Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har de siste 2 ukene hatt en vedvarende, men heldigvis relativt svak smerte i korsryggen. Smerten oppsto etter et markløft med sannsynligvis for dårlig teknikk. Overraskende nok har jeg ikke vondt når jeg trener eks. knebøy osv. Dette har sikkert noe med økt varme og sirkulasjon i ryggen å gjøre. Men smerten er tilstede stort sett når jeg kjører bil, ser TV osv. Altså for det meste når jeg sitter i en stol, men ikke når jeg står oppreist. Virker som om nedre del av ryggstrekker-muskelene er såre når jeg sitter i ro.

Setter stor pris på tilbakemeldinger på hva årsaken kan være, eller hva jeg videre kan gjøre for å få bukt med problemet? Eks. mage og/eller ryggøvelser, slyngeøvelser og lignende...?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25491-svak-smerte-i-korsrygg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

-Er smerten på høyre eller venstre side av korsryggen eller midt på?

-Får du vondt av å vri overkroppen til høyre eller venstre, bøye deg fremover eller "lene" deg over til venstre eller høyre side?

Tren mage og korsrygg, og hold deg på lette vekter når du tar markløft/bøy. om det ikke gir seg kan det kanskje være lurt å oppsøke fysio.

Pass på å ikke sitte for mye og ihvertfall ikke krum ryggen når du sitter, så bør dette gå helt fint over av seg selv. Start rolig med mark igjen når ryggen kjennes grei. Dropp litt på vektene og fokuser på god oppvarming og fiks teknikken. Om problemet vedvarer bør du oppsøke en fysioterapeut eller lignende.

-Er smerten på høyre eller venstre side av korsryggen eller midt på?

-Får du vondt av å vri overkroppen til høyre eller venstre, bøye deg fremover eller "lene" deg over til venstre eller høyre side?

Tren mage og korsrygg, og hold deg på lette vekter når du tar markløft/bøy. om det ikke gir seg kan det kanskje være lurt å oppsøke fysio.

Takker for svar :)

Får ikke vondt av å vri overkroppen til noen av sidene, heller ikke ved fremoverbøying eller "lening" til sidene. Smerten/ubehaget er pussig nok kun til stede når jeg sitter i en stol. Kjennes ut som smerten/ubehag ligger "midt i" korsryggen mellom de to ryggstrekkerne. Når jeg kjenner på området finner jeg et slags "triggerpunkt" der det er sårt å trykke.

Har vært litt skeptisk til mage/rygg trening i slynger pga frykt for å ytterligere "hisse opp" ryggen. Men er slyngetrening ufarlig?

Pass på å ikke sitte for mye og ihvertfall ikke krum ryggen når du sitter, så bør dette gå helt fint over av seg selv. Start rolig med mark igjen når ryggen kjennes grei. Dropp litt på vektene og fokuser på god oppvarming og fiks teknikken. Om problemet vedvarer bør du oppsøke en fysioterapeut eller lignende.

Takk :)

Jeg vurderer å anskaffe meg en foam-roller for å kunne massere korsryggen. Vil en foam-roller være gunstig i dette tilfelle for å restituere ryggen raskere? Og isåfall hvor ofte/mange ganger daglig skal man bruke på dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...