetisjoner og øke vekt hver gang du klarer 3 sett med 5 repetisjoner. Bruk opptil 5 minutter pause mellom hvert sett. Selv om du skal prøve å klare 5 rep i alle settene så bør du allikevel de fleste gangene gi deg når du har 1-2 rep i reserve.

Settene før dette skal være oppvarmingssett og kan f.eks være slik:

20kg x8

40kg x5

50kg x3

60kg x5 (sett 1)

60kg x5 (sett 2)

60kg x5 (sett 3)

(neste gang øker du til 62,5 kg)

Les også denne:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/benkpress-pÅ-123-med-video.18278/

Takk for svar ! :) Makser for å prøve ut om jeg slår ut resultater på hvor mye mer jeg klarer enn det jeg har ellers tatt før, med å ta å prøve å makse med 1 rep. skal prøve ut tipsene du gir meg, setter god pris på dette svaret! :) Med 20kg x8 mener du vel at jeg bare skal starte opp med stanga hvis jeg har rett eller mener du at jeg skal ta stanga også legge på 20 kg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ! :) Makser for å prøve ut om jeg slår ut resultater på hvor mye mer jeg klarer enn det jeg har ellers tatt før, med å ta å prøve å makse med 1 rep. skal prøve ut tipsene du gir meg, setter god pris på dette svaret! :) Med 20kg x8 mener du vel at jeg bare skal starte opp med stanga hvis jeg har rett eller mener du at jeg skal ta stanga også legge på 20 kg? :)

Kun stanga på første sett ja.

Du ser at du blir sterkere når du klarer å kjøre 3x5 med høyere vekt, så det er ikke nødvendig å teste 1rm for ofte. 1rm løft er tungt for skuldrene og sentralnervesystemet og det blir vanskelig å øke jevnt over lengre tid om du gjør det for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...