Gå til innhold

Kroniske muskelknuter venstre skulderblad.


Ojive

Anbefalte innlegg

Heisann!

Starter innlegget med å legge inn et bilde her:

yVZZYBd.jpg

Av alle random ting, så fikk jeg en "mini snap" i muskulaturen ved øverste runding når jeg satt i ab-crunch maskina igår. Jeg mistenker at jeg ble overivrig der og kanskje "løftet" mer med ryggen enn med abs og noe freaka ut. Sitter med tidenes knute og sårhet på de anviste punktene. Om jeg sikter på å røre brystet med haka når jeg nikker, så strekker det noe så jæææææææævlig langs den markerte linja.

Krise.

Jeg har lagt meg nedpå med en sånn en i ryggen og prøvde å massere det ut. Idag? Fortsatt like fucked og stiv, men i tillegg sår :p "Thanx Obama".

833300.jpg

Dette er en langvarig skade, om du vil. For to år siden så har jeg hatt en PT som skulle få meg til å ta negative chins m/ bredt grep. Something went SNAP på samme sted i muskulaturen (ikke ryggraden heldigvis :p) og jeg har slitt med knuter og svie i det området siden den dagen.

Noen idèer om jeg har revet noe av der? Forslag til retting (bortsett fra å dra til massør e.l.)? Jeg er nysgjerrig på hvorfor akkurat den siden er så sabla FUBAR og det permanent. Er det noen øvelser jeg burde unngå? Noen øvelser jeg burde prioritere?

Hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, om du har en skade kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale besøk hos behandler.

Hva stiv muskulatur angår kan jeg dele noen erfaringer. Jeg sliter selv en del med stiv muskulatur (blant annet området du beskriver) og benytter en del massasje. For meg vil ikke den blå ballen din gi mer massasje enn hva jeg får liggende i en sofa. Personlig benytter jeg noe av denne typen. Anbefales spesielt om du har noe mer kjøtt enn gjennomsnittet. Hurts like hell, men du merker om du treffer riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om du har en skade kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale besøk hos behandler.

Hva stiv muskulatur angår kan jeg dele noen erfaringer. Jeg sliter selv en del med stiv muskulatur (blant annet området du beskriver) og benytter en del massasje. For meg vil ikke den blå ballen din gi mer massasje enn hva jeg får liggende i en sofa. Personlig benytter jeg noe av denne typen. Anbefales spesielt om du har noe mer kjøtt enn gjennomsnittet. Hurts like hell, men du merker om du treffer riktig.

Jau, jeg tar nok en tur innom Studentklinikken igjen :p

Tenkte mer på om noen flere sleit med det samme og kanskje visste hva problemet var "right off the bat". F.eks. skulderproblemet mitt var det ingen som kunne svare på (har vært en del hos kiropraktor), før jeg havna hos Sigg1 som naila det på null komma niks. Problemet der var faktisk av veldig banal og åpenbar (for den som har kunnskap om det) natur: stiv bryst muskulatur og stive lats.

Jeg mistenker at problemet mitt med det området på bildet har en banal/åpenbar kilde også, men jeg mangler kunnskap/erfaring om/med det.

NinjaEdit: hvordan bruker man den greia selv? virker nesten som om en burde ha en som kan gjøre det for deg.

edit#2: Hmmmmm burde legge fokus på rygg fremover, roooooooooooolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med akkurat det samme. Legen mente det rett og slett er fordi jeg er for svak på venstre side i forhold til høyre, så venstre side blir overbelastet. Lagt inn noen enarms - og draøvelser for å jevne ut styrke forskjellen. Og så bruker jeg tortur redskapet rumble roller på ryggen.

Yupp. Det der slo meg en stund etter at jeg har posta tråden. Jeg innså at jeg har fullstendig gitt beng i dra-øvelser, og da er det egentlig bare common sence at baksiden er svakere enn framsiden. Blir nok manualer og en del enarms fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yupp. Det der slo meg en stund etter at jeg har posta tråden. Jeg innså at jeg har fullstendig gitt beng i dra-øvelser, og da er det egentlig bare common sence at baksiden er svakere enn framsiden. Blir nok manualer og en del enarms fremover.

Hahahaha! unnskyld stygt å le av dem som er småskadet og slik, men klarte ikke holde meg :whistle:

Men akkurat som Krembolle har sagt, tren opp ryggen din, anbefaler sterkt at du vedlikeholder fronten en stund og trener tung men kontrollert rygg. En arms hantelroing, klassisk markløft, sittende lav kabelroing / Ståene roing med stang, facepulls etc. Om ting ikke bedrer seg ta deg en tur til en massør eller fysioterapeut/ sportsterapeut og få dem til å "overhale" ryggen din litt :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha! unnskyld stygt å le av dem som er småskadet og slik, men klarte ikke holde meg :whistle:

Men akkurat som Krembolle har sagt, tren opp ryggen din, anbefaler sterkt at du vedlikeholder fronten en stund og trener tung men kontrollert rygg. En arms hantelroing, klassisk markløft, sittende lav kabelroing / Ståene roing med stang, facepulls etc. Om ting ikke bedrer seg ta deg en tur til en massør eller fysioterapeut/ sportsterapeut og få dem til å "overhale" ryggen din litt :cool:

Lov å le. Satt og småhumra for meg selv, etterfulgt av facepalm. Jeg er riiiimelig fucked der enda (det svir der hele dagen, og sånn har det vært i to døgn nå). Har en time på Studentklinikken i Oslo imorra, så de får se what's up.

Har en god del diclofenac hjemme, så mulig en behandling på SK og par dager med Diclofenac får meg opp til "normalen" igjen. Tør ikke å kjøre noe rygg sånn som det er nå.

Kan ikke markløft, og har ingen som kan lære meg heller (og har ikke cash til PT før etter nyttår, jan-feb), men det står på planen. Jeg får overleve med kabelroing med smalt grep, enarms/stående hantelroing/stangroing, osv i mellomtiden. "Dis gun b gud"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å jobbe med muskelkvaliteten på FREMSIDEN for å løsne opp bak. Spesielt pec minor kan være et problemområde her. Det er også andre muskler som er med på å trekke skulderbladet opp og frem. Jobb med massasje på disse musklene. Stram pec minor drar skulderbladet forover, noe som setter muskulaturen på baksiden på strekk. Med konstant strekk på denne muskulaturen vil det sette seg mye dritt i den. Så bare å fyre løs med lacrosseball/massasjeball/rumbleroller på hele overkroppen egentlig, samt jobbe med styrking av spesielt nedre trapezius or rygg generelt. Pass også på holdningen din når du sitter på dataen/jobber! Bruk tid på den muskulaturen du kjenner er vond. På de strekene du har tegnet ligger både trapezius, erector spina, rhomboideus og levator scapula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...