Gå til innhold

hodepine!


Mari1e

Anbefalte innlegg

Er litt fortvilt.

På mandagen så begynte jeg å få pulserende hodepine i bakhodet med en gang jeg begynte å ta i/ anstrenge meg på treningen (styrke). På mandagen var jeg litt "pytt sann" og tok en carbo-bar og paracet og kjørte på uansett, for var så ivrig og hyper pga pwo og lysten til å trene.

Tirsdagen skjedde det samme og jeg dro hjem med engang (tok ikke pwo denne dagen for å se om det var den). Har holdt meg unna styrken siden mandag, nå på fredag prøvde jeg igjen, og på chin nr.5 kom det tilbake, og jeg dro hjem! dette varer en stund etter jeg kommer hjem,men dabber litt av i smerte.

Jeg tok som sagt fri tirs,ons og tors fra styrken...men går idrettsfag så har hatt gym, med mest moderat inesitet hver dag uansett. kjente når jeg tok i på 60-meteren og i krål-svømminga at det hadde tedenser til å kommer tilbake.

Dagen idag e totalt treningsfri fra gym og styrke, og håper bare kroppen trenger litt fri. Har noen andre opplevd dette? er som om noen slår meg hardt i bakhode i en pulserende rytme! hjeelp

uff langt innlegg. menmen! takk på forhånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det akkurat likt om dagen - men jeg vet det er fordi jeg har spist for lite karbohydrater de siste dagene.. Har det fint om morgenen, men utover dagen blir det verre og verre, igår kveld var det så ille at jeg ikke fikk sove før laangt på natt.. Har spist mer karbohydrater idag så håper det ordner seg etter litt ordentlig søvn:)

Har hørt man ofte får litt hodepine de første dagene på lavkarbo - så kanskje det er det at du har fått for lite av det i forhold til treningsmengden?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på at det er med karbohydrat inntaket....kan lett spise et halvt gjennomsnittlig grovbrød til ett måltid f.eks. men kan vel hende, lader opp med smågodter nå, får å være på den heeelt sikre siden vettu

kan jo være matinntak og søvn forsåvidt, noen dager kan kaloriinntaket kanskje være dårlig pga hard trening som gir kvalme etc.

-iiigjen kan det kanskje være den anstrengelseshodepinen! kjipt at det ikke sto noe konkret grunn, men stress kan kanskje være en underbyggende faktor. takk for svar,alle tre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe ang anstrengelseshodepine.. ;) det har mest sannsynlig med muskelspenninger å gjøre, vanskelig å si noe mer konkret uten å se deg, men det klassiske er uppercross/svak støttemuskulatur i skulder/rygg - om det ikke kommer enda lenger nedifra -> bekken/hofte/kne/ankel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er inne på noe ang anstrengelseshodepine.. ;) det har mest sannsynlig med muskelspenninger å gjøre, vanskelig å si noe mer konkret uten å se deg, men det klassiske er uppercross/svak støttemuskulatur i skulder/rygg - om det ikke kommer enda lenger nedifra -> bekken/hofte/kne/ankel

Har vært innom tanken på det om muskelspenninger! Hvordan går jeg fram for å bli kvitt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom tanken på det om muskelspenninger! Hvordan går jeg fram for å bli kvitt dette?

En dyktig massør/terapaut/(pt) kan kartlegge evt upper/lowercross og igjen finne styrker og svakheter som må rettes opp i. Feks; ved foroverroterte skuldre kan det være alt fra stram pectoralis minor, biceps brachii, latissimus dorsi og svak trapezius nedre del, triceps brachii(spes lange hodet da det er med å stabiliserer skulderen) og/eller rotatorcuffen - det kan også komme som sagt lengre nedenfra og har forplantet seg oppover. Har man en låsning i bekkenet uten å vite om det (pga lengdeforskjeller i beina og at man er teknikkbevisst i styrkeøvelser og motvirker "naturlige" bevegelsesmønstre ift dette som at feks det ene kneet faller litt mer inn enn det andre...)

Det er omtrent umulig å si uten å se det selv, men det "klassiske" er muskelspenninger som kommer fra en eller annen låsning eller styrkeforskjell - HVOR det kommer fra er da en kartleggingscase som dessverre er vanskleig å gjøre over et forum :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dyktig massør/terapaut/(pt) kan kartlegge evt upper/lowercross og igjen finne styrker og svakheter som må rettes opp i. Feks; ved foroverroterte skuldre kan det være alt fra stram pectoralis minor, biceps brachii, latissimus dorsi og svak trapezius nedre del, triceps brachii(spes lange hodet da det er med å stabiliserer skulderen) og/eller rotatorcuffen - det kan også komme som sagt lengre nedenfra og har forplantet seg oppover. Har man en låsning i bekkenet uten å vite om det (pga lengdeforskjeller i beina og at man er teknikkbevisst i styrkeøvelser og motvirker "naturlige" bevegelsesmønstre ift dette som at feks det ene kneet faller litt mer inn enn det andre...)

