Gå til innhold

Tips til alternative beinøvelser etter kneskål ut av ledd


hoppsann

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier er jeg ute etter tips til gode erstatningsøvelser for knebøy og bein generelt.

Fikk for to dager siden kneskålen ut av ledd (patellaluksasjon) og har bestemt meg for å la tung knebøy (eller i grunn knebøy generelt) ligge til etter jeg har vært på kontroll om fire uker siden jeg ikke stoler fullstendig på at kneet skal holde. Har fått tillatelse til å trene som normalt så lenge jeg stopper med en gang om jeg skulle kjenne smerter. Må i tillegg bruke støttebandasje de neste fire ukene.

Vil gjerne også ha tips om gode øvelser som styrker innside lår (og kanskje noen vet hvilke muskler som er ment?) siden jeg fant denne informasjonen på NHI sine sider om en slik skade:

"Fysioterapi:

Ofte er drag fra muskulaturen på lårets utside årsaken til at kneskålen forskyves. Ved å trene opp muskulaturen på innsiden av låret kan man minske dette "utoverdraget" på kneskålen, og slik bidra til å forebygge tilbakefall"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lett knebøy med bred fotstilling vil styrke musklene på innsiden av låret.

I tillegg foreslår jeg et enkelt søk på Google:

http://www.google.no/#sclient=psy-ab&hl=no&source=hp&q=adductor+exercises&pbx=1&oq=adductor+exercises&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_sm=e&gs_upl=6774l10771l1l10845l22l10l2l9l9l0l285l2272l0.1.9l18l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.,cf.osb&fp=fee6ef369f2100e0&biw=1393&bih=737

Jeg ville uansett gjort dette i samråd med fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to!

Tror nok jeg skal høre på dere og la oppgjentrening ligge til jeg har vært på kontroll og heller konsentrere meg om andre øvelser for andre deler av kroppen så lenge.

Jeg fikk lignende skade for noen måneder tilbake og anbefaler på det sterkeste at du legger opp rehabiliteringen med fysio.

Jeg er nyskjerrig på leddbånd ol, hvordan gikk det med dise?

Det gikk veldig bra med hele kneet. Ingen skader, de undersøkte og fant ut jeg hadde veldig stabile knær og sterke leddbånd og sener. Har nok fått noen rifter i leddbånd og leddkapsel på innsiden av kneet, men det er visst vanlig ved en sånn skade. Var heldig og slapp unna hevelse ol også siden kollegaen min var snarrådig og rettet ut beinet mitt slik at kneskåla gled tilbake på plass rett etter skaden skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...