Sunnogfinmedvin Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Jeg er fullt klar over at proteiner også stimulerer noe insulin, men ikke i samme grad som karbohydrater som er det viktigste folk bør kutte ned på. Wikilinken din bekrefter jo bare det jeg sier. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25292-fortsetter-%C3%A5-legge-p%C3%A5-meg-fett-etter-8-uker-med-treninghjelp/page/2/#findComment-900504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ErikH Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Så overfølsomhet for karbohydrater og insulinresistens er bare tull mener du? For det har jeg opplevd både personlig og med brukere. For de aller aller fleste er det ikke et problem, nei. Her er mitt blodsukker før og etter en halv pose Smash, målt i går. Tror mange må ta seg ei bolle, folk blir feite av å spise for mye av alt, ferdig snakka! Tiwas, vesen, malenesofie og 2 andre 5 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25292-fortsetter-%C3%A5-legge-p%C3%A5-meg-fett-etter-8-uker-med-treninghjelp/page/2/#findComment-900518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiwas Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Tror mange må ta seg ei bolle, folk blir feite av å spise for mye av alt, ferdig snakka! Mitt utgangspunkt også, og litt av grunnen til at jeg foreslo underrapportering. Ikke bare er underrapportering høyst vanlig, men kronisk kaloriunderskudd kombinert med styrketrening har også vist å gjøre fettceller mindre insulinsensitive mens muskelcellene blir *mer* sensitive. Så for TS bør det uansett ikke være noe problem. PlastBox og ErikH 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25292-fortsetter-%C3%A5-legge-p%C3%A5-meg-fett-etter-8-uker-med-treninghjelp/page/2/#findComment-900519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiwas Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Jeg er fullt klar over at proteiner også stimulerer noe insulin, men ikke i samme grad som karbohydrater som er det viktigste folk bør kutte ned på. Wikilinken din bekrefter jo bare det jeg sier. Ikke for å spikke fliser, men da må du være litt klarere i hvordan du sier ting. Følgende utsagn kom jo fra deg: Joda, men det er jo karbohydrater som øker produksjonen av insulin, jeg burde selvfølgelig vært litt mer nøyaktig. PlastBox 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25292-fortsetter-%C3%A5-legge-p%C3%A5-meg-fett-etter-8-uker-med-treninghjelp/page/2/#findComment-900521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PlastBox Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Nei. F.eks. ref: http://suppversity.blogspot.no/2012/06/whey-more-insulinogenic-than-white.html (jeg gidder ikke lete etter bedre kilder). Du kan også ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_index Flisespikkeri. Ta det fra en type 1 diabetiker som må ha god kontroll på hva som øker blodsukkeret. Ei kokt potet øker blodsukkeret mer og raskere enn noen mengde egg eller ost det hadde vært menneskelig mulig å spise. Ja, en frisk kropp frigir litt insulin når man inntar proteinrike matvarer, fordi insulin må til for å få cellene i kroppen til å ta opp aminosyrer fra blodstrømmen. Spiser man et måltid uten karbohydrater kommer sukkeret som må til for å unngå lavt blodsukker fra leverens glykogenlager (og evt. glukoneogenese, nydanning av sukker fra andre stoffer). At man ikke kan bli insulinresistent av å spise mye karbohydrat antar jeg også er tøv på lik linje med at eggeplomme og fettranden på en kotelett gir deg hjerteinfarkt. Nei, høyt karbohydratinntak alene er ikke eneste, eller i det heletatt en avgjørende faktor, men det ér en faktor. Man utvikler resistens absolutt alle andre stoffer som erstatter/etterligner et stoff kroppen selv produserer, være det seg smertestillende, sentralstimulerende, steroide-erstattninger, eller hva som helst annet. Har man for mye av noe i blodet til enhver tid vil kroppen nedregulere reseptortetthet/-følsomhet* for å skåne seg selv. Hvorfor skal insulin liksom være noe magisk unntak? Så ja, etter 40 år med kosthold vi ikke vet noe om (som antagelig er karbohydrat- og korndominert), aktivitetsnivå vi ikke vet noe om, og gener vi i allefall ikke vet noe om, er det godt tenkelig at trådstarter har startet å utvikle insulinresistens. Den beste kuren for insulinresistens er et kosthold som begrenser inntaket av næringsfattige, stivelsesrike, ofte antinæringstoff-holdige matvarer (korn, ris, pasta, godis, juice/brus, potetgull, osv), kutter ut unødvendige Franken-produkter (margarin, plante- og frøoljer [med unntak av kaldpresset olivenolje], lettrømme, lettmajones, fettfri "melk", mm.) og fokuserer på grønnsaker og bær i alle regnbuens farger, kjøtt, fisk, fugl, egg, sopp, og litt frukt for kosens skyld. Faktisk er ikke det bare eneste effektive ikke-medikamentelle behandling for insulinresistens, det er en oppskrift så blottet for "tull" og så stappet med både micro- og macronæringsstoffer at du antagelig aldri vil bli forkjøla —langt mindre