Det er omtrent umulig å si uten å se det selv, men det "klassiske" er muskelspenninger som kommer fra en eller annen låsning eller styrkeforskjell - HVOR det kommer fra er da en kartleggingscase som dessverre er vanskleig å gjøre over et forum :p

ja skjønner! takk for svar :D hvis det ikke gir seg så skal jeg oppsøke proffesjonell hjelp, så vi får se (y) håper jo såklart at det gir seg av seg selv...er jo det beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja skjønner! takk for svar :D hvis det ikke gir seg så skal jeg oppsøke proffesjonell hjelp, så vi får se (y) håper jo såklart at det gir seg av seg selv...er jo det beste

Som regel så hjelper det ikke å dekke over vinflekken på sofaen med et teppe - den blir ikke borte av den grunn :D

Så sånn sett vil en evt låsning/muskelspenning "gi seg" i form av at nærliggende muskulatur vil overta bevegelsen og i verste fall skape en ny ubalanse. Dersom du fortsatt opplever hodepine/smerter ved trening ville jeg oppsøkt fagperson uansett - det er jo en investering i deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt fortvilt.

På mandagen så begynte jeg å få pulserende hodepine i bakhodet med en gang jeg begynte å ta i/ anstrenge meg på treningen (styrke). På mandagen var jeg litt "pytt sann" og tok en carbo-bar og paracet og kjørte på uansett, for var så ivrig og hyper pga pwo og lysten til å trene.

Tirsdagen skjedde det samme og jeg dro hjem med engang (tok ikke pwo denne dagen for å se om det var den). Har holdt meg unna styrken siden mandag, nå på fredag prøvde jeg igjen, og på chin nr.5 kom det tilbake, og jeg dro hjem! dette varer en stund etter jeg kommer hjem,men dabber litt av i smerte.

Jeg tok som sagt fri tirs,ons og tors fra styrken...men går idrettsfag så har hatt gym, med mest moderat inesitet hver dag uansett. kjente når jeg tok i på 60-meteren og i krål-svømminga at det hadde tedenser til å kommer tilbake.

Dagen idag e totalt treningsfri fra gym og styrke, og håper bare kroppen trenger litt fri. Har noen andre opplevd dette? er som om noen slår meg hardt i bakhode i en pulserende rytme! hjeelp

uff langt innlegg. menmen! takk på forhånd :D

Sjekket jernverdiene dine i det siste? For jeg opplevde noe liknende og det viste seg at jernverdiene var ikke bra i det hele tatt. Som kvinne er man ekstra utsatt for jernmangel. Sleng på en over gjennomsnittet treningsmengde, så øker risikoen ytterligere. Kjip ting som er lett å fikse, hvis det er jernmangel vel, og merke.

Håper du finner ut av det. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd å få anstrengelseshodepine tre eller fire (husker ikke) ganger i mitt liv. Første gang var for ca. 4 år siden, siste gang var for ca. 1 år siden. Det kan være fryktelig smertefullt, og slår deg nesten i bakken på det verste. Jeg setter meg alltid ned, fokuserer på pusten og slapper av om jeg får det. Da er det enklere å bli raskt kvitt det, er min erfaring. Det trykker, som du sier, i baksiden av skallen - og gir pulserende slag oppover. Varighet: Alt fra 5 min til noen timer. Som regel slår det hardest med én gang, gjerne de første 5 minuttene, og så dabber det fort av - men du kjenner gjerne "restene" i noen timer etter der. Jeg har aldri hatt direkte uutholdelig smerte i flere timer, for å si det slik.

Det jeg har lært meg er at om du kjenner at det kommer, så stopp umiddelbart med det du holder på med. Og gå hjem. Ellers kommer det tilbake med en gang du prøver å fortsette, uansett. Og viss du kjenner at det kommer, men at det ikke er veldig vondt, og du derfor fortsetter - så blir smertene mye, mye hardere når du først får det. Da blir "restene" i timene etter også vondere. Så aldri press det.

Som du også kan lese i artikkelen som Infa postet, så er det likevel helt ufarlig. Men det bør nevnes at det alltid er smart å få en sjekk på det av en lege, uansett. Det er for å avkrefte at det ikke er noe verre. Selv må jeg innrømme at jeg ikke har sjekket meg pga. ren latskap. Det er egentlig noe jeg bare må ta selvkritikk for, og bør få gjort snarest.

Ellers kan jeg si at i mitt tilfelle har jeg alltid fått det under arbeid hvor jeg har anstrengt nakken, i kombinasjon med at nakkemuskulaturen allerede var stiv før jeg anstrengte den. Den ene gangen fikk jeg det når jeg skulle ta markløft, mens nakken var stiv fra å ha kjørt shrugs noen dager før der. Andre ganger jeg har fått det, har jeg bl.a. vært stiv i nakken fra å ha sittet mye foran PC/ved kontor i en uheldig stilling for nakke/skulderpartiet (fremoverlent, statisk, inaktiv, lav sirkulasjon). Det jeg har gjort i etterkant av slike opplevelser, er å bare ikke gjøre noe spesielt tungt/anstrengende for nakken i 3-4 dager etter at det skjer - da forsvinner det alltid, og jeg har kunne fortsette som før. Det går lang tid mellom hver gang man får det - for meg har det vært perioder på over to år hvor jeg ikke har fått det. Det er mest vanlig for unge menn mellom ca. 18-30 år å få dette, og det er noe som gjerne forsvinner med tid og alder. Det er sjeldnere hos kvinner, men det skjer altså dem også.

