Gå til innhold

Vondt i knærne etter trening


Pippen

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste begynt å få litt vondt i knærne etter trening. Det er som om de kjennes litt stive og det gjør vondt å gå ned trapper. Opp trapper går fint. hvis jeg holder opp å trene noen dager så går det over, men kommer tilbake når jeg trener igjen. Har nå begynt med knestøtte, men følte ikke at det hjalp noe særlig. Hva kan være årsaken til at det har blitt sånn? Har kommet etter jeg begynte med tyngre baseøvelser (har ikke gjort det noe særlig tidligere). Har hatt 2 forskjellige PT'er til å sjekke teknikken min og de sier det ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn sett regner jeg ikke med at du kjenner mye til kroppens anatomi, men kan du beskrive hvor i kneet det gjør vondt? Over, under, foran, bak?

Hvilke baseøvelser har du begynt med?

Mest sannsynlig har du sterkere/kortere muskulatur i bakside kontra bakside. Tok PTen din noen gang en mobilitetstest - altså sjekket bevegeligheten din før vedkommende satte opp et program til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, litt vanskelig å beskrive, men foran, mest på innsiden "rundt" kneskåla, og øverste del av leggbeinet, hvis det ga noen som helst mening ;). Har ikke tatt noen mobilitetstest. Følger forøvrig x-press treningsprogram av han Fjeldberg. knebøy, markløft, benk, militærpress, pullups, dips, step up fordelt på A og B dager. Føler igrunn jeg har blitt stivere og mindre mobil etter at jeg begynte på dette programmet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knee_anatomy_crossection1.jpg¨

Er det i/rundt patellar det sitter?

Hvis ja, så er det nok sikkert bare en liten betennelse(jumpers knee). Men jeg skal ikke si noe sikkert, da jeg bare snakker ut ifra erfaring. Det du kan gjøre er å tøye fremside og bakside lår. Jeg sliter med knesmerter rundt patellar og etter jeg begynte å tøye fremside lår så har det blitt mye mindre.

Jeg anbefaler ikke å gå så veldig dypt i knebøy når du har smerter i knærne, da det kan fremprovosere smerter(iallefall til meg).

Så kort og godt:

-Tøy fremside og bakside lår

-Lette vekter i bøy

-En fot benpress med relativt lette vekter. 10-15 repetisjoner

-Om smertene ikke har gått bort etter 1-3 uker eller det ikke har vært noen forbedringer så kan det være lurt å oppsøke en fysioterapeut.

Edit: Prøv å strekk foten helt ut/hyperekstender knærne. Kjenner du smerte i det området da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar Sondre! Og ja, det er i patellar-området. Skal definitivt prøve å tøye mer, og gå ned på vektene. Litt kjipt det, nå som jeg var så godt igang ;-)

Kjenner ikke smerte når knærne er hyperekstendert. Kun ved bøying av knærne, feks når jeg setter meg ned på en stol/do, reiser meg opp og belaster knærne (uten å støtte med hendene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter i perioder med vondter i knærne i områdene du beskriver (og situasjonene du beskriver), så sendte en mail til Eirik Sandvik. Han foreslo det kunne være stram forside lår / svak bakside. Dette viste seg å stemme i mitt tilfelle så nå rører jeg aldri noe leg extention eller andre øvelser som trener framsiden. Framsida får den treningen den får via f.eks knebøy.

I tillegg bruker jeg støttebind/strømper/bånd(?) på beindager og varmer opp ekstra mye +tøying.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...