feit, syk og slapp— om du spiser sånn. *Mulig terminologie er litt feil her, men idéen er riktig. Tiwas, Sunnogfinmedvin, cesandberg og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25292-fortsetter-%C3%A5-legge-p%C3%A5-meg-fett-etter-8-uker-med-treninghjelp/page/2/#findComment-900562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiwas Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Flisespikkeri. Ta det fra en type 1 diabetiker som må ha god kontroll på hva som øker blodsukkeret. Ei kokt potet øker blodsukkeret mer og raskere enn noen mengde egg eller ost det hadde vært menneskelig mulig å spise. Ja, en frisk kropp frigir litt insulin når man inntar proteinrike matvarer, fordi insulin må til for å få cellene i kroppen til å ta opp aminosyrer fra blodstrømmen. Spiser man et måltid uten karbohydrater kommer sukkeret som må til for å unngå lavt blodsukker fra leverens glykogenlager (og evt. glukoneogenese, nydanning av sukker fra andre stoffer). At man ikke kan bli insulinresistent av å spise mye karbohydrat antar jeg også er tøv på lik linje med at eggeplomme og fettranden på en kotelett gir deg hjerteinfarkt. Nei, høyt karbohydratinntak alene er ikke eneste, eller i det heletatt en avgjørende faktor, men det ér en faktor. Man utvikler resistens absolutt alle andre stoffer som erstatter/etterligner et stoff kroppen selv produserer, være det seg smertestillende, sentralstimulerende, steroide-erstattninger, eller hva som helst annet. Har man for mye av noe i blodet til enhver tid vil kroppen nedregulere reseptortetthet/-følsomhet* for å skåne seg selv. Hvorfor skal insulin liksom være noe magisk unntak? Så ja, etter 40 år med kosthold vi ikke vet noe om (som antagelig er karbohydrat- og korndominert), aktivitetsnivå vi ikke vet noe om, og gener vi i allefall ikke vet noe om, er det godt tenkelig at trådstarter har startet å utvikle insulinresistens. Den beste kuren for insulinresistens er et kosthold som begrenser inntaket av næringsfattige, stivelsesrike, ofte antinæringstoff-holdige matvarer (korn, ris, pasta, godis, juice/brus, potetgull, osv), kutter ut unødvendige Franken-produkter (margarin, plante- og frøoljer [med unntak av kaldpresset olivenolje], lettrømme, lettmajones, fettfri "melk", mm.) og fokuserer på grønnsaker og bær i alle regnbuens farger, kjøtt, fisk, fugl, egg, sopp, og litt frukt for kosens skyld. Faktisk er ikke det bare eneste effektive ikke-medikamentelle behandling for insulinresistens, det er en oppskrift så blottet for "tull" og så stappet med både micro- og macronæringsstoffer at du antagelig aldri vil bli forkjøla —langt mindre feit, syk og slapp— om du spiser sånn. *Mulig terminologie er litt feil her, men idéen er riktig. Jeg er absolutt ikke uenig med deg. Det jeg skrev var fordi en annen skrev at insulin kom bare på grunn av karbo - og det mener jeg er feil. I tillegg er det nesten umulig å insulinresistens om man ligger så lavt i kalorier som TS, og om du ser på regnestykket mitt over foreslo jeg ca 100g karbo om dagen til å begynne med. Jeg vet ikke helt hvor du har det fra at noen har sagt at man ikke kan bli insulinresistent av karbohydrater, for det har i hvert fall ikke jeg sett at noen har skrevet. Hadde jeg sett det hadde jeg også kommentert. Videre har jeg også kommentert at vi ikke kjenner til noen av de parametrene som du nevner om TS. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25292-fortsetter-%C3%A5-legge-p%C3%A5-meg-fett-etter-8-uker-med-treninghjelp/page/2/#findComment-900583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PlastBox Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Tror mange må ta seg ei bolle, folk blir feite av å spise for mye av alt, ferdig snakka! Utvilsomt, men det er et billig poeng. Hva er det lettest å spise for mye av? Brødskiver, eller kyllingsalat? Hva må du spise mest av for å få i deg fornuftige mengder næringsstoffer? Du kommer heller ikke unna at noen som er insulinresistente kan ha fettvev som vokser (som en tenåring i puberteten) selv mens resten av kroppen sulter, grunnet dønn skjev partisjonering av næringsstoffer. Jeg er absolutt ikke uenig med deg. Det jeg skrev var fordi en annen skrev at insulin kom bare på grunn av karbo - og det mener jeg er feil. I tillegg er det nesten umulig å insulinresistens om man ligger så lavt i kalorier som TS, og om du ser på regnestykket mitt over foreslo jeg ca 100g karbo om dagen til å begynne med. Jeg vet ikke helt hvor du har det fra at noen har sagt at man ikke kan bli insulinresistent av karbohydrater, for det har i hvert fall ikke jeg sett at noen har skrevet. Hadde jeg sett det hadde jeg også kommentert. Videre har jeg også kommentert at vi ikke kjenner til noen av de parametrene som du nevner om TS. Får jeg bare lov til å svare direkte på det du har sagt, bare fordi jeg siterer en og annen av de interessante postene dine? Men ja, 100g karbo er jo faktisk godt innafor grensa for hva som betegnes som "lavkarbo", og da styrer trådstarter uansett unna insulin-relaterte problemer (i tilleg til at et såpass lavt karbohydratinntak sterkt begrenser mengden kornprodukter man kan innta). Tar han seg i tillegg bryderiet med å ikke handle ting som har ingredienser og lager seg mat selv styrer han antagelig glatt klar av det meste som faller inn under "metabolsk syndrom", som leger ofte bare avskriver med den uhjelpsomme kommentaren "Vel.. du blir jo eldre.." Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25292-fortsetter-%C3%A5-legge-p%C3%A5-meg-fett-etter-8-uker-med-treninghjelp/page/2/#findComment-900587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiwas Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Får jeg bare lov til å svare direkte på det du har sagt, bare fordi jeg siterer en og annen av de interessante postene dine? Men ja, 100g karbo er jo faktisk godt innafor grensa for hva som betegnes som "lavkarbo", og da styrer trådstarter uansett unna insulin-relaterte problemer (i tilleg til at et såpass lavt karbohydratinntak sterkt begrenser mengden kornprodukter man kan innta). Tar han seg i tillegg bryderiet med å ikke handle ting som har ingredienser og lager seg mat selv styrer han antagelig glatt klar av det meste som faller inn under "metabolsk syndrom", som leger ofte bare avskriver med den uhjelpsomme kommentaren "Vel.. du blir jo eldre.." Neida, du skal få skrive andre ting også - det bare virket (for meg) som om du hadde inntrykket av at jeg hadde sagt eller ment de tingene. Og for at ikke andre skulle få samme inntrykket ville jeg dementere dem Og ja, det var en grunn til at jeg la meg på relativt godt med protein sammen med den fordelingen av karbo og fett jeg gjorde Når det gjelder leger, og spesielt vanlige almenpraktiserende, mener jeg det er alt for mange dotter som jobber som det. PlastBox 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25292-fortsetter-%C3%A5-legge-p%C3%A5-meg-fett-etter-8-uker-med-treninghjelp/page/2/#findComment-900590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stingi Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 For de aller aller fleste er det ikke et problem, nei. Her er mitt blodsukker før og etter en halv pose Smash, målt i går. [ATTACH=full]124828[/ATTACH] Tror mange må ta seg ei bolle, folk blir feite av å spise for mye av alt, ferdig snakka! Carbs til frokost, carbs til kvelds, carbs all day! ErikH 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25292-fortsetter-%C3%A5-legge-p%C3%A5-meg-fett-etter-8-uker-med-treninghjelp/page/2/#findComment-900595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheMagnus Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Husk at for mange binder kreatintilskuddet mye vann(dersom det er monohydrat). Selv gikk jeg opp 7 kg av kreatinmonohydrat på 2-3 uker, altså kun vann. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25292-fortsetter-%C3%A5-legge-p%C3%A5-meg-fett-etter-8-uker-med-treninghjelp/page/2/#findComment-900671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pulverheksa Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Ett skudd fra hofta her...men det kan kanskje være ett relevant tilskudd. Når vi eldes, så endres hormonnivået i kroppen. Menn sin testosteron faller. Kvinners kvinnelige hormoner faller. Dette er med på å påvirke HVOR fettet lagres. Om dere tenker dere om, så er små jenter og gutter ganske så like i kroppsfasong når de er små. I puberteten vokser de i hver sin retning, pga hormoner. Når de når et punkt i livet, begynner disse hormonene å falle igjen. Dette gjør at kvinner og menn begynner å få "litt samme" kroppsfasong igjen. Ikke ta det bokstavelig, vi vil alltid se forskjell på en mann og en kvinne, men forskjellene er ikke så store for eldre mennesker, som feks for 25-åringer. Når damer blir eldre feks, så slutter de i større grad å legge på seg på rumpa/lår, når de legger på seg. Og i stedet legges litt av fettet seg på magen. Resultatet blir at forskjellen mellom hofte og midje blir mindre, og den feminie typiske looken reduseres. Denne forflyttingen av hvor fett lagres når man går opp i vekt skyldes i stor grad hormonendringer, (men genetikk spiller også inn, så er det nevnt). Hormoner har mye å si for fordelingen av fett, hvor lett man legger på seg, ect. Mitt råd til trådstarter, er å trene mye styrke. Det gjør at dine mannlige hormoner og ditt hormonnivå vil holde seg bedre. I tillegg bør du se på kostholdet ditt. Styr unna lettvindte og kjappe matløsninger. Ikke det at alle disse måltidene alltid trenger å være så usunne, men de er tilsatt mye dritt ( som vi vet for lite om), og mye dritt kan påvirke hormonene dine. Lag så mye mat du kan fra bunnen av, eller bruk rene produkter. Kutt også ned på snus/røyk, om du bruker dette. Dette påvirker også hormonnivået i kroppen ( kortisol). Fett legger seg lettere på mage/midje. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25292-fortsetter-%C3%A5-legge-p%C3%A5-meg-fett-etter-8-uker-med-treninghjelp/page/2/#findComment-900700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.