Til slutt kan jeg også si at... I mitt tilfelle er jeg "heldig" nok til at jeg bare kan slappe av i noen dager når jeg får det, og så forsvinner det. Kjenner jeg at nakken ikke lenger er stiv, tar jeg det som et godt signal, kan du si - og det har fungert hver gang. Men om dette er noe du merker at du får ofte, og du ikke aner hvor det kommer fra, så bør du få det sjekket av en fysioterapeut eller kiropraktor. De vil nok kunne lokalisere det raskere, og du kan få et program med øvelser som kan hjelpe. Jeg vil tro at holdningskorrigerende øvelser som generelt er med på å styrke og tøye muskulatur, øke sirkulasjon og generelle avspenningsøvelser kan være nyttige, som eksempel. :)

Uten å vite om det faktisk hjelper, så har jeg også fokusert mye selv på å trene opp den interscapulare muskualturen etter at jeg fikk disse smertene. Dette er muskulatur som sitter i bryst-ryggen (øvre del av ryggen), og som er med på å trekke skulderbladene bak og inn. Det du ofte ser hos folk, er at de har fremoverdratte skuldre. Dette er fordi muskulaturen som trekker skulderbladene frem og ut er forkortet/sterkere enn muskulaturen som trekker skulderbladene bak og inn (den interscapulare muskualturen er forlenget/svakere).

Muskulatur som trekker skulderbladene bak og inn:

  • Rhomboideus major
  • Rhomboideus minor
  • Trapezius

Muskulatur som trekker skulderbladene frem og ut:

  • Pectoralis major
  • Pectoralis minor
  • Serratus anteroir

Å trene opp den interscapulare muskulaturen og stramme den opp, vil derfor virke holdningskorrigerende i bryst-ryggen. Tanken bak dette, fra min side, er at jeg har en teori om at man er mindre utsatt for å stramme kroppen på en ugunstig måte under anstrengende arbeid, som igjen er det jeg tror at fører til disse smertene. Jeg vet selv at jeg var fryktelig svak i denne muskulaturen når jeg fikk det første gang, iallfall. Og jeg har ikke fått det på lang tid nå.

Om det hjelper for akkurat dette vet jeg ikke faktisk, men det skader iallfall ikke å prøve. Skal jeg dømme ut fra hvor hyppig disse hodepinesmertene har forekommet etter at jeg begynte med det regelmessig, så funker det. Men det blir bare spekulering, selvsagt.

Om du ikke trener denne muskulaturen spesifikt til vanlig, så er det nesten slik at jeg anbefaler å bare gjøre det uansett. Det kan forebygge mot mange andre smerter av ulike slag på lengre sikt. Og én ting er iallfall sikkert - å gjøre dette kan forebygge/redusere smerter i nakken. Og sammenheng mellom smerter i nakke og hodepine er forferdelig vanlig.

Se denne videoen for en enkel forklaring på hva vi snakker om her:

En øvelse jeg spesielt kan anbefale selv, er band pull aparts. Du trenger et strikk med passe motstand som du klarer å dra fra hverandre uten problem, f. eks noe slikt som dette: http://www.x-life.no/products/abilica-rubber-band-treningsstrikk

Det du gjør når du har strikket:

  1. Stå med armene strekt ut og pekende rett frem, mens du holder strikket i begge hender. Strekk strikket litt i denne posisjonen, slik at du holder en mild spenning i strikket. Dette er utgangsposisjon.
  2. Hold albuene låst i samme posisjon som i utgangsposisjonen, mens du samtidig drar strikket fra hverandre med armene. Dra helt til armene peker rett ut fra hver sin side på overkroppen din.
  3. Returner til utgangsposisjon. Dette er én repetisjon.

Gjenta dette ca. 80-100 ganger i løpet av dagen, og fokuser kun på å få inn et visst antall reps hver dag. Om du tar 80 eller 100 reps spiller ingen rolle, egentlig - poenget er bare å få inn et visst antall, aktivere muskulaturen, øke sirkulasjon, bevisstgjøre deg på muskulaturen og samtidig forsterke den. Denne øvelsen kalles forresten "band pull aparts" på engelsk (greit å vite om du vil søke på det av en eller annen grunn).

resistance-band-use.jpg

Det ble et langt innlegg, meg det var iallfall noen tanker jeg har om emnet. Håper du finner ut av det, og at du snart kan trene like fint som før! Det er noe jeg har erfaring med selv, og jeg vet at det kan være litt skremmende å få, spesielt når man ikke aner hva det kommer av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...