Gå til innhold

Hvor mye "veier" en pushup?


Pesky

Anbefalte innlegg

Så min påstand og konklusjon:

Armhevinger i bunnposisjon = kroppsvekt/2. Vekten er likt fordelt mellom bena og overkroppen. Jo nærmere man kommer startposisjon (45 grader feks) vil vekten gradvis bli overført mot bena og belastningen på overkropp redusert.

Det blir ikke helt korrekt i og med at de fleste har mer masse i overkroppen enn i beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.livestrong.com/article/115217-calculate-pushup-resistance ;)

Edit: Etter å ha lest saken er jeg egentlig uenig i et par ting. Greit nok at det er viktig å vite hvor mye av vekten som er plassert på skuldrene i topp- og bunnposisjon (han nevner ikke bunnposisjon). Slik jeg ser det blir det som å trene benkpress med strikk, der spennet på strikken i bunn- og topposisjon tilsvarer vekten for hver enkelt. Å finne ratio, som forteller litt om vektfordeling for hver enkelt, vil kunne være en snarvei til senere.

En annen ting, slik jeg ser det, som vil spille inn er eksplosiviteten i øvelsen. Ved høy eksplosivitet i bunnposisjon vil man effektivt fjerne en del av belastningen i topposisjon og vice versa.

Edit2: Nå har jeg hatt frem badevekten min, og for meg var vekten i topposisjon ca 69.5kg, mens den i bunnposisjon var ca 70,2kg. Da kommer vi vel frem til at vekten er "ikke signifikant" for min del, selv om mennesker med ulik vektdistribusjon kanskje kan ha en signifikant forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...