Gå til innhold

Chins med supinert smalt eller pronert bredt.


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Noen som vet om supinert smalt grep påvirker rhomboideus (major og minor) noe mer, enn det mer vanlige brede pronerte grep? Lats, teres m og biceps tar jo hovedbelastningen her, men jeg har en kunde som tar vanlig grep, og smalt grep med hendene mot hverandre går ok, men når jeg legger inn supinert smalt, går det galt, enten i nedre trapezius eller rhombe, og noe teres m også. Med galt mener jeg at det gjør vondt, på den gale måten :)

Har ikke vært borte i denne problemstillingen før, derfor spør jeg. Kan legge til at hun drar seg godt opp med haka godt over på toppen, og streker nesten helt ut i bunnen. Legger seg også litt bakover på toppen, for å få nok effekt på nedre del av latsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har et par EMG-studier på det, men forskerne undersøkte ikke muskelaktiviteten til rhomboids. Vil tro supinert grep vil gi noe høyere aktivitet - men ser ingen naturlig grunn til at det skal gjøre vondt.

Ryggen er i en fin og naturlig stilling mens hun løfter seg opp? Noen overdriver ekstensjonen, spesielt når det er tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Kjetil for linken - lærte noe der også, jeg bruker nok noe bredt grep selv.

Robert - hun bruker core for å stramme opp kroppen, men har låsninger i flere ryggvirvler, som gjør det vanskelig, for ikke å si bortkastet å gjøre visse øvelser for rygg/skuldre, fordi hun kobler inn andre muskler. Men hun tar øvelsen rolig og fint, eksplosivt opp uten å svinge eller å krumme rygg. Nå har hun bare gjort chins èn gang, så jeg skal følge nøye med neste gang for å luke bort eventuelle tekniske feil, jeg så kanskje ikke alt første gangen. Mulig at hun kontraherte noe lenge/kraftig i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...